تفتان , خاش , زاهدان , سیستان و بلوچستان

Photo ofتفتان , خاش , زاهدان , سیستان و بلوچستان Photo ofتفتان , خاش , زاهدان , سیستان و بلوچستان Photo ofتفتان , خاش , زاهدان , سیستان و بلوچستان

November 29, 2018
November 2018

near Vellān, Sistan and Baluchestan (Iran)

باتوجه به بعد مسافت و تعطیلات مناسب آبان ماه 97 ابتدا تصمیم گرفته شد سه شنبه صبح بعد از رسیدن به شهر زاهدان و مراجعه به چهارراه رسولی خرید های موردنیاز از اجناس دست دوم کوهنوردی انجام شود و سپس ساعت 14 جهت استقرار در پناهگاه تفتان به سمت اردوگاه دره گل حرکت کنیم. و نهایتا صبح پنجشنبه بعد از زسیدن به قله به پناهگاه و سپس اردوگاه بازگردیم.
ولی با پیشنهاد خوب دوستان برنامه ریزی را تغییر دادیم و مقرر شد که صعود را یک روزه و در روز پنجشنبه انجام دهیم که بعدا متوجه شدیم تصمیم بسیار درستی گرفتیم. یکی از اصلی ترین دلایل مبنی بر درستی تصمیم مان شلوغی بسیار زیاد منطقه از کوهنوردان صعود کننده بود. اصلا انتظار حضور این تعداد صعود کننده را در این زمان از سال نداشتیم و به نوعی غافلگیر شدیم. بنا بر گفته مسئولان پناهگاه صبَح و مشاهدات عینی خودمان حدود 300 تا 400 نفر صعودکننده از شهرهای مختلف ایران ازجمله خراسان های شمالی، رضوی، جنوبی، گلستان، اصفهان، کرمان، سیرجان، هرمزگان و... در این ایام در منطقه حضور داشتند.
در هر حال برنامه صعود مان بدین شکل برگزار گردید:

روز چهارشنبه ساعت 9 صبح به بازار لته فروشان واقع در چهارراه رسولی رسیدیم. بعد از پرس و جو از برخی افراد محلی مغازه های فروش پوشاک دست دوم و بعضا نو کوهنوردی را پیدا کردیم که بر خلاف انتظارمان تعدادشان هم نه تنها کم نبود بلکه تعداد و تنوع بسیار زیادی نیز در اجناس داشتند. هرچند که برای پیدا کردن پوشاک مناسب می بایست زمان زیادی صرف می شد تا پوشاکی بدون مشکل و مناسب و سایز پیدا نمود. یکی از عمده ترین مشکلات پوشاک موجود در این منطقه عدم تطابق سایز آنها با ما ایرانی ها بود!!! بنابر گفته فروشندگان اکثر اجناس از آسیای شرقی به این منطقه وارد می شوند و مشکل بیشتر لباس ها عدم تناسب سایز آستین آنها با تنه بود که گفته شد در منطقه آسیای شرقی به دلیل جثه افراد چنین عدم تطابقی با ما ایرانی ها بوجود آمده و عموما آستین ها برای حداقل مردان کوتاه بود قسمت مچ خالی میموند.
لیکن در برخی اجناس همچون کفش کوهنوردی نو با کیفیت متوسط یا کفش های مارک اصلی و کارکرده یا شلوارهای کوهنوردی تنوع و قیمت خوبی وجود داشت.
البته کفش های مارک کارکرده عموما زیره های فرسوده و کارکرده ای داشتند و علیرغم واکس خوردن و نو جلوه دادنشون هیچکدام آنها مورد پسند دوستان قرار نگرفت.
بعد از خرید لوازم جهت صرف ناهار به رستوران سبحان در همان منطقه بازار رفتیم که انصافا کیفیت خوبی داشت. سپس مایحتاج مورد نیاز از قبیل آب معدنی و شام و صبحانه را انجام دادیم و ساعت 16 از زاهدان به سمت روستای مقصد حرکت کردیم. حدود ساعت 18:30 به روستا رسیدیم و چون از قبل با آقای رحیم کردی (09150165685) که یکی از راه بلدان پناهگاه صبح بود هماهنگ کرده بودیم به منزل ایشان رفتیم. انصافا که مردم نجیب این منطقه با دست خالی مهمان نوازان دوست داشتنی بودند. بعد از صرف شام و بستن کوله ها راس ساعت 9 خوابیدیم تا صبح با انرژی مضاعف برای صعود بیدار شویم.
ساعت 4:30 صبح بیدار باش بود. بعد از بیدار شدن و صرف نوشیدنی گرم آماده حرکت شدیم. ساعت 5:15 از منزل آقای کردی به راه افتادیم و حدودا 20 دقیقه بعد به محل اردوگاه دره گل متعلق به آموزش و پرورش رسیدیم. اولین نکته ای که جلب توجه می کردد تعداد زیاد اتوبوس ها، مینی بوس ها و سواری های پارک شده داخل و بیرون اردوگاه بود. همچنین چندین گروه اماده صعود می شدند که به دلیل کم تعداد بودن گروهمان زیاد معطلی نداشتیم. بار دیگر دلیلی بر درستی تصمیم مان مبنی بر عدم اتراق در محل اردوگاه برایمان مشخص شد چراکه خیلی ها گله داشتند که شب قبل به دلیل ازدحام زیاد و هدم رعایت برخی از گروه ها نتوانستند شب خوبی را سپری کنند.
مسیر صعود را از کنار اردوگاه و در امتداد دره و رودخانه شروع کردیم. بعد از حدود نیم ساعت به انتهای تنگه و محل دست به سنگها رسیدیم. با برانداز نمودن محل دست به سنگها و با هدف بررسی مسیر جایگزین (علیرغم اینکه هیچ نکته فنی در کذر از دست بع سنگ وجود نداشت و به راحتی امکان پذیر بود) مسیر انتهای دره را به سمت راست ادامه دادیم و به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی بالای سمت راست دره قرار گرفتیم و با تراورس چند دقیقه ای به کف دره بعد از محل دست به سنگ رسیدیم. این مسیر برای مواقعی که ترافیک محل دست به سنگ زیاد باشد اکیدا توصیه می شود و هیچ نکته فنی هم ندارد.
با قرار گرفتن در بستر رودخانه به سرعت ادامه مسیر دادیم و بعد از پشت سرگذاشتن شیب قبل از اردوگاه ساعت 8:30 به اردوگاه صبح رسیدیم.
به راستی که پناهگاه صبح یکی از زیباترین و در عین حال بزرگترین پناهگاه های کشور حداقل تا این زمان که ما پناهگاه ها را دیده بودیم هست. پناهگاهی با 2 ساختمان کنار هم که یکی از آنها 5 طبقه بود!!! به همت دوستان مسئول دکل های برق تا پناهگاه نصب شده بود که بدلیل افتادن تعدادی از آنها در مسیر طی سالیان گذشته رها شده بود و در حال حاضر با استفاده از یک ژنراتور برق و روشنایی پناهگاه تامین میشد. ضمن آنکه برادران زحمت کش بلوچ منطقه در پناهگاه مشغول سرویس دهی به صعودکنندگان بودند.
استراحت کوتاهی به مدت 15 دقیقه داشتیم و لقمه های آماده را صرف کردیم و مسیر قله را در پیش گرفتیم. انتظار چنین مسیر طولانی در شیب بعد از پناهگاه را نداشتیم. ضمن اینکه به دلیل تعداد زیاد صعود کنندگان که همراه با ما صعود م یکردند و گروه های زیادی که شب قبل را در پناهگاه گذرانده بودند و صبح زود صعود را انجام داده بودند و در حال برگشت بودندمزید بر علت شده بود . لیکن مسیر صعود از اردوگاه دره گل تا پناهگاه صبح و سپس تا قله کاملا مشخص و پاکوب بود و هیچ نکته فنی نیز نداشت. با همه شرایط ساعت 11 بر روی قله اصلی تفتان قرار گرفتیم که به راستی بسار زیبا و دیدنی بود. قطعا در بهار طبیعت زیبای منطقه بسیار چشم نوازتر نیز خواهد بود ضمن آنکه وجود دهانه آتشفشان نیمه فعال تفتان و خروج گاز و دود از آن جلوه ویژه ای به آن داده بود.
تقریبا در کل مسیر آنتن دهی موبایل برای همراه اول وجود داشت
بعد از بجا آوردن مراسم قله و در فاصله 5 دقیقه ای از قله در محلی بادپناه که بصورت گودی زیر قله قرار داشت صبحانه را صرف کردیم و ساعت 12:30 به سمت پایین حرکت کردیم. ساعت 14 به پناهگاه رسیدیم و بعد از صرف چای و استراحت ساعت 15 به مقصد اردوگاه دره گل به راه افتادیم.
بعد از طی مسیر رودخانه که به لطف شن های نرم کف آن بسیار برای برگشت کمک کننده بود و نرم خاصی داشت ساعت 16 به محل دست به سنگ رسیدیم که باتوجه به تعداد زیاد کوهنوردان تصمیم گرفتیم از مسیر اتوبانی که بر روی یال سمت راست قرار داشت برگردیم که مسیری بسیار عالی ، هموار و مشخص داشت و بدون هیچ مشکلی و در نهایت سلامت زمان غروب آفتاب به اردوگاه رسیدیم. پایان برنامه ساعت 16:50 بود.
سپس با مراجعه به منزل آقای کردی کوله ها و لوازم را جمع کردیم. در این هنگام با مادر و همسر آقای کردی نیز احوالپرسی داشتیم و به واقع که مردمانی نجیب، دوست داشتنی، زحمت کش و در نهایت سادگی و قناعت زندگی خوب و خوشی داشتند. ساعت 18 به مقصد زاهدان به راه افتادیم.
یکی از بهترین و به یادماندنی ترین صعودهای گروه ما بود و طبیعت و مردم بسیار دوست داشتنی این استان خاطره خوبی بود که در ذهن ما باقی خواهد ماند.

Tel: 09032520501

اردوگاه دره گل آخرین نقطه ماشین رو و شروع صعود. امکانات خوبی برای کوهنوردان تدارک دیده شده است.

ادامه مسیر از کنار رودخانه

رودخانه ای که احتمالا به دلیل گوگردی بودن علیرغم حجم مناسب آب هیچ رویشی در کنار آن وجود نداشت

مسیر تروارس داخل تنگه

تقریبا از این نقطه به بعد دست به سنگ مختصری بری رسیدن به انتهای دره وجود دارد

مسیر جایگزین و عدم گذر از دست به سنگ تنگ گلو. با رسیدن به انتهای دره می توان مسیر سمت راست را ادامه داد و بدون هیچ مشکلی بالای دره قرار گرفت

داخل دره

حرکت به سمت چپ و قرار گرفتن در مسیر پاکوب باشیب متوسط به سمت پناهگاه

قرار گرفتن بالای مسر پرشیب و آغاز تراورس به سمت پناهگاه

پناهگاه از داخل مسیر تراورس قبل از پناهگاه

PictographMountain hut Altitude 10,233 ft

پناهگاه صبح

پناهگاهی مجهز و بزرگ در 5 طبقه که دارای برق نیز می باشد. هرچند که به دلیل افتادن برخی تیرهای مسیر در حال حاضر برق داشت و به وسیله ژنراتوری که تعبیه شده است روشنایی و برق دارد. همچنین با تلاش عزیران آب آشامیدنی مناسبی در 2 منبع از چشمه های سالم دره های اطراف تا این منطقه آورده شده است.

در میاه تصویر دودهای متصاعد شده از قله قابل مشاهده است

مسیر پاکوب و تراورس صعود به قله که تقریبا از 20 دقیقه بعد از پناهگاه به مدت 1.5 ساعت مسیر با شیب نسبتا تند تا قله ادامه دارد. لیکن هیچ نکته فنی خاص ندارد. موقع صعود و فرود باید واظب ریزش سنگ ها بود چراکه به دلیل رفت و آد زیاد برخی از آنها در جای خود محکم نیستند و ممکن است به دیگرن آسیب برساند

در فاصله 10 دقیقه ای قله. قله اصلی به فاصله 5 دقیقه پشت قله ای که گوگرد از آن خارج می شود قرار گرفته است