Korona Beskidu Niskiego - part IV - Wysokie i Łysa Góra

Photo ofKorona Beskidu Niskiego - part IV - Wysokie i Łysa Góra Photo ofKorona Beskidu Niskiego - part IV - Wysokie i Łysa Góra Photo ofKorona Beskidu Niskiego - part IV - Wysokie i Łysa Góra

July 25, 2021
July 2021

near Krempna, Województwo podkarpackie (Polska)

Korona Beskidu Niskiego
Etap IV
Wysokie i Łysa Góra
Czwarty etap. Od razu uprzedzę tego kto chcę wybrać się moją trasą, że niektóre fragmenty, mimo że na mapie są przedstawione jako drogi leśne, tak naprawdę są dość mocno zarośnięte i bez pomocy urządzenia z wgraną ścieżką nie są możliwe do przejścia bez błądzenia. Ty razem wkraczam w nieznane mi rewiry. Byłem tu tylko raz podczas Magurskiego Ultramaratonu w 2016 roku. Na miejsce startu wybrałem sobie cerkwie pw. św. Damiana i Kosmy w Krempnei. Doskonałe miejsce piękna cerkiew i duży parking. Nieco dalej, wcześniej, w rzece przy bazie namiotowej „ Grzybek” , gdzie miała być połówka mojej trasy, schowałem sobie dodatkową butelkę z woda. Ostatni bieg poszedł mi nawet dość dobrze, wiec kijki zostały w aucie. Wrazie jakby co to, od puktu z wodą jest dość blisko aby po nie skoczyć. Przed startem jeszcze, rozgadał sią ze mnę Stefan, kilkuletni chłopiec, który z rodziną wybierał sie w góry. Powiedziałem mu , że może wiec sią gdzieś spotkamy na trasie jako że teżide w góry. Ruszam w drogę w kierunku pierwszego dziś szczytu Wysokie. Początek trasy jak na bieg górski niezbyt urzekajacy. Asfalt lekko pnący sie do góry i tak przez około 5km. Po drodze mijam zapore na Wisłoce, zaraz przy samej Krempnej oraz nieco dalej 150 letnie drzewo Klon Jawor będące pomnikiem przyrody. Po 5 km trasa robi sie nieco ciekawsza. Podejście pod Wysokie zaczyna sie z pod niewielkiego parkingu. Po kilkudziesięciu metrach mijam małe bajorko z molem oraz wiatę – schron. Przebiegam przez kładke i teraz już maszeruje pod góre w stronę szczytu. Po chwili spotykam Stefana, który nie kłamał i teraz odpoczywał w cieniu z rodzinką na szlaku aby zebrać siły na dalszą wędrówke. Po około 1 godz i 15 min osiągam te 657 m.n.p.m. Wysokie, mój 9 szczyt KBN. Zbiegam tą samą trasą co wbiegłem i dalej też tą samą asfaltówką w strone Krempnej. Nie dobiegam do zalewu, nieco wcześniej skrecam w prawo. Trasa taka sobie, kawałek asfaltu, kawałek szutrowy i tak na zmianę. Łagodnie pod górke, później lekko w dół. Ogólnie bardziej nadawała się na wycieczkę rowerową niż bieg górski. Po 19,5 km tej męczącej mnie trasy dotarłem do bazy namiotowej „ Grzybek” w Krempnej. Z Wisłoki wyciągnołem schowaną wode i uzupełniłem mój camelbag. Schłodziłem obolałe stopy, które miały już dość tego dreptania w wiekszości po asfalcie po 3 godzinach. Ruszyłem dalej ku Łysej Górze. Wiem ,wiem, że runners zawsze narzekają. Pierwsza część była za bardzo asfaltowa ? No to teraz będzie za bardzo dzika. W domu wyrysowałem sobie ładną trase prowadzącą leśnymi dróżkami przez Wysoki Bereh między innymi. Niestety w realu od 20 km droga prowadząca na tą górke nie istniała. Podobnie zejście z Wysokiego Bereha w kierumku Pączana. Tak wiec około 2 km przedzierania się przez las z GPSem pod kontrolą. Na 22 km trasy dotarłem do porządnej leśnej drogi prowadzącej na północ wzdłuż drogi do Myscowa. Przez kolejne 2 km było spoko. Niestety znów wyrysowanej ścieżki na prawo, po tych 2 km nie było. I tu przez około pół kilometra czekał mnie spory hadcore przedzierania sie przez krzaki. Dotarłem do polan przy Wisłoce i tu było już lepiej choć dalej nie było śladu dróg istniejących na OpenStreetMap. Na polanach zaczeło sie pokonywanie elektrycznych pastuchów. W sumie nie wiem pod jaką ich ilością musiałem się przeczołgiwać. Po przejściu polan natrafiłem na nazwijmy ją krowią drogę. Pełno błota i liczne kałuże zryte przez wyprowadzane na pastwiska krowy. Na 26,5 km przeprawiam się przez Wisłokę i wbiegam na asfaltówkę, którą miałem zrobić około 0,5 km i wbiec na prawo na kolejną leśną drogę. Oczywiście na miejscu drogi było podwórko brama. Zbiegłem więc na prawo okolo pół km dalej. Była tam jakaś ledwo widoczna polna droga. Na końcu polany kolejny pastuch, przedarcie się przez krzaki malin i dotarłem do leśnej drogi prowadzącej do czerwonego szlaku i Wierchowiny oraz Łysej Góry. Uffa, po 31 km i 6 godz z 15 minutami dotarłem na mój drugi dziś szczyt KBN. Dalej już szło lepiej z trasą, lecz zmęczenie dawało we znaki nawet podczas zbiegów. Aby ukrócić sobie nieco drogę po wybiegnięciu z lasu opuściłem czerwony szlak biegnąc wzdłuż lasu. DotarŁem na Kozi Horb i dalej trzymałem sie zielonego szlaku który doprowadił mnie do cerkwi w Krempnej skąd wyruszyłem. Po drodze zaliczyłem jeszcze Kamień nad Kątami w Rezerwacie Kamień Około 714 m.n.p.m. najwyższy punkt mojej trasy. Nieco dziwna trasa w sumie. Pierwsza cześć trochę monotonna i nieco płaska i trochę za dużo asfaltu. Druga część to nieistniejące zarośnięte drogi, trochę błądzenia i przedzierania sią przez las. Całość wyszło prawie 43 km na które potrzebowałem 8 godz i 40 minut. Co jak co ale tej trasy to już raczej nie powtórze a komuś kto chcę zrobić te dwa szczytymoimi śladami za jednym razem to raczej poradze aby troszke zmodyfikował sobie trase aby uniknąć kilku wpadek.

PictographReligious site Altitude 1,196 ft
Photo ofCerkiew św. Damiana i Kosmy w Krempnej Photo ofCerkiew św. Damiana i Kosmy w Krempnej Photo ofCerkiew św. Damiana i Kosmy w Krempnej

Cerkiew św. Damiana i Kosmy w Krempnej

Cerkiew św. św. Kosmy i Damiana – dawna łemkowska parafialna cerkiew greckokatolicka, znajdująca się w Krempnej, zbudowana w latach 1778–1782. Po 1947 przejęta przez kościół rzymskokatolicki. Obecnie użytkowana jako kościół filialny parafii św. Maksymiliana Kolbe w Krempnej. Obiekt wpisany na listę zabytków w 1985, włączony do podkarpackiego Szlaku Architektury Drewnianej. Zaliczany do typowych budowli sakralnych wznoszonych na zachodniej Łemkowszczyźnie.

PictographLake Altitude 1,209 ft

Dużą atrakcją jest zalew na rzece Wisłoka. Sztuczny zbiornik wodny powstał po zbudowaniu zapory w latach 1968 - 1971. Zalew wraz z zaporą służy do piętrzenia wody dla celów rekreacyjnych oraz przeciwpowodziowych jako zbiornik retencyjny. Nad zalewem utworzono ośrodki wypoczynkowe, rozwinęła się infrastruktura rekreacyjna, zbudowano pomosty i postawiono ławki. Działają wypożyczalnie sprzętu wodnego, a w okolicznych ośrodkach wypożyczalnie rowerów.

PictographTree Altitude 1,312 ft

Pomnik Przyrody

Drzewo Klon Jawor około 150 letnie

PictographCar park Altitude 1,446 ft

Miejsce parkingowe, wiata i początek ścieżki na Wysokie

PictographWilderness hut Altitude 1,474 ft

Bajorko z molem

Bajorko z molem. Obok znajduję sie też solidna wiata gdzie można odpocząć lub schronić sie przed deszczem.

Wysokie 657 m.n.p.m.– szczyt w Beskidzie Niskim. Z wierzchołka roztacza się panorama w kierunku północnym. Północno-wschodnie zbocza opadają w stronę doliny potoku Krempnej i miejscowości Żydowskie, zaś na południu Wysokie graniczy z sąsiednim Czumakiem. Szczyt zaliczony do Korony Beskidu Niskiego.

PictographReligious site Altitude 1,453 ft

Kapliczka

Przydrożna kapliczka w drodze na Hutę krempską

PictographRiver Altitude 1,207 ft

Kładka na Rzece Wisłoka. Obok znajduje się pole namiotowe Grzybek.

Szczyt w pobliżu Krempnej około 540 m.n.p.m. Niestety scieżki prowadzące na szczyt są zarośnietę trudno dojść bez GPSu ten odcinek.

PictographRiver Altitude 1,088 ft

Wisłoka Rzeka

Tym razem bez kładki.

Łysa Góra 641 m.n.p.m– szczyt górski w Beskidzie Niskim, w paśmie Beskidu Dukielskiego, nad prawym brzegiem Wisłoki, na południowy zachód od wsi o tej samej nazwie. Znajduje się na grzbiecie pomiędzy Grzywacką Górą a Polaną. Góra należy do Korony Beskidu Niskiego.Na wschód niedaleko od szczytu znajduje się punkt widokowy z ławeczką.

PictographRiver Altitude 1,070 ft

PictographReligious site Altitude 1,055 ft

Kolejna przydrożna kapliczka przy moście na Wisłoce.