024 Het Binnenste Buitenland ten oosten van Nijmegen

Photo of024 Het Binnenste Buitenland ten oosten van Nijmegen Photo of024 Het Binnenste Buitenland ten oosten van Nijmegen Photo of024 Het Binnenste Buitenland ten oosten van Nijmegen

November 5, 2020
November 2020

near Hunnerberg, Gelderland (Nederland)

Het Museum Valkhof heeft schilderijen en prenten bijeengebracht die de omgeving ten oosten van Nijmegen verbeelden, zoals dat er in het verleden uitzag. Bij die afbeeldingen behoort een route van standpunten (BB index), die je een beetje de vergezichten van vroeger laten herleven. Bij deze wandeling is geprobeerd met foto's van nu het heden een beetje over het verleden heen te leggen. En het blijkt dat er ontzettend veel is veranderd, bomen zijn gekapt, nieuwe gebouwen zijn toegevoegd. De vaste waarden in het landschap zijn vooral de mooie uitzichten over de Ooij, het kerkje van Persingen, het Kops Plateau en de omgeving van het Hunnerpark. En natuurlijk de veroorzaker van dit alles: De Waal.
Ik heb de "oude prenten" gekoppeld aan de nieuwe, voorzover dat mogelijk was, want zoals gezegd er is veel veranderd. Voor de volledige beschrijving verwijzen we naar de site met een op te laden PDF file.
Bij Persingen steken we "het Meertje" over met een trekpontje, dat enige spierkracht vereist. Houd er ook rekening mee, dat aan de zuidkant van het meertje het pad ronduit modderig is. Dus goede schoenen aan. Voor de wandeling heb ik daarom de zwaarte "Moderate" gegeven.

PictographCastle Altitude 47 ft
Photo ofW01 BB1 De Hoenderpoort / Voet van de Waalbrug Photo ofW01 BB1 De Hoenderpoort / Voet van de Waalbrug Photo ofW01 BB1 De Hoenderpoort / Voet van de Waalbrug

W01 BB1 De Hoenderpoort / Voet van de Waalbrug

Je moet goed kijken hoe dat er vroeger uitzag, maar de Belvédère die staat er nog steeds heel mooi bij.

PictographWaterfall Altitude 31 ft
Photo ofW02 BB234 Rond het Holland Duitsgemaal Photo ofW02 BB234 Rond het Holland Duitsgemaal Photo ofW02 BB234 Rond het Holland Duitsgemaal

W02 BB234 Rond het Holland Duitsgemaal

Het standpunt was hier niet te bereiken (hier van de Ubbergseweg). Maar dat gemaal is er vernieuwd in volle glorie.

PictographWaterfall Altitude 43 ft

W03 BB5 Sluisje bij Ooij

We zijn een stukje de Vlietberg opgelopen en daar is een soort van watertje. Misschien was dat het wel. Het is opvallend hoeveel waterplasjes er vroeger waren. Die zijn nu volledig dichtgeslibd.

PictographFerry Altitude 28 ft
Photo ofW06A Het Meertje met de toren van Persingen Photo ofW06A Het Meertje met de toren van Persingen Photo ofW06A Het Meertje met de toren van Persingen

W06A Het Meertje met de toren van Persingen

Een extra foto bij het pontje, gewoon omdat het hier zo mooi is.

W06 BB6 Persingen

Dit punt lag nogal uit de route, dus loop voor het kerkje iets door. Het ligt er nog steeds en wordt gebruikt voor trouwerijen en tentoonstellingen. Via internet een huidige foto. Er zit een extra bultje aan

PictographCastle Altitude 34 ft
Photo ofW07 BB789 Kasteel/Huis/Tuin Ubbergen Photo ofW07 BB789 Kasteel/Huis/Tuin Ubbergen Photo ofW07 BB789 Kasteel/Huis/Tuin Ubbergen

W07 BB789 Kasteel/Huis/Tuin Ubbergen

Hier is niets van over. Nu staat er een school (Notre Dame des Anges) op het grasveld. Het park is er nog, met veel paadjes en meertjes, terwijl de Kasteelsestraat met huisjes eraan er ook nog is.

W08 BB10 Vergezicht naar Beek

We staan hier boven op een uitstekende punt van het morenen landschap en kijken door de bomen naar Persingen. Het schilderij laat de Holleweg zien lijkt het, wij kijken naar Persingen.

W09 BB11tm14 Rijksstraatweg

De standpunten liggen hier ver van de route af richting Beek. De schilderijen zijn mooi, maar we weten niet waar de standpunten precies waren. Geen nood, de wandeling blijft mooi. De wandeling naar Beek moet in ieder geval prachtige vergezichten hebben opgeleverd.

PictographCastle Altitude 150 ft

W10 BB15 De Refter

Aan het begin van de 20ste eeuw was er blijkbaar geld genoeg om dit neocalssisistiche gebouw uit de grond te laten verrijzen. Het ligt prachtig aan de voet van de heuvels in Ubbergen. We kunnen het niet zien liggen vanuit de wandeling, maar loop even door over de Dommer van Poldersveldweg verder naar beneden.

W11 BB16 17 Kops plateau

Een van de bijzondere van Nijmegen, waar maar een "verboden" weg naar beneden loopt. De meeste vergezichten zijn door bomen geblokkeerd. Naar Nijmegen kunnen we niet goed kijken, maar naar de Ooij wel. Het grote verschil zit hem vooral in de Waalbrug, die nu het vergezicht domineert. We hebben er een plaatje bijgedaan vanaf de Sterrenschans, waar we nog komen.

PictographMonument Altitude 121 ft

W12 BB18 Sterrenschans

We lopen naar de Sterrenschans, waar ooit restaurant De Valk was, maar nu het enorme Estelgebouw, dat ooit hoofdkantoor was van een hoogovenconcern en nu is omgebouwd tot een chique senioren flat. Die mensen hebben hier natuurijk een prachtig uitzicht.

PictographCastle Altitude 127 ft

W14 BB19 20 Hunnerpark

De oude muren staan er nog steeds. Hier staat de tijd nog een beetje stil in de stad, waar alle wegen onveranderd zijn en er paarden lopen. Het houten bruggetje is vervangen door een ijzeren, en het Belvedere is weer als nieuw

PictographMuseum Altitude 94 ft

W15 Hunnerpark

We blijven nog even in het Hunnerpark, om om te kijken naar het blauwe Valkhogmuseum, waar veel van die schilderijen hangen en vooruit te kijken naar de Waalbrug, die het Nijmegen van nu domineert.