AIZKORRI-ARATZ: Zegama - San Adrian - Aizkorri - Urbiako Fondak - Zegama

Photo ofAIZKORRI-ARATZ: Zegama - San Adrian - Aizkorri - Urbiako Fondak - Zegama Photo ofAIZKORRI-ARATZ: Zegama - San Adrian - Aizkorri - Urbiako Fondak - Zegama Photo ofAIZKORRI-ARATZ: Zegama - San Adrian - Aizkorri - Urbiako Fondak - Zegama

November 15, 2017
October 2017

near Zegama, País Vasco (España)

Preciosa ruta circular que puja a un dels cims més emblemàtics d'Euskal Herria i que segueix en alguna part el circuit de la clàssica Zegama-Aizkorri Mendi Maratoia.

Itinerari: Zegama - Sancti Spiritu - San Adrian - Aizkorri - Urbiako Fondak - Zegama

Fitxa tècnica.
Integrants: Ignasi i servidor
Quilometratge: 24'4k,
Desnivell positiu: 1658mD+
Temps en moviment: 3:59 hores
Temps total: 5:56 hores (cal afegir que vaig patir un esquinç al turmell que va enlentir molt la ruta, en bones condicions es pot realitzar amb molt menys temps)
Dificultat tècnica: He calificat la ruta de dificultat moderada ja que no presenta dificultats per a una persona que està habituada a trepitjar muntanya, però degut al seu desnivell es pot arribar a fer llarga i pesada.
Punts d'aigua: l'únic punt d'aigua de la ruta es troba a la Urbiako Fondak. Aquí també hi trobareu begudes varies, patxaran, bona teca i llits per passar-hi la nit.

Crònica:
Sortim del poble de Zegama i emprenem el camí de Sant Jaume combinant pista i corriols. Anem pujant bocavadats amb la verdor i bellesa de la zona fins que arribem a l'ermita de Sancti Spiritu. En aquest punt decidim desviar-nos un moment de la ruta per anar a visitar la famosa ermita de San Adrian ( San Adriango Baseliza). El camí que agafem d'anada no és el correcte ja que anem camp a través (millor que seguiu les marques que hi ha / el camí que vam agafar per tornar). Gaudim de l'ermita, mengem una mica i tornem enrere per, ara sí, el camí correcte.
A partir d'aquest moment anem resseguint el camí de la famosa marató de muntanya Zegama-Aizkorri. Puja que pujaràs arribem al cim de l'Aizkorri, foto de record, entrepà al refugi lliure i tornem a arrencar. En aquest punt, en comptes de fer tot el "cresterio" anem seguint per un sender que va per sota i que va descendint. En aquesta baixada em torço el turmell, fet que trenca una mica els plans ja que ens fà escurçar el recorregut previst i reduir el ritme. Al final de la baixada agafem una pista que ens porta a un refugi que hem divisat des de dalt del cim. Arribem al refugi "Urbiako Fondak" i ens quedem flipats amb el xiringuito que hi tenen montat. És una fonda que està a petar de gent, bevent i menjant per tot arreu. Entrem a fer un beure, reomplir els bidons d'aigua i intentar arreglar el meu turmell. L'amo del refu en veure que som catalans ens saluda afusivament amb un "visca catalunya", veiem també una estelada penjada i ikurriñes. L'Ignasi em fa un vendatge exprés, em prenc un ibuprofé i una cola.
Sortim de la Urbiako Fondak (recomanada totalment) i tirem muntanya amunt amb la companyia d'un parell de cavalls salvatges. Arribem dalt d'un coll i ja només ens queda baixar cap a Zegama. Amb un ritme més aviat de "trekker" que no pas de "trailrunner" finalment arribem al poble de Zegama, punt d'inici i final d'una fantàstica ruta i d'un dia explèndit per les muntanyes d'Euskal Herria.

• Photo of Ignasi Miralles
    Ignasi Miralles Nov 15, 2017

També cal afegir que em vaig fer un fart de fer selfies, cosa que encara enlenteix més la ruta! Haha