411 - Queralbs - Estret del Forn

May 10, 2023
May 2023

near Queralbs, Catalunya (España)

Caminada senzilla apta per fer amb família, amb començament a l’aparcament de l’estació del Cremallera.

Surto de Queralbs pel carrer empedrat de la Font de Dalt que enllaça amb la pista de terra del Monell i tot planejant t’arriba a la font del Coronel, al costat del torrent dels Plaus.

Aquesta deu era coneguda con del Monell però li canviaren el nom per “Font del Coronel”, perquè el paleta que va fer l’estructura actual de pedra era masover d’aquesta casa; l’antic propietari d’aquesta casa havia estat Coronel dels Miquelets de la Vall de Ribes i d’aquí ve el nom.

Ara la pista es torna herbada i passa per entremig d'uns prats de dall, amb una bonica verdor vellutada després d'aquests primeres pluges, deixant enrere el mesos de sequera.

Entrant al bosc d’Estremera es remunta el riu de Tosa per un ombrívol camí, passant dues palanques i arribar al pas del riu per l’estretor espectacular entre dues verticals parets de roca.

Aquí ja no es pot continuar sense mullar-se, doncs tot i duen escarpins, la temperatura de l’aigua t’ho fa rumiar...

Ja només cal fer la tornada pel mateix lloc, amb bon record d’aquest singular indret.

Abans de tornar a les palanques, si es mira el roquisser aspriu de l’altra banda de riu, enlairats es veuen el forats de la Cova de l’Estret del Forn, de 34 m. de llarga i 5 de desnivell, in uns 50 m. més a la dreta hi ha el Graller del Bogader, amb una boca de 14 x 8 metres, amb recorregut interior de 44 m. i 25 de desnivell.

Cova De L'Estret Del Forn

Graller Del Bogader

Inici i final

Aparcament de 'estació del tren Cremallera

Sant Jaume de Queralbs

Vist pel darrera. SANT JAUME DE QUERALBS

Pista de l'esquerra

Font del Coronel

Situada al costat del torrent dels Plaus la surgència original era anomenada "font del Monell" fins que el masover de can Coronel va construir la estructura actual amb pedra i així li van canviar el nom.

PictographBridge Altitude 4,139 ft

Palanques de fusta

2 palanques de fusta sobre el riu de Tosa que ajuden a travessar ( abans s'havia de fer equilibris per sobre troncs d'arbres caiguts)

PictographRiver Altitude 4,116 ft

Estret del Forn

Parets verticals i coves

A l'altra banda del riu, a mitja paret es veu el forat de la cova de l'Estret del Forn, de 34 m. de recorregut i 5 de desnivell.

Paret seca

PictographRuins Altitude 4,061 ft

El Molí

Restes del Molí, fet amb parets de pedra seca, es troba a uns 50 m. al sur de la font del Coronel.

Sender a la dreta

Deixar la pista i fer baixada pel sender de la dreta.