Bieg Beskidnika 21 km

November 3, 2021
October 2021

near Folusz, Województwo podkarpackie (Polska)

Postanowiłem powrócić do jednego z moich pierwszych biegów , które robiłem w Polsce. Bieg Beskidnika trasa 21 km. Do dyspozycji były jeszcze dwa dystansy jeden 6 km trochę jak dla mnie za krótki, przebiega w całości po trasie 21 km oraz poraz pierwszy ultra z dystansem ponad 60 km. Na 60 km bałem się że nie dam rady pokonać go w limicie czasu.Trasa wiec dobrze mi znana. Jako że biegne po raz drugi więc nie trzeba mówić, że impreza dobrze organizowana w miare tanim pakietem. Tego roku były czapeczki z daszkiem z logo biegu oraz kubeczki próżnowe ze stali nierdzewnej z karabinkiem jako ucho. Mimo że troche małych rozmiarów no ale cóż za to mniej waża wiec bardziej nadadadzą sią na biegi gdzie trzeba mieć własny kubeczek. Bieg na dystansie 21 km startuje jako ostatni. Jedyna brzydka rzecz na tym biegu, która się mi niepodoba to pierwszy 1,5 km odcinek asfaltowy oraz końcowy km również asfaltowy. Na początku lekko pod górkę w tłumie, który cię ciągnie masz niezły start. Jednak zanim dobiegnie się do górskich ścieżek już się jest padnientym. Dobrze że później robi się bardziej stromo i tłocznie więc zwalnia się do marszu i można spokojnie złapać oddech. Na końcówce znów jest za to lekko z górki, ty o tym dobrze wiesz, jednak po 20 km nie dajesz już rady przebierać nogami asfalt się nie kończy i wydaje ci się że chyba mimo wszystko biegniesz pod górkę. Mnie tam jeszcze za każdym razem łapały skurcze. Na trasie mija się kilka ciekawych punktów. Niestety jak to podczas biegu bywa skupionemu na tasie ławo je przeoczyć. Pierwszy to na około 2,3 km trasy Wodospad Magurski tuż przed schodkami na lewo od trasy.Mimo że jest największym wodospadem Beskidu Niskiego za pierwszy razem go przeoczyłem. Podobnie z Diablim Kamieniem, 3,7 km.tuż przwd zbiegiem po schodkach na których jesteś skupiony i nie rozglądasz się na boki.Na 4,5 km rozdziela sie trasa biegu na 6 km i ci na 21 km zaczynają najdłuższe podejście aż szczyt Magury Wątkowskiej 846 m.n.p.m. na 8,3 km. Tam na górze znajduje się jedyny na tzm dystansie punkt odżywczy. Jest woda, niestety zimna ale nie grymaśmy gdyż jesteśmy na szczycie i nie łatwo było tu wnieść rzeczy. Jest też coca cola, ciastka, owoce. W pobliżu znajduje sie miedzy innymi pomnik pamieci Jana Pawła II, stacja meteo z termometrem, pieczątka ze szczytu, Magura to jeden ze szczytów należacy do korony BN. Kolejny odcinek tasy aż do 15,5 km, wiec całkiem spory, to biegnięcie granią masywu Magury. Przebiegamy przez Wątkową, Magure Jasielską, Kornuty. Do Kornutów trasa jest taka pofałdowana, lekkie podbiegi i zbiegi. Dalej jest już przyjemnie lekko w dół gdze można nieźle pocisnąć. Na 15,5 kmrobimy nawrót prawie o 360 stopni i zaczynamy zbieg czarnym szlakiem w strone Folusza. Pod koniec zbieg robi się dość techniczny wiec ktoś wprawny w zbiegach po kamorach i korzeniach na krętych trasach ma tu spore szanse się wykazać. Nieco po 18 km zbieg się konczy i zaczyna się ostatni odcinek lekko w dół aż do mostku gdze pozostaje nam już ostatni km asfaltem tam gdzie pewnie niejeden łapie jak ja skurcze i najbardziej klnie ile jeszcze do końca. Na mecie czeka na nas gorąca grochówa i herbata. Tego roku było dużo wiecej, co mnie ucieszyło, fotografów na trasie oraz materiał video z biegu.

Miejsce parkingowe. Plac zabaw dla dzieci ze ścieżką edukacyjną. W pobliżu również sklepik.

Wejście do Magurskiego Parku Narodowego

W pobliżu parking, wiaty, budka z biletami do parku jednak nie zawsze otwarta.

PictographWaterfall Altitude 0 ft

Prawie 7 metrowy próg skalny. Dojście szlakiem zielonym. Jest to najwiekszy wodospad w Beskidzie Niskim. Niestety często woda ledwo cieknie. Najlepsza pora roku do wiosna lub jesień po obfitych opadach.

Diabli Kamień

Grupa skał stanowiąca pomnik przyrody.Znajduje się na zboczu góry Kosmy.

Magura Wątkowska szczyt

Wysokość 829 m.n.p.m.

Magura Wątkowska

Miejsce pod szczytem, przy rozwidleniu szlaków. Podczas biegu znajduje się tu punkt z wodą. Jest tutaj też pomnik poświęcony Janowi Pawłowi II, pieczątka szczytu, w pobliżu wiata. Szczyt ten należy do korony Beskidu Niskiego.

Kolejny wieżchołek masywu góry Magury Wątkowskiej Wątkowa 846 m.n.p.m. Wieżchołków w sumie jest sześć.

PictographIntersection Altitude 0 ft

Krzyżówka szlaków

Przecięcie z żółty szlakiem biegnącym z Folusza prawie ażdo Koniecznej przez Bartne, Wołowiec, Radycyne. miejsce na ognisko w pobliżu oraz ławeczki aby odpocząć.

PictographSummit Altitude 0 ft

Kolejny szczyt masywu Magury.Na południowo-zachodnim zboczu zlokalizowany jest rezerwat przyrody Kornuty z Jaskinią Mroczną.

Kornuty Rezerwat

Króta ścieżka doprowadzająca do Rezerwatu Przyrody Kornuty i Jaskini Mrocznej.

PictographIntersection Altitude 0 ft

Węzeł szlaków.

Zbiegamy z zielonego szlaku na czarny łączący Folusz z Wapienne. Na miejscu znajduje pokaźna wiata gdzie można się schronić przed złą pogodą.

PictographRiver Altitude 0 ft

Przejście przez strumyk, który nieopodal łączy sie z Kłopotnią. Przejście w bród lub przez mostek do wyboru. Tutaj zaczyna się asfaltówka która doprowadzi nas na mete za jakiś km z hakiem.