Photo of4x100 CIMS. ALZINA SAL.LARI, TURÓ DEL MALPÀS, CASTELL DE BOCS, CASTELLSAPERA, TURÓ DE LA POLA o Tres Creus Photo of4x100 CIMS. ALZINA SAL.LARI, TURÓ DEL MALPÀS, CASTELL DE BOCS, CASTELLSAPERA, TURÓ DE LA POLA o Tres Creus Photo of4x100 CIMS. ALZINA SAL.LARI, TURÓ DEL MALPÀS, CASTELL DE BOCS, CASTELLSAPERA, TURÓ DE LA POLA o Tres Creus

5 hours one minute
March 19, 2024
March 2024

near Mura, Catalunya (España)

Circular per l'Obac: ALZINA DEL SAL.LARI, TURÓ DEL MALPÀS, CASTELL DE BOCS, CASTELLSAPERA, TURÓ DE LA POLA o Tres Creus, des de l'Alzina del Sal.lari (PN de St Llorenç del Munt i l'Obac).

4x 100 CIMS (ascensions incloses al projecte de la FEEC, Federació Excursionista de Catalunya):
- Turó del Malpàs (755m)
- Castell de Bocs (662m)
- Castellsapera (939m).
- Turó de les Tres Creus (930m).

~~~~~

■ INICI: Aparcament de l'Alzina del Sal.lari, al Km. 11 de la Ctra. de Terrassa a Mura BV-1221.

■ RECORREGUT (circular, anti-horari):

Pkg Alzina del Sal.lari.

Balma dels Graons de Mura.
Graons de Mura.

COLL DE BOIX [20min]. Cruïlla de camins; enllaç GR 5, que no seguim. Trobarem diversos trencalls: Esquerra / esquerra / esquerra / dreta.

L'ERA DELS ENRICS. Ens decantem a l'esquerra de l'àmplia carena dels Enrics.

COLLET DEL MALPÀS: cruïlla on hi ha un tronc fent de banc. A prop, veurem el PI DE LES TRES BESSES del Mal Pas (al mapa està com “Les Tres Pinasses”) [40min].

Comencem a pujar per la paret de conglomerat per fer el flanqueig, primer seguint unes senyals taronges amunt.

Inici flanqueig del Malpàs, al mig de la paret, seguint uns petits punts de color groc. Bufa fort vent!
⚠️ El "Mal Pas": els punts grocs van flanquejant la cornisa horitzontalment per la part central del Turó del Malpàs, amb algun tram aeri, però de bon fer. Precaució amb roca molla!!! (Nota: En cas de vertígen, també es pot anar pel caminet a la base de la paret).

BALMA DEL MALPAS o Cova Fumada del Malpàs (els senyals grocs t'hi porten; caminem per dins). Precaució!!

Fi flanqueig.
Anada/ tornada al turó.

TURÓ DEL MALPÀS o MAL PAS (755m). Per arribar al cim d'aquesta despullada carena, cal vorejar el turó per l'esquerra i després enfilar una petita canal. Vistes a Montserrat i al Pujol de la Mata [1h ; 4,75km].

Reculem fins l'anterior bifurcació. Seguim per un bonic sender pel bosc, que aviat s'obre i ens ofereix vistes panoràmiques a la vall.

Enllaç amb una pista forestal, que seguim a l'esquerra tan sols uns 10 metres i després prenem un trencall a l'esquerra: pal indicador del IP-5 (3M - Tres Monts), en direcció a Rellinars. Corriol xulo pel bosc, en baixada, amb trams tipus gimkana on anirem ajupits i sortejant arbusts. Sòl encatifat de fulles.

Enllaç amb pista forestal, on veurem una bassa artificial plena d'aigua i després una altra bassa seca (punt de seguiment fauna).

Continuem per la pista forestal fins la Masia de Mata-rodona, paral.lels al Torrent del Roure Llarg (fondalada), per la part superior, passant pel costat d'un antic forn amb 2 arcs de pedra a la dreta, i unes i ruïnes més endavant, a l'esquerra.

MASIA DE MATA-RODONA (ruïnes). L'Era, on hi ha un banc de fusta [1h35'].

Davant de la masia hem de buscar un sender poc definit al principi, en baixada, pel costat d'una torre elèctrica: anirem seguint uns senyals BLAUS i fites per la lleixa de pedra i trams de bosc en descens fins la riera punt més baix de la ruta!

Enllaç IP-5 (Torrent del Roure Llarg).

Creuem la RIERA DE MATA-RODONA [1h50' ] i continuem per l'IP-5 direcció Rellinars, primer per la llera del torrent i després pujada per un caminet vermellos a la dreta (esquerra orogràfica).

COLL DE LA MORELLA [2h10']: Enllaç amb pistes forestals (cruïlla de camins,.on hi ha una gran torre elèctrica). Rètol: girem a l'esquerra, en direcció als Hostalets del Daví, tot abandonant l' IP-5.

CAMÍ RAL de Coll de Daví, en suau pujada.

HOSTALETS D'EN DAVÍ o del Daví (masia en ruïnes; prohibit el pas per perill d'esfondrament).

BASSA DEL DAVÍ. Punt d'interès ecològic fauna [2h20'].

Camí còmode. Carena del Camí Ral. Després camí bosc amb trams empedrats.

AVENC protegit amb tanca de fusta (esquerda al terra).

Corriol cornisa xulo. S'obren les vistes a la vall. Torrent de la Cansalada.

COLL DEL CORREU o Coll de Conreu (670 m). Enllaç amb el GR 5 (cruïlla camins). 2h44.

Des del Coll del Correu fem un anar /tornar al Turó dels Bocs, a la dreta en baixada boscosa, seguint el GR 5.

⚠️ Trencall al Castell de Bocs. Pujar per una canal on hi ha una corda amb nusos per pujar un ressalt d'uns 4 metres i després un tram aeri per roca, on seguim fites de pedra fins el cim.

CASTELL DE BOCS (662m). Un dels 100 cims del Projecte de la FEEC [3h10' ; 13km].

Retornem al COLL DEL CORREU. [3h35' ; 14,6km].

Seguim el GR 5, amb l'empedrat original del Camí Ral.

Bauma Roja.

FONT DEL LLADRE, sota balma.

Fem un anar /tornar al PALLER DE TOT L'ANY (base). L'envoltem per sota [4h ; 16,5km].

Cimet. Fem un anar/ tornar al Castellsapera:

TURÓ DEL CASTELLSAPERA (939m). Petita grimpada al turó bifèfal Nord i Sud:
- CASTELLSAPERA (N), davant Mugró i Turó de la Pola. Precaució! Parets llises i verticals!!!

- CASTELLSAPERA (S), davant el Queixal de Porc. Resseguim la plana carena allargassada, amb trams herbats. Qualsevol diria que aquesta “mole” de pedra té unes increïbles parets de 90 graus a banda i banda!! Pertany al Vallès Occidental [4h 30'. 19,5km 1000md+]

COLL DE LES TRES CREUS o Coll de la Pola (874m). [4h44. 19.3km]. Fem un anar /tornar al turó.

BASSA DE BOMBERS, trencall per pujar al turó.

TURÓ DE TRES CREUS (930m) o TURÓ DE LA POLA [4h50 19,7km], que pertany al Bages. Al cim hi ha un vèrtex geodèsic. Excel•lents vistes panoràmiques al Montcau, La Mola, Montserrat... Contemplem el contrafort conglomeràtic de 90 graus del Turó de Castellsapera, que d'aquesta banda sembla infranquejable, malgrat tenir dues canals d'accés: pel Nord o des de la banda sud.

Retorn al Coll de les Tres Creus o Coll de la Pola (874m). [4h55. 20km].

Alzina del Sal.lari [21km ; 5h].
FI DE LA RUTA.

Són les 22h ; 8 graus.
Dia del pare 😢

💚💚💚

🌾 Com fa uns dies enrera, he vist Narcissus Dubius (Nadala menuda), petita planta de flors blanques. És un narcís mediterrani que creix en poblacions escasses a Catalunya. Avui ja estaven més pansits.

🌾També he trobat Narcissus assoanus (Dufour) o Narcís groc, molt bonics.

CURIOSITATS:

* El Coll del Correu: "Paratge feréstec, de gran bellesa i, alhora, el més solitari del recorregut. L'existència de bons amagatalls i nombroses possibilitats d'escapada van fer que aquest lloc fos l'escenari d'innombrables crims i robatoris. Aquesta cruïlla era de pas obligat per a tots els que feien el trajecte Barcelona-Manresa, pels habitants dels masos de la Pola, Matarrodona i Puigdoure que es dirigien a Rellinars i, naturalment, pels missatgers i els distribuïdors del correu. " http://senderisme.planasantich.org/Camiral.htm

* La Font del Lladre: només raja en períodes plujosos. Situat en un racó amagat i de difícil accés, aquest brollador era molt freqüentat per bandolers. Segons la llegenda, el bandoler Capablanca, que feia els seus robatoris al coll del Correu, s'hi amagava dels seus perseguidors despenjant-se per una de les escletxes del cingle fins a la font del Lladre.

* "El turó de Castellsapera és, amb 939 metres, el més alt de la Serra de l'Obac i un dels més característics del conjunt de Sant Llorenç del Munt. Està coronat per un allargasat i estret cim rocallós que recorda un castell, amb una agulla separada (l'anomenat Queixal del Porc). Per la seva vessant de llevant, orientada a la riera de Les Arenes, es troben els sectors de les fonts de Cantarelles i de l'Olla; i per la vessant de ponent hi ha la canal de Mura i la gavarra de l'Obac, separadades per la carena del Camí Ral. Cap el nord el turó enllaça amb el coll de Tres Creus (que l'uneix al Turó de la Pola) i cap el sud es troba el collet estret." http://trailsantllorenc.blogspot.com/2011/11/castellsapera.html?m=1

Pkg Alzina Sal.lari. Bauma dels graons de Mura

Trencall

Photo ofCOLL DE BOIX [20min]. Enllaç GR 5, que no seguim. Esq / esq / esq / dreta Photo ofCOLL DE BOIX [20min]. Enllaç GR 5, que no seguim. Esq / esq / esq / dreta Photo ofCOLL DE BOIX [20min]. Enllaç GR 5, que no seguim. Esq / esq / esq / dreta

COLL DE BOIX [20min]. Enllaç GR 5, que no seguim. Esq / esq / esq / dreta

Dreta

L'Era dels Enrics

Ens decantem a l'esquerra

Photo ofCOLLET DEL MALPÀS [40min]. Les Tres Pinasses. Senyals taronges Photo ofCOLLET DEL MALPÀS [40min]. Les Tres Pinasses. Senyals taronges Photo ofCOLLET DEL MALPÀS [40min]. Les Tres Pinasses. Senyals taronges

COLLET DEL MALPÀS [40min]. Les Tres Pinasses. Senyals taronges

Photo ofInici flanqueig Malpàs: senyals grocs. Bauma Fumada del malpàs Photo ofInici flanqueig Malpàs: senyals grocs. Bauma Fumada del malpàs

Inici flanqueig Malpàs: senyals grocs. Bauma Fumada del malpàs

TURÓ DEL MALPÀS (755m). [1h , 4,75km].

Vistes a Montserrat i al Pujol de la Mata

Fi flanqueig. a/t al turó

Photo ofEnllaç pista: esquerra i despres trencall: pal indicador IP-5 (3M Tres Monts) direcció Rellinars per bosc en baixada Photo ofEnllaç pista: esquerra i despres trencall: pal indicador IP-5 (3M Tres Monts) direcció Rellinars per bosc en baixada Photo ofEnllaç pista: esquerra i despres trencall: pal indicador IP-5 (3M Tres Monts) direcció Rellinars per bosc en baixada

Gimkana ajupits arbusts Sòl de catifa de fulles

PictographLake Altitude 1,823 ft
Photo ofEnllaç pista forestal. Bassa amb aigua i després bassa seca (punt seguiment fauna) Photo ofEnllaç pista forestal. Bassa amb aigua i després bassa seca (punt seguiment fauna) Photo ofEnllaç pista forestal. Bassa amb aigua i després bassa seca (punt seguiment fauna)

Cont per la pista f fins Masia de Mata-rodona

PictographRuins Altitude 1,813 ft
Photo ofAntic forn amb 2 arcs de pedra a la dreta i ruines mes endav a l'esq. Paralels tte Roure llarg ¡findalada) Photo ofAntic forn amb 2 arcs de pedra a la dreta i ruines mes endav a l'esq. Paralels tte Roure llarg ¡findalada) Photo ofAntic forn amb 2 arcs de pedra a la dreta i ruines mes endav a l'esq. Paralels tte Roure llarg ¡findalada)

PictographRuins Altitude 1,817 ft

MASIA DE MATA-RODONA (ruïnes)

PictographRuins Altitude 1,833 ft

Masia . L'Era. Banc de fusta. 1h35

Photo ofSender de senyals BLAUS i fites lleixa pedra en descens fins riera (punt +baix ruta) Photo ofSender de senyals BLAUS i fites lleixa pedra en descens fins riera (punt +baix ruta) Photo ofSender de senyals BLAUS i fites lleixa pedra en descens fins riera (punt +baix ruta)

PictographRiver Altitude 1,378 ft
Photo ofCreuar la RIERA DE MATA-RODONA.1h50' Continuem per IP-5 direcció Rellinars Photo ofCreuar la RIERA DE MATA-RODONA.1h50' Continuem per IP-5 direcció Rellinars Photo ofCreuar la RIERA DE MATA-RODONA.1h50' Continuem per IP-5 direcció Rellinars

Creuar la RIERA DE MATA-RODONA.1h50' Continuem per IP-5 direcció Rellinars

Primer per la llera del torrent i despres pujada caminet vermellos a la dreta (esquerra orogràfica)

Photo ofCOLL DE LA MORELLA [2h10'].Enllaç pistes forestals (cruilla de camins).Torre el. Retol: esquerra Photo ofCOLL DE LA MORELLA [2h10'].Enllaç pistes forestals (cruilla de camins).Torre el. Retol: esquerra

Dir hostalets davi. Aband IP-5. Camí Ral de Coll de Daví, en suau pujada

PictographRuins Altitude 2,088 ft
Photo ofHOSTALETS D'EN DAVÍ o del Daví (masia en ruïnes prohibit pas) Photo ofHOSTALETS D'EN DAVÍ o del Daví (masia en ruïnes prohibit pas) Photo ofHOSTALETS D'EN DAVÍ o del Daví (masia en ruïnes prohibit pas)

HOSTALETS D'EN DAVÍ o del Daví (masia en ruïnes prohibit pas)

PictographLake Altitude 2,098 ft
Photo ofBASSA DEL DAVÍ. Punt d'interès ecològic fauna. 2h20' Carena del Camí Ral. Després camí bosc empedrat Photo ofBASSA DEL DAVÍ. Punt d'interès ecològic fauna. 2h20' Carena del Camí Ral. Després camí bosc empedrat Photo ofBASSA DEL DAVÍ. Punt d'interès ecològic fauna. 2h20' Carena del Camí Ral. Després camí bosc empedrat

PictographCave Altitude 2,049 ft
Photo ofAVENC protegit amb tanca de fusta. Esquerda al terra. Corriol cornisa xulo. S'obren les vistes a la vall Photo ofAVENC protegit amb tanca de fusta. Esquerda al terra. Corriol cornisa xulo. S'obren les vistes a la vall

Sima

Photo ofCOLL DEL CORREU. Enllaç GR 5 cruïlla de camins. 2h44' // tornada: 3h35' 14,6km》 Photo ofCOLL DEL CORREU. Enllaç GR 5 cruïlla de camins. 2h44' // tornada: 3h35' 14,6km》

COLL DEL CORREU. Enllaç GR 5 cruïlla de camins. 2h44' // tornada: 3h35' 14,6km》

Coll de Conreu Empedrat Bauma Roja ___ Opc a/t Turó Bocs a la dreta en baixada boscosa gr5

CASTELL DE BOCS (662m). 3h10'. 13km. 100 cims feec

FONT DEL LLADRE, sota balma

Photo ofPALLER DE TOT L'ANY (base) [4h 16,5km] . Base: l'envoltem. a/t opcional Photo ofPALLER DE TOT L'ANY (base) [4h 16,5km] . Base: l'envoltem. a/t opcional

PALLER DE TOT L'ANY (base) [4h 16,5km] . Base: l'envoltem. a/t opcional

Cimet. Fem un anar/ tornar al Castellsapera

CASTELLSAPERA (N) (939m)

- Turó de Castellsapera (939m.a.)

Photo ofCastellsapera (S) 4h30'. 19,5km 1000md+ Photo ofCastellsapera (S) 4h30'. 19,5km 1000md+ Photo ofCastellsapera (S) 4h30'. 19,5km 1000md+

Castellsapera (S) 4h30'. 19,5km 1000md+

Photo ofTURÓ DE LES TRES CREUS o Turó de la Pola (930m). [4h50 19,7km] Photo ofTURÓ DE LES TRES CREUS o Turó de la Pola (930m). [4h50 19,7km] Photo ofTURÓ DE LES TRES CREUS o Turó de la Pola (930m). [4h50 19,7km]

TURÓ DE LES TRES CREUS o Turó de la Pola (930m). [4h50 19,7km]

Turó de les Tres Creus (930m).