کوه مسجد , درب رز , خضرآباد , اشکذر , یزد

Photo ofکوه مسجد , درب رز , خضرآباد , اشکذر , یزد Photo ofکوه مسجد , درب رز , خضرآباد , اشکذر , یزد Photo ofکوه مسجد , درب رز , خضرآباد , اشکذر , یزد

December 20, 2018
December 2018

near Darb-e Raz, Yazd (Iran)

قله کوه مسجد در رشته کوهی به همین نام در منطقه خضرآباد یزد و نزدیکی روستاهای شرب العین، مرزانک، کمال آباد، درب رز، بوز واقع شده است.
مسیر برداشت شده از روستای درب رز شروع شده است و با حرکت به سمت سرچشمه روستای درب رز و با قرار گرفتن بر روی خط الراس بین روستای درب رز و بوز خضرآباد به طرف قله ادامه مسیر می دهد.

نکته قابل توجه: به دلیل اتمام شارژ باطری تلفن همراه انتهای مسیر برداشت شده غار مسجد می باشد و تا قله که حدودا نیم ساعتی مسیر ادامه دارد در این مسیر مشخص نشده است. لیکن نکنه خاصی برای ادامه صعود تا قله وجود ندارد و مسیر کاملا مشخص می باشد.

از بعد از سرچشمه روستای درب رز تا قله هیچ آبی در دسترس نیست
بر روی خط الراس بوز و درب رز آنتن دهی موبایل وجود دارد.
تقریبا کل مسیر دارای پاکوب مشخصی هست و نکته خاصی ندارد. البته باید از دوستانی که زحمت سنگ چین کردن مسیر را کشیده اند نیز یاد کرد که بسیار کمک حال است.
انتهای مسیر و قبل از مسجد مسیر تراورس در یک شیب تند تقریبا 60% وجود دارد که احتیاط کافی باید صورت گیرد چراکه عرض پاکوب کم و عارضه حمایتی وجود ندارد و معدود سنگ هایی نیز که وجود دارد بسیار سست می باشند. در این زمان که ما صعود کردیم به دلیل بارش برف هرچند سبک مسیر اکوب به دلیل یخ زدگی لغزنده بود و دقت و احتیاط بیشتری نیاز بود.
غار کوچکی که به نام مسجد معرفی شده است مکانیست مفروش شده توسط بومیان منطقه که به دلیل دهانه محراب گونه آن به مسجد معروف شده است.
برای رسیدن به قله نیاز هست که نراورس چند دقیقه ای بعد از مسجد صورت پذیرد تا به ابتدای مسیر تیغه ای صعود به قله رسیدن و از این نقطه تقریبا باصرف زمانی حدودا 30دقیقه ای می توان بر روی قله قرار گرفت.
البته مسیرهای دیگری نیز برای دسترسی به قله مسجد وجود دارد ... مسیری که از روستای مرزانک شروع می شود و بیشتر مسیر دارای شیب های تندی هست و در تراک دیگری که در همین سایت قرار دارد ذخیره شده است البته که تا نیمه های مسیر برداشت انجام شده است . ولی با قراردادن این دو مسیر می توان ادامه مسیر مرزانک را نیز مشخص نمود. مسیر دیگر از روستای خضرآباد و در واقع از جبهه جنوبی انجام می شود.

برای برگشت نیز مسیر روستای مرزانک انتخاب شد که به دلیل شن اسکی بودن بیشتر مسیر زمان فرود تقریبا نصف زمان صعود بود! لیکت فشار بسیار زیادی به زانوها و کمر وارد می شود و کفش ها نیز در اینگونه مسیرها بسیار آسیب می بیند.

جمعه 23 آذر 97
شروع : 6 صبح از انتهای روستای درب رز ارتفاع 1850 متری
رسیدن به مسجد: بدون توقف برای صبحانه و صرف صبحانه در طول مسیر بصورت لقمه آماده ساعت 12 ارتفاع 3160 متری
قله: ساعت 12:30 حرکت از مسجد و ساعت 13:15 بر روی قله 3225 متری
فرود از قله ساعت 14 و رسیدن به روستای مرزانک ساعت 17:40 با صرف زمانی حدود 40 دقیقه برای استراحت و تغذیه
در کل علیرغم اینکه قله مرتفعی نیست لیکن به دلیل اختلاف ارتفاع نسبتا زیادی که وجود دارد (حدود 1400 متر) افراد تیم باید از آمادگی مناسبی برخوردار باشند ضمن آنکه آموزش های لازم جهت عبور از تراورس های پرشیب و برفی و حرکت بر روی خط الراس تیغه ای را نیز دیده باشند.
مدت زمان رفت و برگشت به این قله چیزی در حدود 12 ساعت می باشد.
از روستای مرزانک مسیر کوتاه تر و بالتبع پرشیب تری برای صعود وجود دارد ولی به عقیده دو همنورد خوب دیگرم که در این صعود مرا همراهی می کردند مسیر مرزانک مسیر مناسب تری برای صعود مخصوصا در فصول سرد و برفی می باشد.

Tel: 9032520501

از انتهای روستای درب رز مسیر پاکوبی جهت صعود وجود دارد. دقیقا در همین نقطه می توان خودرو را پارک نمود. در این زمان از سال (آذر 97) آب نسبتا خوبی در نهر کوچکی که از سرچشمه روستا شروع می شد به سمت روستا در جریان بود

ادامه مسیر در پاکوب مشخص

در این تصویر ادامه مسیر پاکوب مشخص می باشد. چیزی که در انتداد این مسیر مشهود می باشد اثرات خشکسالی های چندین سال گذشته می باشد که باعث خشک شدن درختان تنومند و قدیمی مسیر شده است.

منطقه ای که اثرات درختان کهنسال در آن مشهود بود و حتی ساهت و سازهایی برای اتراق و نگهداری دام نیز دیده می شد

سرسبزی و آب

در طول مسیر به دلیل کم شدن آب چشمه از لوله کشی استفاده شده است و تا روستا لوله کشی ادامه دارد اما در این نقطه از مسیر به دلیل درختانی که وجود داشت آب را به نوعی بر روی زمین جریان داده بودند و زیبایی خاصی به مسیر داده بود در این نقطه آب باکیفیتی دردسترس می باشد

درختان کهنسالی به لطف آب خوب منطقه وجود داشت

آب

ادامه مسیر در پاکوب و منظره زیبای جریان آب به سمت روستا

سرچشمه روستای درب رز

این نقطه سرچشمه روستای درب رز بود و از این نقطه به بعد آبی در دسترس نبود. درختان تنومندی نیز در این نقطه وجود داشتند جهت ادامه مسیر می توان هم از دره سمت راست و در جهت غرب یا اینکه رو به جنوب و در امتداد دره روستا ادامه مسیر داد. مسیر انتخای ما مسیر مستقیم رو به جنوب بود که هیچ نکته فنی خاصی نداشت.

PictographWaterfall Altitude 7,403 ft

در ادامه مسیر به سمت جنوب در این نقطه به آبشار فصلی با ارتفاع حدودا 2 تا 3 متر می رسیم که برای گذر از آن می توانیم از سمت راست یاچپ آن حرکت نمود و هیچ نکته خاصی ندارد

ادامه مسیر در پاکوب مشخص

ادامه مسیر و بعد از خط الراس روستای بوز و درب رز همچنان ادامه دارد

سنگ چینی که تقریبا در نقطه تلاقی مسیر روستای درب رز و بوز قرار گرفته است و ادامه مسیر را به سمت دلیز مشخص می کند

ادامه مسیر با دست به سنگی راحت و امن و بدون هرگونه نکته فنی خاصی

ادامه مسیر

ادامه مسیر از داخل پاکوب و به کمک سنگ چین های مسیر که به تعداد زیادی در مسیر تعبیه شده است

PictographInformation point Altitude 9,152 ft

در این نقطه از مسیر برف امسالی نیز دیده شد

همچنان ادامه مسیر از مسیر پاکوب و سنگ چین های مسیر

زین اسبی

قرار گرفتن بر روی گردنه زین اسبی بین روستای بوز و صادق آباد تفت در این نقطه کل منطقه صادق آباد، نصرآباد و سانیچ و قله سنگلستان و بیدستان و جاده یزد شیراز قابل مشاهده بود نکته بسیار منفی این منظره آلودگی بسیار شدید کارخانه کاشی شیرکوه واقع در منطقه نصرآباد بود که دود غلیظی را بر روی منطقه منتشر می کرد و باعث آلودگی بصری عجیبی شده بود

سنگ چینی که بر روی زین اسبی ایجاد شده بود و ادامه مسیر نیز در پس زمینه تصویر کاملا مشخص می باشد. همچنین قله در تصویر نیز مشخص می باشد

ادامه

از این نمای مسیر تراورس انتهایی مسیر برای رسیدن به غار مسجد کاملا مشخص شده است به دلیل شیب زیاد مسیر تراورس باید حداکثر احتیاط برای گذر از آن مخصوصا در زمان هایی که مسیر دارای برف می باشد به کار بسته شود