HORITZONTS D’URGELL

June 1, 2021
April 2021

near Agramunt, Catalunya (España)

Aquesta és una ruta que ens permetrà gaudir de l’espai obert i d’uns horitzons sempre llunyans que ens faran sentir en total llibertat. Anirem gairebé tota l’estona sobre pista ampla de terra, en gran part seguint el GR-3. La ruta es pot realitzar totalment amb BTT. Estarem sempre envoltats de camps de cereals, i agradablement acompanyats en un parell de trams per el Canal d’Urgell. Visitarem petits pobles, Rocabertí de Sant Salvador, Donzell d’Urgell, Mafet, per finalitzar on hem començat, a les afores d’Agramunt, que podrem visitar pausadament en acabar, i potser gaudir dels productes locals per excel·lència, el torró i la Xocolata a la Pedra.

La ruta no té cap dificultat tècnica, és apte per a tot tipus de corredors i corredores, i ens permetrà córrer a ritmes tant elevats com puguem. Clarament tindrà una primera part amb suau pujada i una segona part amb suau i voladora baixada. Serà molt fàcil de seguir i servirà per iniciar-se tant en el món del trail com en el món de la navegació amb dispositius GPS.

Sortirem d’un petit aparcament que hi ha als afores d’Agramunt al costat de la C-14 que conflueix amb el carrer dels Segadors. Creuarem la carretera i ens dirigirem a esquerra i de seguida a dreta on immediatament trobarem el cartell del Canal d’Urgell. Anirem paral·lels amb el canal a mà dreta durant 600 metres i agafarem un trencall a mà esquerra per retallar una mica el recorregut del canal. 700 metres després tornarem a trobar el canal i passarem pel pont per creuar-lo. Seguirem indicacions GR-3 Donzell d’Urgell, sempre en línia recta i amb el poble de Donzell d’Urgell sempre al fons. Al km 4 trobarem una cruïlla que agafarem a mà dreta i 300 metres després a mà esquerra. Ara continuarem totalment encarats a unes edificacions enfilades sobre l’horitzó, Rocabertí de Sant Salvador, on hi arribarem amb 6,6 km recorreguts. Arribats a Rocabertí de Sant Salvador, valdrà la pena observar les runes de l’església i les vistes panoràmiques d’aquest punt elevat. Deixarem a la nostra esquena Rocabertí, trobarem una cabana de pedra seca i pocs metres després prendrem un trencall a mà esquerra que ens enfilarà cap a Donzell d’Urgell on hi arribarem 2 km després. Primer trobarem la cuidada Ermita de Sant Roc i el Tossal de Sant Roc (460m) punt més elevat de la ruta i encimbellat per una gran creu de color negre. Continuarem uns metres a mà esquerra per la carretera i arribarem a Donzell d’Urgell, km 9, que bordejarem deixant el poble a mà dreta i continuarem, passant per davant d’una solitària font de pedra, per el camí de Gorga en clar descens i seguint les indicacions d’Agramunt. 500 metres més endavant agafarem la cruïlla a mà dreta. La pista seguirà descendint i aviat tindrem a la vista una llunyana ermita, pròxim objectiu de la nostra ruta, l’Ermita de la Mare de Déu de la Gorga, ja dins el terme municipal de Preixens que pertany a la comarca de La Noguera, km 11,5. Continuarem pista avall i just passat un petit bosquet agafarem un sender a mà dreta que ens conduirà entre la vegetació a una pista més ampla que ens portarà després d’una petita pujada a Mafet, km 13,2, pujarem unes escales a mà dreta i estarem davant l’Església de Sant Llorenç. Baixarem tot recte per les escales que ens deixaran al carrer Major on abandonarem el poble per l’asfalt. 400 metres després retrobarem el Canal d’Urgell que ja no deixarem fins arribar de nou a la C-14 on a mà esquerra trobarem l’aparcament d’on hem sortit 17 km abans.