149 Balma del Ginestet des del Pont de les Codines

Photo of149 Balma del Ginestet des del Pont de les Codines Photo of149 Balma del Ginestet des del Pont de les Codines Photo of149 Balma del Ginestet des del Pont de les Codines

October 8, 2019
October 2019

near Montesquiu, Catalunya (España)

Per arribar al punt de sortida, al Pont de les Codines, cal sortir per la sortida 85 de la C-17, direcció Montesquiu-Sora; si es ve del cantó de Barcelona, cal baixar a la rodona de la C-17z i anar direcció Sora a trobar l’altra rodona, i seguir per la pista de terra amb indicador de “camí dels Emprius” durant uns 400 metres, fins un senyal de prohibit el pas a vehicles no autoritzats, Aquí mateix, als vorals, hi ha aparcament per varis vehicles, així com els indicadors d’inici, per fer la ruta en un sentit o l’altre.
Els indicadors son posats pels serveis del Parc del Castell de Montesquiu, consistint en unes biguetes de fusta de 60 cms. d'altes amb planxes indicadores a banda i banda, indicant el recorregut segons la direcció en què es fa.
Som al costat del pont medieval de la casa de colònies Devesa de les Codines, per on passava el camí ral de Barcelona a Puigcerdà, datat vers el segle XVl.

Fen-la en sentit horari, enfilem per un sender ombrívol i sense cap vista pel bosc de les Codines uns 300 m., fins trobar una pista que seguirem per l’esquerra i ens portarà a travessar el Serrat Petit i el bosc del Guitoner, fins el Pla de la Molinera on hi ha una granja; aquí al senyal de la ruta s’hi afegeix un indicador del començament del “camí de l’Orra”, un raseret condicionat pel veí de sant Quirze de Besora, sr. Josep Orra, que hi ha esmerçat moltes hores en netejar i cuidar l’indret, amb fites estretes i molt altes, en forma de "monòlit" com les anomena ell.

S’arriba a la balma o bauma del Ginestet, per un estret caminet envoltat de roures i per entremig dels boixos morts per l’ingrata oruga-papallona importada; es una balma amb poca fondària, en forma de semi-cercle, i amb una paret de pedres que conformen una lleixa que anivella el terra, amb una capelleta enlairada uns 2 metres sobre un guarda-rail de planxa que li serveix de columna per entronitzar-la. A l’interior de la capelleta hi ha una imatge de la mare de Déu del Munts i una altra de la Mare de Déu de Lourdes.

Baixant de la balma, es continua pel camí que surt per l’esquerra, seguint les fites que ens pugen al Puig de Ginestet i voregen el pla del mateix nom, fins la pista de Joandó, cap on continua el “camí de l’Orra”, però ara el deixem i seguirem per la pista de la dreta en direcció als Emprius, i que amb suau baixada ens retornarà al Pont de les Codines, punt d’inici de la volta.

Camí de l'Orra
El sr. Josep Orra i Orra de sant Quirze de Besora, és l'artífex del camí que al llarg d'uns 3, 5 qms. et convida a passejar pels voltants de la balma, el pla i el puig de la zona de Ginestet, per sender primorosament cuidat i senyalitzat amb altes i primes fites, fetes amb pedres amuntegades verticalment com un gratacels, amb talussos de pedra als llocs on els terraplens s'esllavissaven, i segons paraules seves, ja porta més de 20 anys tenint cura del lloc. Per molts anys ho pugui continuar gaudint.

Inici i final

Pont medieval d'estil romànic, sense baranes i d'un sol arc, de 5 metres de llargària per 2 m. d'ample i una alçada sobre la llera d'uns 2 m.

Deixar el sender que puja per l'obaga de les Codines i seguir per la pista de l'esquerra.

Gir a la dreta.

Deixar el que continua recte i seguir el que s'enfila per la dreta.

Pla de la Molinera

En arribar a la granja i al costat d'una cadena, comença el camí de l'Orra, ben arranjat i amb fites altíssimes, fet pel veí de sant Quirze, sr. Josep Orra.

Gir a la dreta

Deixar pista i seguir pel caminet de la margera.

PictographCave Altitude 2,467 ft

balma del Ginestet

Balma de forma semi-circular a prop de la masia de la que rep el nom. Sobre una columna feta amb una bigueta de guarda-rail, hi ha entronitzada una capelleta a una imatge de la mare de Déu del Munts i una altra de la Mare de Déu de Lourdes.

Seguir la pista de la dreta, que ja no es deixa, fins arribar de nou al pont de les Codines

• Photo of gronyi
    gronyi Feb 17, 2020

Ruta realitzada el 16/2/20:
    Caminada molt distreta amb uns quants al·licients, com la bauma o el fantàstic camí de L'Orri, un recorregut encantador pels petits i els que ja no ho som tant. Comentar que hem trobat algun arbre caigut al mig de camí, degut a les ventades dels últims temporals. Des de la zona més alta, al pla de Ginestet, molt bones vistes. Molt recomanable.
    Gràcies pel track.

• Photo of albhertot
    albhertot Feb 17, 2020

gronyi, gràcies pel teu comentari; és un indret molt arregladet que el sr. Josep Orra hi ha esmerçat moltes hores a mantenir-lo, tot i tenint més de 80 anys.....