FP ultra Strijbeek/Alphen lus 2 - Steengroeve Chaam

Photo ofFP ultra Strijbeek/Alphen lus 2 - Steengroeve Chaam Photo ofFP ultra Strijbeek/Alphen lus 2 - Steengroeve Chaam Photo ofFP ultra Strijbeek/Alphen lus 2 - Steengroeve Chaam

August 19, 2022
August 2022

near Heikant, Noord-Brabant (Nederland)

Route: Footprint Runner/Jos Oonincx

Onderdeel van een te lopen ultra van 50km, die ook in twee lussen te lopen is.
Deel 2 komt in:
Ulvenhoutse Bos - Chaamse bossen - Alphense Bergen - 't Zand.

Start: De Steengroeve - Industriestraat - Chaam
Aansluiting tussen lus 1 en 2 is op de oversteek van de Gilzeweg in Chaam, nabij wandelknooppunt 47.

In de winter wat natte gedeelten en in de zomer hoge begroeiing; je kunt er kleding en schoenen op aanpassen.

Deze beschrijving betreft de gehele route:
Startend aan de Goudbergseweg loop je over een oude zandweg naar de vennen Zwarte Goor en Langven. Het is augustus en de heide bloeit er volop. De verbinding naar Hondsdonk is naar mijn hart een smalle en wortelrijke singletrack langs een bosloopje en ik ontdek naast een grote plas een smal en lastig paadje (dat ik later nog eens helemaal uit ga lopen) voordat de volgende oversteek gemaakt wordt naar landgoed Valkenberg. Daar passeer ik een houtzagerij die nog in bedrijf is en loopt de route verder door de weilanden waar het regelmatig goed drassig kan zijn.
Hoewel de route voor meer dan 90% onverhard is, zijn enkele langere stukken asfalt niet te vermijden. Een stukje Snijdersweg/Kloosterstraat/Bosweg van 1,5km voert naar het Ulvenhoutse bos, waar je kunt kiezen voor wat smallere, maar in de zomer bijna onbegaanbare paadjes, of een wat langer pad door het bos dat uiteindelijk op de oversteek van de Gilzeweg uitkomt.
Je bent dan in de Chaamse bossen met ’t prachtig gelegen Putven. Er werd hier vroeger zwemles gegeven en er schijnt veel paling in gezeten te hebben. Een smalle track loopt naar het oude fietspad en vervolgens kom je op een (van de vele) bredere paden. Hier en daar maak ik lusjes in de route om dat te doorbreken.
Richting Alphense Bergen wordt ook veel gefietst op de mtb routes en om daar zo veel mogelijk vanaf te blijven volg ik een breed pad dat o.a. langs een fussiladeplaats uit 1944 leidt. Hier werden enkele onderduikers en boeren die hen schuilhielden door de Duitsers vermoord.
Eenmaal aan de rand van Alphen gaat de route langs het hek van het munitiepark van de luchtmacht; een omstreden locatie in een natuurgebied volgens de omwonenden. Om het lopen over een camping te vermijden volgt er weer een stukje asfalt en komen we aan de rand van recreatieplas ’t Zand waar ik graag een stukje langs het water loop. Iets verder door is een prachtig stukje hei en wat paadjes met los zand.
De brede weg voert nu terug richting Chaam en via een zijpad gaat het nu, helaas weer over een breed pad, naar een retentiebekken ‘Ossengoor’ genoemd. Vroeger was hier weiland, nu is het in de winter een drasland waar dode stammen uitsteken.
Er volgen op de terugweg in Prinsenbosch/Valkenberg/Hondsdonk afwisselend brede en smalle paden en ik maak graag een lus rond de Kruisvijver voordat de Strijbeekse heide bereikt wordt. Daar kan eventueel wat extra gelust worden (Rondven) als je de 50km zeker vol wil maken. Voordat je ’t Smokkelaartje aandoet voor herstelwerkzaamheden, neem je beslist nog even het rondje Goudberg mee met ’t Patersmoer met zijn veeneilandjes. Een vogelrijk en fotogeniek gebiedje en een waardige afsluiting van deze run.

De route is verdeeld in twee lussen die gescheiden worden door de Gilzeweg in Chaam.
Er kunnen nog wat paadjes verfijnd worden, maar dat zal gebeuren als de route als 1 lus gelopen wordt. Voorlopig kies je dus voor lus 1 of 2, of beiden aan elkaar geplakt.
Hou rekening met enkele vochtige passages en in de zomer hoog gras. Dat laatste kan er zelfs voor zorgen dat je om een paar paadjes heen loopt. Zelf kies ik voor een lange tight en een insectenwerende verstuiver.