Dolomites: Col dei Bòs

July 27, 2018
July 2018

near Pian Falzarego, Veneto (Italia)

Anomenada també «ferrata degli Alpini» o «Brigata Alpina»

Col dei Bòs és una collada a ponent de la Tofana de Rozes. La ferrada enfila per un esperó de la graonada sobre la que s’alça la Tofana.
Fou construïda l’any 2007 per l’exèrcit italià per a entrenament de la tropa. Molt ben condicionada, a banda de la sirga d’acer hi trobarem alguns esglaons aïllats en punts compromesos i abundants ancoratges per assegurar aquells que vagin més justos.
Podem realitzar-la tranquil·lament en una matinal. Amb una seixantena de valoracions al web vieferrete.it li donen la següent puntuació sobre 5: dificultat tècnica 2.8, exposició 2.5, varietat paisatgística 2.8, exigència física 2.4, interès paisatgístic 3.7. A la guia d’Smit & Fletcher 3 i B (sobre C)

Accés
Des de Anpézo/Cortina d’Anpezzo en direcció al pas de Fouzargo/Falzàrego per la SR48, al punt quilomètric 107.3, un quilòmetre abans del pas, a mà dreta hi ha l’ample aparcament del restaurant Strobel. Tot i que disposa d’un bon espai, a segons quines hores és ple dons, a banda del restaurant, la zona de Col dei Bòs/Torres del Fouzargo és molt concorreguda per escaladors.

Aparcament de l’Strobel (2075m)
D’aquí parteix un camí ben condicionat i indicat vers les Torres de Fouzargo, Col dei Bòs i la ferrada. Entre llaçades enfilem aquest camí, ben protegit contra l’erosió, fins a sortir sobre una ampla faixa per la que discorre una pista militar.

Pista militar (2190m)
Hi ha indicadors. La prenem a mà dreta i, planerament, en poca estona, atenyem les ruïnes d’una posició militar italiana de la I Guerra Mundial.

Ruïnes (2188m)
Al peu de les Torres de Fouzargo. Des d’aquí ja podem albirar l’esperó per on discorre la ferrada just a la dreta del torrent per on baixa el camí de retorn. Emprenem un corriol, travessem el torrent i ens plantem a peu de via.

Inici de la ferrada (2200m)
Els primers metres, força verticals, seguits d’un flanqueig a dreta, on és important la posició del cos i trobar peus i mans (que n’hi ha i força!), fan com de «filtre». Després segueix un respir per reprendre la verticalitat. Els passos que requereixen tibar de braços són curts i generalment hi trobem bones preses de peus. Molt puntualment, un esglaó metàl·lic ens ajuda a superar-ne algun.

Contrafort (2420m)
L’esperó queda tallat per un contrafort on s’acaba la sirga. Per terreny fàcil avancem fins al peu de l’evident paret que tenim davant on trobem la continuïtat de la ferrada.
Aquesta segona part manté la mateixa tònica que la primera, però és més curta.

Fi de la ferrada (2514m)
Acabem sobre una amplíssima faixa amb bones perspectives de l’entorn. Prenem un camí molt fressat i planer en direcció (N) a l’evident collada que tenim en aquella direcció flanquejant pel marge superior esquerre (hidrogràfic) del torrent. Atenció! La major part de l’any aquest tram pot estar innivat.

Col dei Bòs (2500m)
Ampla collada entre el massís de la Tofana i el de Lagazuoi. Prenem un sender ben fressat per baixar seguint el marge dret (hidrogràfic) del torrent i que ens retorna a les ruïnes.

Cartografia:
-Ed. Tabacco. 03 Cortina d’Anpezzo (1:25000)
-Ed. Tappeiner. Cortina Est (digital)
Documentació:
-Via ferratas of the italian Dolomites (vol 1). J. Smith & G.Fletcher. Ed. Cicerone. Pàg.197
-Vie ferrate per principianti. Christjan Ladurner. Ed. Tappeiner. Pàg. 52

Col dei Bòs

• Photo of Caminhantes
    Caminhantes Aug 2, 2018

Gracias por descripción y fotos.
    Yo espero hacer esta ferrata o una similar en breve.
    Un saludo.

• Photo of Toni Planas
    Toni Planas Aug 2, 2018

Certamente você vai gostar!

• Photo of Cesc Vidal
    Cesc Vidal Aug 2, 2023

Tinc dues nenes de 12 i 14 anys que ja han fet algunes ferrates de nivell mig. Han fet fins a un nivell K3.
    Creus que es pot fer amb elles o es massa exigent?

• Photo of Toni Planas
    Toni Planas Aug 2, 2023

Suposo que la podrien fer, però no m'atreveixo a assegurar-ho.