247 Fonts del Cucut - Casassa - Balbs - Casadesús i Menut (Ripoll)

Photo of247 Fonts del Cucut - Casassa - Balbs - Casadesús i Menut (Ripoll) Photo of247 Fonts del Cucut - Casassa - Balbs - Casadesús i Menut (Ripoll) Photo of247 Fonts del Cucut - Casassa - Balbs - Casadesús i Menut (Ripoll)

February 20, 2021
February 2021

near Campdevànol, Catalunya (España)

Després de fer la volta pel sud-est de Campdevànol i visitar les fonts de la Teularia de cal Menut, de Balbs i de Casadesús, tot repassant la seva història veig que a prop també hi havien la del Cucut i la de la Cassasa, pel que 4 dies més tard, hi torno amb tisores talla-barders per provar de localitzar-les.

La ruta primera era aquesta

Campdevànol - Castell - (3)fonts de Balbs, Casadesús i Teularia del Menut

Faig sortida des de l’entrada al camping Ripollès a la Casa Nova del Roure i quan es porten fets uns 600 m. es veu a la dreta un sender força brut esbarzers que baixa a la clotada del torrent, on es troba la font en estat d’abandonament; un cop vista es puja per l’altre costat, també força emmaranyat, a trobar de nou la pista.

Fets uns 300 m. s’arriba a una cruïlla on s’haurà de tornar un cop vista la font de la Cassasa; cal pujar per la pista de l’esquerra i al final d’una llarga recta, en trobar el revolt a la dreta, es deixa i es puja per la torrentera del Puig de la Devesa una cincuentena de metres fins trobar la font tapada per la vegetació,

Es retorna a la cruïlla i es continua per la pista, ara de l’esquerra, fins trobar els aiguolls humits de la font de Balbs, a l’esquerra de la pista.

Per pujar a l’altra font, la de Casadesús, en comptes de pujar pel dreta com el darrer dia, opto per arribar al mas de Casadesús i des de allà amb camí força net fer el puja-baixa pel mateix lloc, per després baixar a la pista de Muiols i fer la tornada per la Teularia de cal Menut.

Aquestes cinc fonts de Balbs, Casadesús i Teularia de cal Menut, Cucut i Cassasa tot i estar a tocar de Campdevànol, son situades dins el terme de Ripoll.

Ha estat possible la seva localització gràcies a la consulta del llibre de 2014 "les fonts de Ripoll" d'Agustí Dalmau i Ferran González.

Inici i final

Aparcament a l'entrada del Camping Ripollès de Campdevànol

Casa Nova del Roure

Antic restaurant l'Euga

Font del Cucut

Aquesta font es deia de cal Menut i cal baixar a la clotada del torrent per veure el dipòsit a cel obert, amb un abeurador al costat esquerre. Al 1965 en Joan Viñas de Campdevànol la va canviar de fesomia i també la va "batejar" com Font del Cucut

Font de la Casassa

Es troba dins una torrentera al costat esquerre, no hi ha broc i l'aigua anava canalitzada cap la Teuleria de cal Menut

Font de Balbs

Conjunt format per un abeurador, bassa i dipòsit, envoltat d'aranyoners i esbarzers. Aquesta font va ser reformada pel paleta Joan Orriols "Sant Pare"i el seu fill, a la dècada dels 40 del segle XX. Al 890 surt documentada com "Villare Balbos", però la parla i la cartografia s'hi refereix com "Baubs o Baups"" en detriment de l'originari "Balbs"

Font de Casadesús

L'estructura es semblant a la seva veïna font de Balbs; també era anomenada del "Faig" per un arbre centenari que havia sobre la deu. El mas Casadesús ja surt documentat el 1750, constant com a propietari l'hereu Pere Casadesús.

Font de la Teuleria cal Menut

El dipòsit fet de pedra i ciment mesura 2,4 m. de llarg i 2,7 m. d'alt, amb sostre de volta; l'aigua brolla per sota i la finestreta fa de sobreeixidor. No té broc i l'aigua baixava per un tub de plom fins la Teularia, adossada a la paret de cal Menut, estructura que va desaparèixer en obrir la pista a Muiols.

• Valentí M C Mar 3, 2021

Molt bé, Albert.
    D'aquestes n'hi havia alguna dificil de trobar, em sembla. Bona feina.

• Photo of albhertot
    albhertot Mar 3, 2021

Gràcies Valentí.
    Doncs sí que estan força abandonades i mig tapades per la vegetació que ho engoleix tot...