Torre di Toblin i Monte Paterno - 2617 m i 2744 m (18-08-2019)

August 26, 2019
August 2019

near Misurina, Veneto (Italia)

Ruta circular al voltant de les espectaculars Tre Cime di Lavaredo, fent tres vies ferrades: la Torre di Toblin, la Innerkofler i el Sentiero delle Forcelle.

La ruta la començarem al refugi Auronzo (peatge de 30€ per 24h si volem pujar en cotxe). Per tal d'evitar les aglomeracions i gaudir de les vistes de la cara N de les Tre Cime, proposem seguir el camí que rodeja les Tre Cime per l'oest. Aquest camí incomprensiblement el segueix poca gent i només fa una mica més de rodeig que el camí directe cap al refugi Locatelli (~1h20' enlloc d'1h). Les vistes i poder caminar amb tranquil·litat s'ho valen de sobre!

Des del refugi Locatelli anirem a fer la Torre di Toblin, molt ben indicada per marques de pintura vermella tringulars. Aquesta via ferrada, molt vertical, trancorre per continus trams d'escala de mà per tal de guanyar la impressionant Torre di Toblin. Les vistes de la cara N de les Tre Cime des del cim són immillorables! La via en si no és gaire difícil, però la seva verticalitat la fa una mica atlètica. Algun dels trams d'escalaes és realment impressionant. La baixada la farem per l'altre costat, per una ferrada senzilla i també molt ben indicada amb cable. L'anada i tornada al refugi Locatelli es pot fer fàcilment en menys de 2h.

De tornada al refugi, aquest cop seguirem el camí de l'aresta N del Monte Paterno, passant pel costat de la salsitxa de Frankfurt, i que ens endinsarà a les galeries de la via Innerkofler. Aquesta via ferrada ens fa seguir un seguit de túnels (necessita de frontal) fins a desembocar a mitja paret on, després de dos o tres esglaons equipats, guanyarem el coll on s'ajunta amb el Sentiero delle Forcelle. A mà dreta seguirem el camí d'ascens al Monte Paterno, una mica atlètic en el seu inici i després fàcil fins al cim.

Tornarem al coll per la variant indicada de descens. Des d'aquest podem abandonar per un corriol que baixa en direcció N, o atacar el Sentiero delle Forcelle en direcció E. Aquest últim és evidentment molt més interessant, i presenta una via ferrada senzilla que recorre l'aresta combinant trams de cable i petites passarel·les de fusta. Arribats a un coll on trobarem un petit túnel (no obligatori), podem guanyar un cimet a la nostra esquerra que ens ofereix unes vistes molt maques de tot el conjunt del recorregut. Des d'aquí sembla que la ferrada està acabada perquè el camí s'obre de manera evident. Tot i així, encara queda una escletxa a superar abans de poder desequipar-nos (nosaltres vam cometre l'errada i vam acabar passant aquest últim tram sense assegurar-nos per mandra de tornar a treure-ho tot...).

Després de l'escletxa ens podem desequipar i seguirem el camí en direcció E fins a una gran tartera que baixa cap al S. Un corriol ens permet baixar per aquesta tartera a estones una mica incòmoda. Superadala tartera ens tocarà recuperar 160 m de desnivell per camí fàcil però ben inclinat fins a arribar al camí turístic que uneix els refugis, des d'on tornarem al punt de partida gaudint de la cara S de les Tre Cime.

Bucle llarg però molt variat i que ens permet gaudir d'aquest indret privilegiat des de tots els punts de vista. La dificultat tècnica no és gran i només és una mica atlètica la Torre di Toblin. Tant la Torre di Toblin com el Sentiero delle Forcelle estaven sorprenentment buits per la quantitat de gent que hi havia al parc, fent d'aquest itinerari una bona alternativa per evitar (relativament) les aglomeracions!

El desnivell total real a fer són uns 1130 m positius.