20211112 Reus - Castellvell del Camp (per camins antics)

Photo of20211112 Reus - Castellvell del Camp (per camins antics) Photo of20211112 Reus - Castellvell del Camp (per camins antics) Photo of20211112 Reus - Castellvell del Camp (per camins antics)

56 minutes
November 12, 2021
November 2021

near Reus, Catalunya (España)

Circular sense cap tipus de dificultat, en la que es va planejant pels termes reusenc i castellvellenc per camins ancestrals. Hom començarà per un costat o per un altre, és indiferent. Avui, jo m'he arribat a Castellvell resseguint el traçat del camí de Les Ànimes, i he tornat pel Camí Vell de Castellvell, també conegut com a camí del Pont (de Calderons), camí de la Mineta de Martorell, i més cap aquí camí de l' Electra. Cal tenir en compte però que tots aquests antics camins han sofert canvis al llarg del temps, i en l' època actual ens toca seguir-ne el traçat que ens n' ha quedat després dels estralls provocats per pistes asfaltades, urbanitzacions, etc.

PictographIntersection Altitude 480 ft

Comencem a senyalitzar aquesta circular just abans d' on comença la carretera a Castellvell del Camp, i anem a trobar l' inici del camí de Les Ànimes

PictographIntersection Altitude 498 ft

La primera cruïlla senyalitzada que es troba és a l' inici del camí de la Pedrera del Còbic, asfaltat. El seguim un petit tram

PictographIntersection Altitude 547 ft

Cruïlla amb camí de Les Ànimes

En aquest punt abandonem l' asfalt i el camí de la Pedrera del Còbic, per començar a transitar pel camí de Les Ànimes, que no deixarem fins a fer cap a Castellvell

PictographIntersection Altitude 500 ft

Per la dreta faríem cap a la carretera de Castellvell, seguim de front, pel camí de terra que aquí s' estreny

PictographRiver Altitude 489 ft

Ple de vegetació, sigui barranc o tram de camí fondo, el salvem per sobre un pont amb baranes

PictographIntersection Altitude 498 ft
Photo ofCruïlla amb passeig del Nord (ponent) Photo ofCruïlla amb passeig del Nord (ponent) Photo ofCruïlla amb passeig del Nord (ponent)

Cruïlla amb passeig del Nord (ponent)

Hauríem pogut arribar fins aquest punt seguint sempre el traçat del camí de Les Ánimes, que de fet passa uns metres més a la dreta, però jo he seguit recte camp a través, per camí clar i net. Creuarem a l' altre costat del passeig i trobarem la continuació del nostre camí, també hi trobarem la cruïlla senyalitzada

PictographPavement ends Altitude 488 ft

Comença el primer tram cimentat. A partir d' ara anirem alternant els trams de terra amb els cimentats

PictographIntersection Altitude 351 ft

Cruïlla i magranes

Cruïlla (no ens desviem mai ni a esquerra ni a dreta, sempre de front). Passada aquesta cruïlla, en el marge esquerra s'hi localitza una petita agrupació de magraners

PictographBridge Altitude 554 ft

PictographIntersection Altitude 671 ft

Cruïlla amb el camí de Monterols

Part alta del camí de Les Ànimes, on trobem travesser el camí de Monterols, just on s' acaba el terme reusenc i comença el petit terme municipal de Castellvell. En cas de seguir el camí de Monterols per l' esquerra aniríem a fer cap a la important cruïlla dels Cinc Camins. Avui el segueixo per la dreta, cap el nucli de Castellvell

PictographPanorama Altitude 627 ft

Deixarem la part alta de l' estimada població de Castellvell del Camp per una altra ocasió, avui passarem pel nucli d' esquitllentes, per anar a trobar l' inici del camí Antic

PictographIntersection Altitude 665 ft

Fins aquí arriba la carretera de Reus, que en un principi volien fer passar pel camí de Les Animes, però adeqüar aquell camí carreter a carretera per vehicles a motor amb dos carrils resultava molt més costós que fer-la nova... La carretera tomba a la dreta i segueix cap a Almoster, la seguirem un petit tram

PictographIntersection Altitude 651 ft

Deixarem de seguir la carretera per anar seguint aquesta via sense decantar ni a esquerra ni a dreta.... farem ara el Camí Vell de Castellvell, de Reus per la gent de Castellvell...

PictographRisk Altitude 588 ft

Per l' esquerra ens arriba una línia d' alta tensió. Per desgràcia el traçat de les torres corresponents ens acompanyaran fins a l' estació de Fecsa-Endesa a Reus

PictographIntersection Altitude 614 ft

Deixem enrere la part de la urbanització Pinar que queda dintre del terme municipal de Castellvell, i comencem a transitar per la banda de la urbanització reusenca. Canvia la nomenclatura de la via i com que a Reus som molt originals en lloc d' honorar alguna persona que n' hagi fet mèrits, li posem el nom de "Avinguda de les Torres". Sí, senyor!

PictographIntersection Altitude 529 ft

Cruïlla urbanització

En aquest punt abandonem la urbanització i el pavimentat

Després de deixar enrere la urbanització del Pinar, on el camí ha desaparescut, trobem el veritable traçat del camí Vell. Aquí es poden apreciar traces de camí fondo. Aquests tipus de vies, sobretot en zones d' obaga, poden ser confosos amb barrancs

PictographBridge Altitude 481 ft

Pont de Calderons

"Facilita el pas del Camí de la Mineta de Martorell o camí de Calderons per damunt del Barranc de Calderons. És un pont de pedra i a tocar, al mateix nivell, aguantat per un arc de rajoles, hi ha un aqüeducte que es va construir entre el 1444 i el 1449, que formava part del rec que conduïa l'aigua d'Almoster a la bassa del Pedró, a l'entrar a Reus, per abastiment de la ciutat." Extracte del llibre del desaparegut Sr. Ramon Amigó: Materials per a l'estudi dels noms de lloc i de persona, i renoms, del terme de Reus. Reus: Associació d'Estudis Reusencs Malauradament no crec que si hagi fet mai (ni es faci )cap tipus d' actuació per restaurar i conservar aquesta part del patrimoni reusenc. Per a què? Just després de creuar el pont, trobem a mà esquerra l' estació transformadora de Fecsa-Endesa on hi arriben diferents línies

PictographBridge Altitude 491 ft

Pont

Pont elevat sobre les vies del tren

PictographIntersection Altitude 471 ft

Cruïlla amb passeig del Nord (est)

Passat el pont sobre la via del tren es fa cap a la cruïlla amb el passeig del Nord, per la banda de sol ixent de la carretera de Castellvell. Anirem un tram cap a la dreta i a continuació començarem a anar trencant per anar a trobar la carretera de Castellvell

Poc després de connectar amb la carretera de Castellvell trobem aquesta joia arquitectònica

PictographIntersection Altitude 405 ft
Photo ofPlaces de Luís Buñuel i de La Fumera Photo ofPlaces de Luís Buñuel i de La Fumera Photo ofPlaces de Luís Buñuel i de La Fumera