Cima Duodici (Sas da le Doudesc)

July 16, 2017

near Pozza di Fassa, Trentino-Alto Adige (Italia)

Des de Meida i per la carretera que puja a Val San Nicolò arribar fins a la Pensione Soldanella, allà agafar el cami que surt a la dreta (603) i pujar fins que enllacem amb el sender 613 que puja en direccio sud fins al petit refugi anomenat Bivacco Zeni. Pujada sostinguda per terreny boscòs travessant alguna esllavissada provinent de les enormes parets que ens envolten. Cap als 2.000 m el cami ens porta sota la paret de Cima Undici i cal superar un petit tram exposat ben protegit amb cable. En pocs minuts arribem al Bivacco (1:45). D'allà pujar en direcciò oest (617) uns 10 minuts fins arribar al inici de la via ferrada Franco Gadotti, fàcil però amb alguna zona molt exposada per lo que es convenient portar el material adequat. Els trams de cable i graons metàl.lics s'intercalen amb fortes pujades en zig zag per terreny herbòs fins arribar a una petita canal que ens porta fins a l'espatlla de la paret est, travessar-la per sota seguint el cami que travessa la tartera, ben visible, i pujar al coll on trobarem les indicacions per Cima Duodici i Sass Aut. En 15 minuts s'arriba a la primera (3:00) des del coll calcular una mitja hora més si volem pujar al Sass Aut. Vistes espectaculars de Val di Fassa i els grups circundants i, si el dia es clar, com ho ha estat avui, podem arribar a veure a l'oest el grup de l'Ortles-Cevedale-Gran Zebrù, amb els seus cims de 3.700-3.900 m.
El descens es realitza des del coll, per la vessant oest del carena, en forta baixada per terreny exposat i descompost primer (alguns trams assegurats amb cable, alguns no, precaucio) i per terrasses boscoses després, fins arribar a la baita de Pociace (1.703 m.) D'allà, continuar pel sender 630 en direcciò nord-oest fins enllaçar amb el cami que porta de Soraga a Meida (5:00).