Visita Andorra Ruta Trail: Circuit llarga distància Vall del Madriu (Escaldes-Engordany)

Very difficult
June 1, 2021
July 2019

near El Barri, Escaldes-Engordany (Andorra)

Entre els km 18 i 19 trobarem un petit tram tècnic en carena, que sense ser difícil, ens obligarà a estar atents i ajudar-nos de les mans.

Iniciem el circuit davant de l’Oficina de Turisme d’Escaldes Engordany, ja en pujada per carrer empedrat fins a trobar-nos amb el GR, que ens endinsarà a la Vall del Madriu, declarada Patrimoni Cultural de la Humanitat per la Unesco des de l’any 2004. Sense deixar el GR, i en pujada progressiva per camí empedrat, travessarem les bordes d’Entremesaigües i de Ràmio, mostres de l’antiga explotació ramadera per part dels habitants de la vall. Travessarem dos refugis lliures, Fontverd i Riu dels Orris, i des d’aquest segon refugi recorrerem el darrer tram fins a arribar al refugi de l’Illa, guardat.

Des del refugi arribarem ràpidament al port de Vallcivera i deixarem enrere l’estany de l’Illa. Al mateix port, fronterer amb Catalunya, deixarem el GR i girarem a la dreta, seguint el track per un primer tram sense sender definit, i ràpidament veurem davant nostre l’evident collet que ens permetrà arribar a la Tosseta de Vallcivera (2.848 m). Baixarem al coll de la Portelleta i ascendirem ràpidament fins al punt més elevat del recorregut, la Tossa Plana de Lles (2.916 m).

Per ampla carena arribarem al pic de Setut, a on iniciarem el tram més delicat de la ruta. Des del petit collet al costat del cim començarem a perdre alçada per una tartera, per flanquejar posteriorment fins al port de Setut. Per arribar-hi, trobarem dos passos a on ens ajudarem de les mans i, una vegada superats, ascendirem a la collada Fonda i el Tossal Bovinar, a on arribarem per la dreta de la tartera. Des d’aquest punt ascendirem, amb més comoditat, al pic dels Estanyons (2.834 m), darrer cim del recorregut i des d’on, per prat obert i molt evident, baixarem al refugi dels Estanys de la Pera, guardat a l’estiu i els caps de setmana.

Al mateix refugi tornarem a trobar el GR, que en sentit ascendent ens portarà al port de Perafita, des d’on entrarem de nou en territori andorrà, per la Vall de Perafita, seguint en tot moment el GR que ens tornarà a la Vall del Madriu a l’alçada del pont d’Entremesaigües, després de deixar enrere el refugi de Perafita.

Des del pont, solament ens quedarà desfer el tram inicial del recorregut, que ràpidament i sense dificultats ens retornarà al punt d’inici.

AIGUA: Escaldes-Engordany, refugi de Fontverd km 5, refugi de l’Illa km 13, refugi dels Estanys de la Pera km 22, refugi de Perafita km 27, font d’Entremesaigües km 30. Estanys i rius per remullar-se a gairebé tot el recorregut, llevat de la carena.