297 - Fonts i Patrimoni de Vallfogona de Ripollès

Photo of297 - Fonts i Patrimoni de Vallfogona de Ripollès Photo of297 - Fonts i Patrimoni de Vallfogona de Ripollès Photo of297 - Fonts i Patrimoni de Vallfogona de Ripollès

October 24, 2021
October 2021

near Vallfogona, Catalunya (España)

Auca de Vallfogona

Passejada matinal per conèixer una mica el patrimoni de Vallfogona de Ripollès.

Recorregut dibuixat sobre el mapa per fer una volta enllaçant alguns llocs emblemàtics de la vila; el curiós es que vàrem trobar pel camí fonts que ni sabíem que hi fossin, trobant-ne un total de 9.

Comencem la caminada al davant de Sant Julià de Vallfogona amb el seu comunidor reconstruït el 1985, fent baixada cap la font i Santuari de la Salut, per continuar per la pista al mas la Riera i travessar les passeres del Molí de Dalt.

Anem a trobar la pista a Milany i després de veure i passar pel túnel de la font de la Tosca, fem baixada al refugi forestal de Coma i Cortal amb la seva gran font.

Al trencall al torrent de la Masica, fem un puja i baixa fins la Barraca d’en Buixaté, per continuar per la pista de pujada a Milany, trobant a l’esquerra de la pista un tub de pvc rajant aigua fresca, junt amb un altre tub soterrat, que proveïa d’aigua a la font del refugi.

Un qm. més amunt, es deixa la pista i a la dreta es continua per una altra d’herbada, on trobem una altra font a les feixes de la Portella, aquesta sense aigua.

Al costat mateix es veuen els senyals del GR 151-1 que va a Milany, seguint-lo de baixada, per camí aixaragallat per les aigües, trobant al quintà de les Corts uns safareigs petits connectats en sèrie, per fer d’abeuradors pel bestiar.

Continuant avall s’arriba al pont medieval, per on es puja cap el poble fins la plaça de l’Era d’en Rafart, plaça de la Vila amb la font del Call, el campanar del Pópul, el castell de la Sala i la font del Prat de l’Om, per arribar de nou fins al punt d’inici.

Comunidor de sant Julià

Reliquier de segle XVll i reconstruït l'any 1985. Des del comunidor es feien conjures i exorcismes per allunyar les tempestes de pedregades i també les bruixes i mals esperits. Comunidor (Vallfogona de Ripollès)

Sant Julià de Vallfogona

Temple consagrat el 23 d'abril de l'any 960 en presència del bisbe Ató de Vic. Un terratrèmol el va malmetre al segle XV i fou reconstruït el 1756. Com curiositat, remarcar que és de les poques esglésies que és més alta que el seu campanar. Sant Julià de Vallfogona

font de la Salut

Indret on segons la llegenda va ser trobada la imatge de la Mare de Deu

Santuari de la Salut

Ja existia el 1649 i es beneí el 1701. Situat davant de l'antic camí ral que pujava cap el coll de Coubet Santuari de la Salut

mas la Riera.

Gir a l'esquerra

Deixar pista i seguir per corriol mig-amagat a l'esquerra.

Passeres i Molí de Dalt

Font de la Tosca

És una formació rocallosa de travertí que s’ha anat formant a partir de la lenta i contínua deposició al llarg dels segles, del carbonat de calci dissolt en l’aigua de la font de la Tosca, que regalima per damunt seu Per si en voleu saber més sobre l'indret: Llegenda de les Encantades vídeo des d'un dron Video de Vallgesbisaura

Gir a la dreta

Per si es vol visitar el refugi, per aquí es fa un "puja i baixa" en uns 10 minuts.

Photo ofFont i refugi forestal de Solà i Cortal. Photo ofFont i refugi forestal de Solà i Cortal. Photo ofFont i refugi forestal de Solà i Cortal.

Font i refugi forestal de Solà i Cortal.

Font al costat del refugi de planta octogonal amb teulat a quatre vessants, fet als anys vuitanta; l'interior és d'una d’una sola cambra, amb xemeneia, taula i bancs. Actualment és clausurat i en estat d'abandonament tant el refugi com la font, amb mostres d'incivisme, amb la porta com la reixa esbotzades.

per anar a la Barraca d'en Buixaté

Per fer un "puja i baixa" fins la barraca, es pot fer en uns 10 minuts.

PictographWilderness hut Altitude 3,401 ft

Barraca d'en Buixaté

Les feixes del voltant eren conreades i aquí servia per guardar les eines de treball. Al clos s'hi tancaven les ovelles al vespre.Era feta per en Pere Solanich, propietari del mas Buixaté, d'aquí el nom.

Font a l'esquerra de la pista.

Font al voral, amb aigua fresca. El tub que es veu a un nivell més baix, proveïa d'aigua la font del costat del refugi, ara aperduada.

Gir a la dreta

Deixar pista a Milany i seguir pista herbada a la dreta.

Font al costat de la Portella

Font sense aigua, amb pica feta d'obra. Pel costat es veu una mànega negra de pvc, mig soterrada, que deu portat l'aigua directa a un altre indret.

Gir a la dreta.

Una petita tanca metal·lica, pintada amb els collors blanc i vermell del GR, marca el trencall per agafar el sender de baixada.

Font al quintà de les Corts

Petits safarejos connectats en sèrie per abeurar el bestiar. Secs i plens de fullaraca

Vistes

PictographBridge Altitude 2,915 ft

Pont medieval

Pont medieval d'un sol arc i aferrat damunt la roca dels marges. El lloc de pas fa esquena d'ase per facilitar el lliscar de l'aigua de pluja, amb una pendent suau per ajudar el pas de carros i bestiar. Sembla que va ser construït al segle XIV pels senyors de Milany, que precisament en l’època de l’edificació del pont van traslladar la seva residència del castell de Milany al de Vallfogona.

Plaça de l'era d'en Rafart

Antiga era de batre avui reconvertida en plaça amb un mirador en balconada sobre el paisatge.

Font de la Vila

Plaça de la vila

PictographRuins Altitude 3,150 ft

campanar del Pòpul o del Rellotge

Es l'únic que resta de la capella del segle Xll dedicada a la Mare de Déu del Pòpul, edificada pels senyors del castell. També es veu el broc d'una font amb cisterna, mig tapada per la vegetació Campanar del Pòpul

PictographCastle Altitude 3,149 ft

Castell de Vallfogona

Propietat de la familia Budallés, és de planta és rectangular amb tres pisos i una torre amb teulat d’una sola vessant de planta i set pisos d’alçada. Castell de Vallfogona

Font del prat de l'Om

Situada davant del restaurant de can Polla.