Photo ofKorona Beskidu Niskiego - part III - Ostry Wierch, Lackowa, Jaworzyna Konieczniańska, Rotunda i Kozie Zebro Photo ofKorona Beskidu Niskiego - part III - Ostry Wierch, Lackowa, Jaworzyna Konieczniańska, Rotunda i Kozie Zebro Photo ofKorona Beskidu Niskiego - part III - Ostry Wierch, Lackowa, Jaworzyna Konieczniańska, Rotunda i Kozie Zebro

July 17, 2021
July 2021

near Wysowa-Zdrój, Województwo małopolskie (Polska)

Korona Beskidu Niskiego
Etap3
Ostry Wierch, Lackowa, Jaworzyna Konieczniańska, Rotunda i Kozie Zebro
Czas na kontynuowanie mojego zeszłorocznego wyzwania zdobycia Korony Beskidu Niskiego. Jak to bywa z minimum treningów porwałem się na te 43 km trasę. Oczywiście pierwsza próba zakończyła się po 22 km. Pierwszy błąd, wyruszyłem za późno. Wziełem za mało wody, tylko 1,5 litra na 26 ‘ C. No i troszkęza mało miałem w nogach. Tydzień odpoczywałem i postanowiłem spróbować jeszcze raz. Tym razem wyruszyłem nieco wcześniej, choć ciągle za późno, start o 10 rano. Gdzieś w połowie trasy w rzeczce umieściłem drugą butelkę z wodą.
Start z Parku Zdrojowego w Wysowej-Zdrój. Pierwszy kilometr to odcinek asfaltowy do willi Anna-Maria. Tam też zaczyna sie piersze nieco zarośniete trawą off-road. Oczywiście w góre. Nieco dalej jest pierwszy odcinek leśny, kawałek niebieskiego szlaku turystycznego do Huty Wysowskiej asfaltem. Przy Domku Pod Ostrym Wierchem znów zaczynam wspinaczke do góry przez lasek. Jest tam nawet pierwszy dość ostry fragment. Nieco dalej ścieżka jest tak zarośnięta, że się urywa jednak z łatwością docieram do zaplanowanego punktu na żółtym szlaku tuż pod pierwszym moim dziś szczytem Ostrym Wierchem. Wyjście na żółty szlak zaznaczone jest kopcem z kamieni. Na Ostrym Wierchu spotykam pierwszą osobe, starszego pana, z którym ucinam sobię krótką pogawędkę. Następnie kieruje się w stronę Białej Skałki, gdzie jest mnóstwo małych kopczyków. Dalej praktycznie zaczyna sie pierwszy dluższy zbieg przez Przełęcz Perehyba gdzie opuszczam żółty szlak, aż do Cerkwi św. Michała Archanioła. Po wybiegniąciu z lasu na łąki przed cerkwią mam wspaniały widok na Lackową mój drugi na dziś szczyt z KBN. Sama cerkiew położona jest nad rzeczką Biała w cieniu dużych drzew. Znajduje się też tam palenisko na ognisko i ławeczki. Do cerkwi można zajrzeć gdyż drzwi są otwarte. Dopiero wewnątrz znajduje sie zamknięta krata. Następnie drogą szutrowę biegnę w kierunku Izb. Przy drugiej przeprawie przez płytką rzekę skręcam w lewo w kierunku szczytu Lackowej. Trzeba tam przebiec pod zamkniętą bramką. Znów zaczynam leśny odcinek, który doprowadzi mnie to ściany płaczu. Jest to najbardziej stromy szlak górski w Polsce oczywiście poza Tatrami. Tutaj napotykam sporo osób w drodze na najwyższy szczyt Beskidu Niskiego. Po prawie 3 godz biegu docieram do wierzcholka cały umordowany i spocony a do końca dnia jeszcze daleka droga.
Teraz przez moment będzie trochę lżej nie licząc fragment podejścia pod Ostry Wierch. Zbieg do Przełęczy Pułaskiego i ciągle trzymając sie czerwonego szlaku aż do przełęczy Cegielka. Tam przed wiatą przeciwdeszczową opuszczam czerwony szlak i zielonym docieram do Wysowej Zdrój. Kawałek za Cerkwią znów pod wezwaniem św.Michała Archanioła zatrzymuje sie na jakieś 20 minutową przerwę w Barze u Tomasza. Czemu nie, dopiero połowa trasy wiec przede mną jeszcze spory wysiłek. Niczym Flicek na GSB zamawiam najszybsze danie jakie mają, czyli pierogi z rydzami i pepsi.
Niecałe 5 godz na nogach i czas na drugą cześć biegu. Troszkę dalej opuszczam zielony szlak i docieram do rzeczki Medwidek gzie przed biegiem ukryłem sobie butelkę1,5 l z wodą. Napełnilem mojego już prawie pustego camelbaga. Pognieciona pusta butelka do plecaka i lecimy dalej do niebieskiego szlaku, który to doprowadz mnie znów do czerwonego. Ten odcinek jest chyba najmniej ciekawy. Pod górke często w słońcu. Po 28 km biegu docieram do Przełęczy Regetowkiej. Teraz ciągle czerwonym szlakiem, zapuszczam się na nieznane mi tereny aby zdobyć kolejny szczyt KBN i do tego po raz mój pierwszy, Jaworzyne Konieczniańską. Podejście z takich tam średnich jeśli chodzi o stromiznę. Te 881 m.n.p.m. zdobywam po 7 godzinach. Ze szczytu, co niczesto się zdarza, widać coś niecoś.
Gdy docieram prawie do 32 km, znów opuszczam czerwony szlak. Mijam tam początkowo jedną z dróg leśnych i muszęsię wrócić. Spotykam tam też jednę parę, ktora miała również skrócić sobie wędrówkę, tą samą zarośniętą drogą. Spory, bo około 200 może 300 m odcinek, jest porządnie zarośniety, że bez wgranej ścieżki GPS na moim garminie pewnie bym się pogubił. Spotkana para decyduje się skorzystać z pomocy mojego GPS i przejść ten odcinek.Tak więc znów krótka pogawędka i okazja aby nieco zwolnić i odpocząć przez chwilkę. Gdzy docieramy do jakiejś porządniejszej drogi i nowo poznani stwierdzają, że dalej już sobie poradzą, zaczynam truchtać dalej w stronę Rotundy. Po około 4 kolejnych kilometrach docieram na cmentarz projektu Dusana Jurkovica na szczycie Rotundy. Prawdziwa perełka na trasie, najpiękniejszy cmentarz jaki widziałem. Tutaj niestety, wychodzi kolejne moje niedopatrzenie, siadły baterie w GPS i nie mam zapasowych. Całe jednak szczęście, że dalej już trasę znam. Gdyby to jednak miało miejsce gdzieś wcześniej? No cóż miałem jeszcze telefon komórkowy, lecz w przypadku braku zasiegu dupa.
Z Rotundy pozostawało zbiec w kierunku bazy namiotowej w Regietowie i atak na ostatni szczyt Kozie Zebro. Czerwonym szlakiem od Regietowa jest dość stromo wiec nie jest to lekka sprawa. Podejście zajmuje mi 40 minut. Zbieg po tym podejściu jest w moim wykonaniu troche kaleczny i powolny. Jest sporo kamieni na trasie na które trzeba uważać, zwłaszcza gdy goni się już resztkami sił. Jednak o dziwo ostatni odcinek asfaltowy daję jeszcze radę truchtać. Do parku zdrojowego w Wysowej docieram w niecałe 10 godz pokonując ponad 43 km. Zdobyłem wiec dziś za jednym razem pięć szczytów KBN. Ostry Wierch, Lackowa, Jaworzyna Konieczniańska, Rotunda i Kozie Zebro. Trzeci etap zakończony. Pozostały jeszcze trzy etapy i do zdobycia: Jaworze, Kamień nad Jaśliskami, Kanasiówka, Tokarnia, Baranie, Polańska, Piotruś, Cergowa, Wysokie i Łysa Góra nad Kątami. Łącznie do zrobienia około 150 km.

W pobliżu parking oraz pijalnia wód na koniec może się przydać.

Leśny drogowskaz.

Gdie zaczyna się zarośnięty szlak

938 m.n.p.m. Szczyt należący do KBN

Biała Skałka

921 m.n.p.m. charakterystyczne kopczyki z kamyczków.

PictographPanorama Altitude 0 ft

Panoramka

Cudny widok na Lackową.

Cmentarz Łemkowski

Trochę niestety zaniedbany.

Cerkiew św. Michała Archanioła

Cudowne miejsce. Do środka cerkwi można nawet zajżeć o każdej porze. Obok jest palenisko na ognisko, ławeczki a w pobliżu rzeczka Biała.

Do przejścia w bród.

Rzeczka Biała

Lackowa.

Zwana inaczej Górą Policyjną gdyż wysokość to 997 m.n.p.m.. Jest najwyższym szczytem Beskidu Niskiego po Polskiej stronie i należy do szczytów Korony Beskidu Niskiego. Od Izb prowadzi na nią najbardziej stromy szlak gorski nie licząc tych w Tatrach.

763 m.n.p.m.

645 m.n.p.m. i jest wiata przeciwdeszczowa.

Cerkiew św. Michała Archanioła w Wysowej.

Cerkiew pod wezwaniem św. Michała Archanioła – prawosławna cerkiew parafialna w Wysowej-Zdroju. Należy do dekanatu Gorlice diecezji przemysko-gorlickiej Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Położona na małopolskim Szlaku Architektury Drewnianej. Wikipedia

PictographPicnic Altitude 0 ft

Bar u Tomasza

Pyszne pierogi z rydzami miedzy innymi.

Rzeczka Medwidek

To tutaj schowałe sobię drugą butelkę z wodę.

646 m.n.p.m. Przełęcz Regetowska – przełęcz w Beskidzie Niskim, na granicy Polski i Słowacji. Przełęcz Regetowska rozdziela szczyty Jaworzyna Konieczniańska i Obycz. Dzieli pasma Gór Hańczowskich po stronie polskiej i Busova po stronie słowackiej. Wikipedia

PictographSummit Altitude 0 ft

aworzyna Konieczniańska – 881 m.n.p.m. szczyt górski w Beskidzie Niskim,Należy też to szczytów KBN, na granicy Polski i Słowacji. Na północno-wschodnim stoku grzbietu Jaworzyny, opadającym w kierunku południowo-wschodnim, ku dolinie potoku Riečka, już na terenie Słowacji, znajduje się rezerwat przyrody Becherovská tisina, chroniący największe skupisko cisów ... Wikipedia

PictographRisk Altitude 0 ft

Niewidoczny Szlak

Nie widać drog, przez około 200 - 300 m.

Rotunda

Rotunda 771 m.n.p.m. – szczyt górski w Beskidzie Niskim. Należy też to szczytów KBN. Leży w bocznym ramieniu, które w szczycie Jaworzyny Konieczniańskiej odgałęzia się od głównego grzbietu Karpat w kierunku północnym i przez szczyty Dział i właśnie Rotundę opada w widły Zdyni i Regetówki nad Smerekowcem. Znajduje się tam Cmentarz wojenny z I wojny światowej, obecie całkowicie zrekonstruowany, usytuowany na szczycie góry Rotunda w Beskidzie Niskim w pobliżu miejscowości Regietów. Założenie cmentarza zaprojektował Dušan Jurkovič. Wikipedia