Dolomites-Tre Cime di Lavaredo/Drei Zinnen

Photo ofDolomites-Tre Cime di Lavaredo/Drei Zinnen Photo ofDolomites-Tre Cime di Lavaredo/Drei Zinnen Photo ofDolomites-Tre Cime di Lavaredo/Drei Zinnen

July 20, 2015
July 2015

•   4.7 4 Reviews

near Misurina, Veneto (Italia)

Viewed 19130 times, downloaded 679 times

Circular des del refugi Auronzo.

Volta als Tres Cims de Lavaredo amb ascensió a la Torre di Toblin/Toblinger Knoten per la ferrada Sentiero delle Scalette/Leiternsteig i al Mont Paterno/Paternkofel per la De Luca-Innerkofler.
En aquests paratges hi hagué el front entre els exèrcits austro-hongarès i italià durant la Primera Guerra Mundial. La Toblin fou un observatori artiller austríac. Al Paterno, en mans dels italians, hi morí el guia i alpinista Sepp Innerkofler (1ª a la nord del Cim Petit de Lavaredo) durant una acció de guerra. Les muntanyes estan corcades per túnels i posts de tir.
Les vies ferrades reconstrueixen part dels itineraris utilitzats durant la contesa per al trasllat d’homes i material.
Encara que nosaltres vàrem dividir-lo pernoctant al refugi A. Locatelli, es pot fer en un dia. Tot l’itinerari està molt ben indicat i no ofereix dubtes d’orientació.

Accés
Des de Misurina prenem la carretera de peatge que puja al refugi Auronzo i aparquem a l’ampli espai reservat per aquest fi.

Refugi Auronzo (2320 m)
Prenem el sender 105 que, pels colls de Mèdo i Forcellina, menen al refugi A. Locatelli. Podríem anar-hi més ràpidament seguint el 101 pel refugi i coll de Lavaredo, però repetiríem part de l’itinerari de tornada.

Refugi Locatelli (2405m)
Als peus del Sasso di Sesto/Sextnerstein. Cruïlla de camins. Deixem el 105 i prenem un corriol ben definit que s’enfila per la falda llevantina del Sasso di Sesto fins a un collet entre aquest i l’evident Torre de Toblin que resseguim als peus de la seva muralla ponentina. L’inici i el recorregut de la ferrada delle Sacalette és senyalitzat a la roca amb triangles vermells.
Per una lleixa passem a la cara nord.

Sentiero delle Sacalette/Leiternsteig (2552m)

Torre di Toblin/Toblinger Knoten (2617m)
Coronada per una creu i aïllada, resulta una bona talaia sobre la contrada.
Descendim cap al vessant llevantí pel camí equipat que porta el nom de l’ideador de les ferrades, un capellà militar tirolès anomenat Hosp.
Al peu de la torre desfem el camí fins al refugi i d’allí, per un altre sender ben fressat (rètols indicadors), anem a buscar la carena que s’allarga cap al nord des de la falda del Monte Paterno.
Quan passem per sota l’agulla coneguda com a Sasiccia o Frankfurter Würstel, aviat trobem l’entrada a la primera galeria.

Galeria (2438m)
Esglaonada i parcialment il·luminada per obertures a banda i banda (posts de tir, observatoris,...), recorre les entranyes del contrafort N del cim. Uns quants metres per l’exterior i trobem la boca de la segona galeria, també esglaonada, però més dreta i fosca, que ens deixa a la cara llevantina de la cresta, sobre la Vall de Sassovechio, on comença pròpiament la ferrada De Luca-Innerkofler.
Protegits per la línia de vida, pel llom d’una canal atenyem un collet molt evident.

Forcella del Camoscio/Gamsscharte (2650m)
Collet situat a llevant del cim entre aquest i un petit corn.
Accedim al cim pel tram més exigent de la ferrada. L’ascens es fa per una canal força descomposta a la dreta. El descens per un flanqueig, també per la dreta en el sentit de la marxa, (esquerra en sentit ascendent des del coll). Superat el tram ferrat atenyem el cim per sender fàcil, que ens hi mena fent una gran llaçada.

Monte Paterno/Paternkofel (2744m)
Molt més ampli del que hom podria intuir des de la llunyania, el cim és coronat per una gran creu en memòria de Sepp Innerkofler i resulta un excel·lent mirador d’aquesta part dels Dolomites.
De nou al coll rebutgem el camí que marxa vers l’est i seguim un sender que baixa entre llaçades per l’ample canal (S) de terreny descompost.
Flaquegem pel vessant llevantí de l’estreta muralla meridional del Paterno. Tant estreta que alguns posts de tir la travessen i ens obsequien amb excel·lents vistes del vessant ponentí i les Tre Cime.

Cartografia
-Ed. Kompas. WK 047 Italian Alpin Naturpark Drei Zinnen
-Ed. Tabacco. 010 Dolomiti di Sesto (1:25000)
Documentació
-Via Ferratas of the Italian Dolomites, vol 1. J.Smith & G. Fletcher. Ed. Cicerone (pàg. 251~258)
-Dolomitas y Brenta, JL Serrano, Ed. Desnivel (pàg. 213~222)

Refugi Auronzo

PictographMountain hut Altitude 7,890 ft

Refugi Locatelli

Als peus del Sasso di Sesto/Sextnerstein. Cruïlla de camins. Deixem el 105 i prenem un corriol ben definit que s’enfila per la falda llevantina del Sasso di Sesto fins a un collet entre aquest i la Torre de Toblin. Resseguim el peu de la paret ponentina de la torre. L’inici i el recorregut de la ferrada delle Sacalette és senyalitzat a la roca amb triangles vermells. Per una lleixa passem a la cara nord.

Sentiero delle Sacalette

Sentiero delle Sacalette/Leiternsteig Unes plaques de marbre indiquen l’inici de la curta ferrada. Per un diedre abastem la primera xemeneia equipada amb tres escales. Flanquegem ajudats per clavilles i trobem la segona xemeneia, més vertical, també amb escales. Un nou flanqueig ens posa als peus d’un altre joc d’escales més aeri que, per fora d’una xemeneia, ens mena al cim. Tots els trams estan protegits per un sòlid cable d’acer.

Torre di Toblin

Coronada per una creu. Aïllada com és, resulta una bona talaia de la contrada, especialment sobre les Tre Cime. Descendim cap al vessant llevantí pel camí equipat que porta el nom de l’ideador de les ferrades el capellà militar “feldkurat” tirolès Hosp. Al peu de la torre desfem, el camí fins al refugi i d’allí, per un altre sender ben fressat (rètols indicadors) anem a buscar la carena que s’allarga cap al nord des de la falda del Monte Paterno. Passem per sota l’agulla coneguda com a Sasiccia o Frankfurter Würstel i aviat trobem l’entrada a la primera galeria.

PictographMine Altitude 7,999 ft

Galeria

Esglaonada i parcialment il·luminada per obertures a banda i banda (posts de tir, observatoris,...), recorre el contrafort N del cim. Uns quants metres per l’exterior i trobem la boca de la segona galeria, també esglaonada, però més dreta i fosca, que ens deixa a la cara llevantina de la cresta sobre la Vall de Sassovechio, on comença pròpiament la ferrada De Luca-Innerkofler, protegits per la línia de vida. Pel llom d’una canal atenyem un collet molt evident.

Forcella del Camoscio

Collet situat a llevant del cim entre aquest i un petit corn. Accedim al cim pel tram més exigent de la ferrada. L’ascens es fa per una canal força descomposta a la dreta. El descens per un flanqueig, també per la dreta en el sentit de la marxa, (esquerra vist des del coll). Desprès del tram ferrat continuem per sender fàcil, que després d’una gran llaçada ens encara al cim.

Monte Paterno

Molt més ampli del que podria semblar des de la llunyania, el cim és coronat per una gran creu en memòria de Sepp Innerkofler i resulta un excel·lent mirador d’aquesta part dels Dolomites. De nou al coll rebutgem el camí que marxa vers l’est i seguim un sender que baixa fent llaçades per entremig de l’ample canal (S) de terreny descompost. Flaquegem pel vessant llevantí de la muralla meridional del Paterno. Alguns posts de tir travessen l’estreta muralla i ens obsequien amb excel·lents vistes del vessant ponentí i les Tre Cime.

Forcella Passaporto

Forcella Passoporto/Passportenscharte (2550m) Pas fronterer entre Àustria i Itàlia abans de la Gran Guerra, pel que passem al vessant ponentí on continuem flanquejant per una lleixa a la falda de la Croda Passaporto/Passportenkofel. Diversos trams protegits amb cable de vida faciliten el pas. Travessem un curt túnel i baixem per un ampli llom fins al coll de Lavaredo.

Forcella Lavaredo

Forcella Lavaredo/Paternsattel Àmplia collada entre les Tre Cime i la Croda Passaporto. Seguim el sender 101 per baixar fins prop del refugi Lavaredo, on continuem per pista. Paessem pel costat de la capella dels “Alpini” (infanteria de muntanya italiana) fins retornar al refugi Auronzo.

• Photo of martisl
    martisl Jul 21, 2015

Gran ruta i descripció Toni! Ja m'agradaria fer-la algun cop.
    Salutacions.

• Photo of Dimas
    Dimas Sep 10, 2017

La vam fer aquest passat agost i va ser espectacular. Baixant del Monte Paterno vam allargar la ruta fent el camí equipat de Sentiero de la Pace, recomanable per fer-la una mica més completa. Atenció! Val la pena dormir a peu de ruta i aixecar-se aviat per fer-la sense gent.

Toni Planas Sep 12, 2017

Hola Dimas. També era a la zona a primers d'agost d'enguany, però solament vaig repetir la Torre di Toblin/Toblinger Knoten.
    Tenia entès que el Sentiero della Pace era un gran recorregut pel Trentino, no sabia que arribés més enllà de Canazei.
    Gràcies pel comentari i valoració.

• Photo of Vinyau
    Vinyau Aug 2, 2018

Hola!!! M’agradaria saber si la via ferrata exigeix molta força de braços. Hi quan dieu que la pujada del cim es exigent perquè es puja per una canal ...que voleu dir amb això ??gracies

Toni Planas Aug 2, 2018

Són dues les ferrades. La que fa tibar més de braços és la Torre di Toblin. A la Innerkofler solament per a la pujada al Paterno i si, s'hi puja per una canal o bretxa descomposta. No sé com millor definir-ho.

• Photo of luzinthesky
    luzinthesky Aug 16, 2018

Sempre bello tornare a vederle..

Toni Planas Aug 17, 2018

Lucia, gràcies per la valoració.

• Photo of daerrius
    daerrius Sep 14, 2018

Magnifica explicació! Gràcies per la gran quantitat de dades, tant històrica com excursionista de la ruta!
    Si una ferrada s'ha de repetir, és aquesta.Tant per la història i els vestigis que s'hi poden trobar, com per l'entorn impressionant de les Tre Cime. Com bé dius, perfectament factible en 1 dia.

* Dificultat de la ferrada De Luca-Innerkofler: fàcil, excepte la pujada final al Monte Paterno (opcional) que és Moderat. La pujada i baixada al cim és comuna des de la Forcella del Camoscio...No obstant, hi ha unt petit tram inicial que està separat i senyalitzat en sentit de pujada i baixada, per a a facilitar la circulació de persones. A la Forcella del Camoscio és on pot ser que haguem d'esperar per a deixar passar.

* Dificultat de la ferrada Torre Toblin: Moderat-Difícil.

Atenció a la gran afluència de gent. Especialment l'Agost. Es tracta d'una autèntica atracció turística, tot i els 30€ de peatge per a turismes (agost-2018) per a fer els 7km fins el refugi d'Auronzo.

Toni Planas Sep 15, 2018

daerrius, agraït pels comentaris i la valoració. Tot i que es pot fer en una jornada fent nit al refugi tenim l'opció, si el temps acompanya, d'observar la posta del sol sobre les Tre Cime i el Paterno. Val molt la pena. Solament cal pujar uns metres en direcció a la Torre de Toblin per gaudir de l'espectacle.

• josepmifsud Jul 29, 2021

Hola Toni, molt bona descripció de la ruta. Aquest Agost anirem a les dolomites i volem fer vies ferrates. Nosaltres ja em fet dues vies ferrates K3, creus que aquesta es pot fer facilment? som novatos en vies ferrates i abans de anar-hi ens volem asegurar.

Tambe volem fer nit al refugi, encara no tenim tancat tot el viatje i estem investigant mes rutes, ens recomanes alguna altra ruta millor?

Moltes Gràcies!!!

Toni Planas Jul 29, 2021

Ostres josepmifsud no sabria donar-te una descripció millor de la que vaig fer en el seu moment. I quan a daltres itineraris a Dolomites n'hi ha tants que se'm fa difícil recomanar. Però si voleu fer nit el refugi de Tre Cime feu-ho amb temps, sol estar molt ple, ara amb la pandèmia potser l'ocupació ha baixat.
    Gaudiu de Dolomites!

• Photo of neus_salvatella
    neus_salvatella Aug 28, 2021

Ruta molt molt recomanable que hem fet còmodament en 1 dia (8h comptant parades). Gràcies Toni altre cop per totes les explicacions i detallar-la tan be. La ferrada de Torre Toblin ens ha encantat i no ens sembla més que moderada en dificultat. No requereix especial forma física, però cal tolerar be l’exposició i la verticalitat. La del Paterno és fàcil, excepte tam com heu dit, la part final, una mica més exigent, que inclou grimpada final sense protecció, tot i que és fàcil d’evitar quedant-se a la Forcella del Camoscio. El tram que ens ha resultat una mica pesat ha estat la baixada inicial des de la Forcella del Camoscio cal al Ref Lavaredo. Tant el sender com les marques ( triangles vermells) no són fàcils de reconèixer a l’inici del descens, cal estar atents. Potser hi ha hagut alguna esllavissada que ho ha posat una mica més complicat. La resta de la ruta cap al ref Lavaredo, passant per punts amb tanta història al darrere, i el tram protegit amb cable (recomanem mantenir l’arnés posat, segons com val la pena assegurar-se en algun tram) ens ha entusiasmat.
    Fent aquesta ruta hem estat sols molta estona malgrat ser al mes d’agost, fugint de les aglomeracions que es limiten als 2 refugis més propers a l’aparcament.

Toni Planas Aug 28, 2021

Hola Neus. Gràcies pels comentaris i la valoració. Efectivament, tal com deia i heu comprovat, es pot fer en una sola jornada. Així ho vàrem fer en una segona ocasió. Però en la primera fou viatge i apropament fins al refugi Locateli en una jornada i, per aquest fet, ho partirem en dues etapes, regalant-nos l'impagable espectacle de les darreres llums del dia sobre el Paterno i les Tre Cime des de la falda del Sasso di Sesto.

• Photo of Henrique Wollz
    Henrique Wollz Feb 3, 2023

Voglio salire in cima alle tre cine, conoscete qualche guida?