Dolomites-Colàc

July 26, 2015
July 2015

•   5 2 Reviews

near Alba-Penia, Trentino - Alto Adige (Italia)

Per la via ferrada dei finanzieri

El Colàc s’alça directament sobre Cianacèi (ladí) / Canazei (italià), a la Val de Fascia/Val di Fassa. Un cim tant modest (2715m) com esvelt a l’ombra de la Marmolèda. I de tanta prominència que esdevé una talaia excel·lent sobre la resta que envolten la vall i molt més enllà.
De verticals parets, l’itinerari “normal” pel cantó de migdia guanya el cim per una canal i deu resultar un bon tirapit.
Per la cara nord s’hi enfila la “via ferrata dei Financieri”, construïda fa 35 anys per l’escola alpina de la guàrdia de finances (d’aquí el seu nom).
És una activitat que no ens ocuparà pas més d’una matinal.

Accés
Per la carretera 641 entre Dèlba (Alba) i Penìa hi ha l’estació del telecabina d’accés a l’estació d’esquí de Ciampac. Consulteu horaris i preus.

Refugi Ciampac (2160m)
Estació superior del telecabina. Prenem una pista a mà esquerra (rètols indicadors) en baixada. Desprès un sender naturalístic i finalment enfilem en llaçades fins a la base d’un diedre molt evident, on hi ha l’inici de la via ferrada.

Ferrada dei finanzieri (2195m)
Guanya el cim amb grans llaçades per resseguir-ne les debilitats: un gran diedre, canals, una fissura i, finalment, un tram de cresta. No és en absolut una ferrada difícil, tot i que té un tram vertical d’esglaons.

Colàc (2715m)

Forcia Neigra (2509m)

Cartografia Ed. Kompas. KOM 617 Cortina D'Ampezzo (1:25000)
Ed. Tabacco. 03 Cortina d’Ampezzo (1:25000)
Documentació Via Ferratas of the Italian Dolomites (vol 1) J.Smith & G. Fletcher. Ed. Cicerone (pàg. 159~163)

Àlbum d'imatges a: https://photos.app.goo.gl/3RrmOfvUd37AWWVN2 o polsant sobre:

PictographMountain hut Altitude 7,087 ft

Refugi Ciampac

Ferrada dei Finanzieri

Colàc

Coronat per una creu de ferro hi gaudim d’una àmplia panoràmica. El proper massís de la Marmolèda (Marmolada) amb els cims del Vernel i Punta Penìa, és el que atrau més l’atenció per la verticalitat de les seves muralles meridionals i la neu del cim. Els descens el fem per un tram protegit amb cable revoltant fins a la cara ponentina i baixant per una empinada canal. Fora de la canal emprenem un còmode i fàcil sender que, per la falda de migdia, ens mena fins a un coll. Curt tram protegit amb passamà just abans del coll.

Forcia Neigra

El fosc rocam dóna nom al coll (forcia, forcella,...). Pel que podrem llegir més endavant als plafons del sender naturalístic que seguirem, aquest és un aflorament de material d’origen volcànic que contrasta amb la blancor dels sediments calcaris dolomítics. Per un sender molt amable, entremig de prats, retornem a l’estació superior del telecabina.

• Photo of daerrius
    daerrius Sep 14, 2018

Magnifica explicació. Gràcies per la gran quantitat de detalls per a seguir la ruta!
    Quin goig trobar itineraris tant elaborats. Gràcies per compartir i el temps invertit!

Toni Planas Sep 15, 2018

daerrius, molt agraït pel comentari i la valoració!

• Photo of nik2
    nik2 Jul 4, 2019

Hola Toni,
    Primer de tot gràcies per la quantitat de rutes que puges i de les quals n'he seguit algunes.
    Aquest Juliol vaig cap a les Dolomites i he vist que tens moltes rutes de ferrades. El cas és que nosaltres volem fer-ne algunes però no som gaire experts (n'hem fet k2 i k3 per aquí Catalunya, Vallcebre, Montblanc, Àger). Voldria si fos possible que ens recomanis algunes de les que vàreu fer que no siguin massa complexes (sense ràpels) ni massa massificades. He mirat les que tens dificultat fàcil :-)
    Sense compromís, moltes gràcies.

Toni Planas Jul 4, 2019

nik2 t'he respost per privat
    Gaudireu moltíssim a Dolomites, segur.

• Photo of neus_salvatella
    neus_salvatella Aug 24, 2021

Moltes gràcies Toni per la ruta i les excel·lents explicacions. Hem gaudit molt de la ferrada que ens ha semblat de dificultat moderada, sobretot perquè és força llarga, les vistes es mereixen l’esforç. Molt útil el track per arribar fins a l’inici de la ferrada, perquè les indicacions son molt escasses.

Toni Planas Aug 25, 2021

Hola Neus, content de que us hagi resultat útil el track. Quan a la dificultat cal tenir en compte que a Wikiloc és considera únicament la tècnica, no l'exigència física. Agraït per la valoració i el comentari.