FP Kwartet 2 - 21k Grenspad - Blauwe Pauw

Photo ofFP Kwartet 2 - 21k Grenspad - Blauwe Pauw Photo ofFP Kwartet 2 - 21k Grenspad - Blauwe Pauw Photo ofFP Kwartet 2 - 21k Grenspad - Blauwe Pauw

March 16, 2021
March 2021

near Calfven, Noord-Brabant (Nederland)

Route Jos Oonincx.
Een mooie uitdaging voor de getrainde trail liefhebbers. Loop het Footprint kwartet in 2021.

Vijf mooie routes gaan het worden van +/- 12- 15 - 21 - 30 - 42 km door het Grenspark en over de Brabantse Wal. Loop er 4 van de 5 op jouw manier en je hebt een kwartet.

Mocht je af en toe twijfelen of ik helemaal okay ben als ik wat op en neer drentel op sommige plaatsen, dan ligt dat aan de ruimte die ik nodig had voor de fotomomentjes.

Deze route start bij Natuurpoort De Volksabdij in Ossendrecht en loopt door het Grenspark De Zoom/Kalmthoutse Hei, een grensoverschrijdend natuurgebied van 60 vierkante kilometer.

Het begint met wat kronkelpaadjes langs de vennetjes van de Volksabdij. Na 2x oversteken loop je richting Kleine Meer.
Eenmaal daaromheen kom je op de Staartse Hei bij Huijbergen en volg je voor een deel de Ree route.
Langs de grens loop je tot aan het Kriekelaarsven, een van de mooist gelegen vennetjes, door velen al van bovenop gefotografeerd. De steen geeft de landsgrens aan.
Wij gaan rechts naar beneden en volgen een stukje van de Mier route, een breed pad waar we al snel rechtsaf gaan op een smal pad richting de Kriekelare Duinen. Je loopt over een smalle track door de hei naar een militair oefenterrein waar het overigens meestal rustig is.
Bedoeling is dat je deze ‘zandbak’ oversteekt naar de bosrand om vervolgens de route in Kraaijenberg te vervolgen.
Je passeert nog een kleinere zandbak (Meerse Duin) en je loopt nu langs het niet toegankelijke gebied dat bij Groote Meer hoort.
Kort voor Zwaluwmeer of Zwaluwmoer buig je af naar links; je bent dan al weer op de terugweg en na de oversteek van de Putseweg ga je het gebiedje Meiduinen in. Hier is het klimmen en dalen.
Verder lopend word je naar een zandheuvel gestuurd: Jan Prop Hill, in de Footprintmond. (oorspronkelijk van loopgroep Anabella) Door Footprint als korte kuitenbijter gekoesterd.
Eenmaal Meiduinen uit, steek je over naar de Abdijbossen en kom je via het Wasse Ven en wat leuke golvende paadjes terug op de parking van de Volksabdij.

• Photo of Richard de Brabander
    Richard de Brabander Aug 21, 2021

Mooie route Jos en idd zwaarder dan monte noir. Hei prachtig !

• Photo of jos oonincx 1
    jos oonincx 1 Aug 21, 2021

Super Richard en idd het goede moment voor de paarse hei.

• Photo of Richard de Brabander
    Richard de Brabander Aug 21, 2021

Thx !
    Veel loopplezier in Luxemburg !!