Montblanc - Via ferrata la Feixa del Colom

Photo ofMontblanc - Via ferrata la Feixa del Colom Photo ofMontblanc - Via ferrata la Feixa del Colom Photo ofMontblanc - Via ferrata la Feixa del Colom

February 16, 2014
February 2014

near Montblanc, Catalunya (España)

Aquesta via ferrata va ser equipada per membres del GIEM, secció d’espeleologia del club excursionista de Montblanc. Tot i que va estar malmesa per brètols als que no li agrada aquest tipus de via, tallant grapes i cable de vida, actualment està restaurada (febrer de 2014)
És fàcil i sense gaires exigències. Maca per inicar-se ja que te un recorregut d’uns quatre-cents metres, però un desnivell de tan sols trenta metres i no gaire exposat. Durant el recorregut es pot veure algunes reunions per poder tirar corda si es vol fer algun ràpel. El temps per fer la via, tenint en compte l’aproximació i el retorn, és de quasi quatre hores, d’aquests únicament mitja hora o tres quarts és per fer la via. La distància total és d’uns set quilòmetres.
Us proposo que si feu aquesta via, visiteu l’ermita de Sant Joan (ja que teniu la opció d’entrar-hi i pujar tota la construcció per sortir per dalt), que us apropeu al mirador i a la cova del Nialó.
Un cop a Montblanc, deixarem el vehicle al final de l’avinguda de Dr. Folch, on el carrer fa tom a esquerra. Tenim varies opcions per pujar-hi, però per anar be hem d’anar a buscar els indicadors de l’ermita de Sant Joan de la Muntanya. Varem triar començar per un camí força planer al inici, que s’agafa per un carrer inacabat just per darrera d’on hem deixat els cotxes. Anem pujant fins arribar a un clar on un rètol ens indica dos camins diferents per arribar-hi. Nosaltres pugem pel camí del bosc de les gorrines.
Sense pèrdua arribem a l’ermita de Sant Joan de la Muntanya i la passem per dintre per arribar al mirador. Cap al sud-est ja veurem el Cingle Blanc de Sant Joan, per on hi ha la via.
Continuem cap al bosc de Miravet, i no deixem el camí fins veure la senyalització que ens indica la ferrata. Si abans d’aquesta senyalització veiem una fita de pedres a la nostra dreta, és del camí que porta al final de la via, tot i que també es pot agafar com a inici.
Comencem la via amb un ascens d’uns trenta metres. A meitat de camí veurem unes grapes, ferros i cable de vida que venen de la nostre dreta i que continua el cable cap a l’esquerra. No l’hem d’agafar ja que aquest és el tram de tornada. Nosaltres em de continua pujant per les grapes.
Un cop a dalt del Cingle Blanc de Sant Joan, tindrem unes vistes espectaculars de Montblanc, l’Espluga de Francolí, la Conca de Barberà, Pirineus, Cadí, Montserrat, el mar i l'ermita de Sant Joan a vista d'ocell.
Per baixar anem cap al sud del cingle ( a l’esquerra segons arribem a dalt) i busquem pel terra una cadena i cable de vida, per on baixarem per grapes fins canviar a una barra amb ferros als costats a mode d’escala. Continuem per una feixa natural fins que a trobar un altre cop l’equipament, amb el que flanquejarem la paret per uns claus vorejant-la per damunt del bosc sense res als nostres peus, trobant-nos de sobte un arbre que creix horitzontal i que ens obliga a passar-hi per sota fent un canvi del cable de vida. Passarem de llarc les grapes per on hem pujat i continuem per la feixa, assegurant-nos al cable de vida per l’estretor d’alguns trams fins torbar de nou equipament que ens porta a la baixada.
Un cop finalitzat, seguim el senderol fins que ens porta de nou al camí per on hem vingut des de l’ermita.
Des de allí tenim vàries opcions per tornar a Montblanc. Nosaltres retornem per on hem vingut, però allí on veiem un senyal blanc que hi posa Montblanc, nosaltres ens desviem a la dreta agafant la variant del camí del Tàrraga, que ens porta al encreuament que he comentat abans del camí del bosc de les gorrines. Passat aquest encreuament, també ens tornem a desviar a la dreta, sortint a Montblanc per damunt d’on teníem els cotxes.

01- Desviament camí Tàrraga o bosc Gorrines

Opció de pujar per un dels dos camins existents. El del Tàrraga és més ample. El del bosc de Gorrines és un senderol força practicable.

02 - Ermita de Sant Joan

03 - Desviament senyalitzat a ferrata

Desviament a la dreta, cap a l'inici de la via ferrata.

04 - Inici de la via

Tram vertical d'uns trenta metres, on es creua la feixa que farem posteriorment.

05 - Final del tram vertical

06- Baixada

07 - Final de la via

08 - Retorn al camí

• joneitor8 May 5, 2014

Vaig fer aquesta ruta el dia 1 de maig i tot estava perfecte. Vaig tenir un petit problema per trobar la via un cop deixava l'Ermita però per la resta tot està molt ben explicat.

• Photo of José Antonio @furgoflipper
    José Antonio @furgoflipper Feb 14, 2015

Al tram que van tallar vam posar una reunió uns companys per poder fer un rapel des de l'ultim punt segur de la Via. Salut!!