2023.11.26 - La Morella pel Pas del Cavaller

Photo of2023.11.26 - La Morella pel Pas del Cavaller Photo of2023.11.26 - La Morella pel Pas del Cavaller Photo of2023.11.26 - La Morella pel Pas del Cavaller

November 26, 2023
November 2023

near els Pinars, Catalunya (España)

Inici / Arribada: Sortida del Pg. Marítim, Les Botigues de Sitges (15 m)
Punt culminant: La Morella (594 m)
Distàncies i desnivell acumulat: 16 km, +/- 630 m
Durada: 2,5 hores

Amb una elevació de 593,6 m sobre el nivell del mar, la Morella és el segon cim més elevat del massís de Garraf després del Montau (658 m) i un mirador privilegiat de la costa de Garraf, a la comarca del Baix Llobregat. Durant tot l’any, el cim és un atractiu molt freqüentat pels excursionistes i visitants del parc del Garraf i nombroses són les vies per a accedir-hi, sigui de l’interior, des d’una de les urbanitzacions del parc natural (Begues, Olivella, Olesa de Bonesvalls), des del Pla de Querol molt a prop, o des de la costa per un sender de gran recorregut, el GR 92 o Sender del Mediterrani, que a la seva etapa 21 transcorre entre Bruguers i Garraf. En una ressenya descrivim aquesta via en una circular des de les Casetes del Garraf, pujant pel GR 92 i baixant pel fondo de Vallgrassa, la Collada de Vallgrassa i la pedrera de Garraf.

Avui, en un intent de promocionar el treball d’un veí del Rat Penat, conegut a les xarxes socials com a Robbie, descobrim una nova ruta que des d’aquesta urbanització costanera, recupera el traçat d’un antic camí que hi havia entre la platja de la Covafumada i el cim de Vallbona.
El Pas del Cavaller és com anomena la nova drecera que va obrir manualment, entre gener 2022 i gener 2023 (39 dies), per tal d’enllaçar la urbanització del Rat Penat (Sitges) amb cal Ganxo (Castelldefels). Una aventura de 2,8 quilòmetres i 300 m de desnivell.

Metre a metre, dia a dia, en aquest blog explica com ho va fer i els entrebancs que hi va trobar, reobrint i desbrossant aquest antic camí. Déu n’hi do la feinada i enhorabona Robbie. Gràcies!

Nota: La situació costanera del massís del Garraf determina un clima típicament mediterrani, amb escasses però torrencials pluges de primavera i tardor, suaus i temperats hiverns, i calorosos i eixuts estius. Cal prendre aquest fet en consideració a l’hora d’aventurar-s-hi i preveure mesures acordes per a la hidratació i protecció contra el sol, a sobra d’un calçat adequat amb la duresa d’aquest terreny. Una bona idea també és programar la sortida els dies o estacions de menys insolació i aprofitar de condicions meteorològiques excepcionals com ara la marinada i la humitat/nuvolositat provinent del mar alguns dies a l’estiu, com és el cas a vegades.

SÈRIE D'ENTRENAMENTS PEL GARRAF, MUNTANYES DEL BAIX & D'ORDAL
11 km, +/- 290 m: Mirador de Crestabocs i Camins del Vi i del Cava des de l'Ordal
11,5 km, +/- 310 m: Sant Vicenç del Castell i Salt de la Botzegada, Castellbisbal
11,5 km, +/- 450 m: Penya Esquerdada, Penya del Moro i Puig Vicenç des de Vallirana
11,9 km, +/- 470 m: Circular a Sant Ponç i el Puig Montmany des de Corbera de Llobregat
12,7 km, +/- 450 m: Castell de Subirats i Flandes del Casots des de l'Ordal
13 km, +/- 430 m: Castell de Rosanes, Mina de Plom «La Martorellense» i Castell de Sant Jaume
13 km, +/- 600 m: Puig d'Agulles i Montcau des de Gelida
13,5 km, +/- 330 m: Pont de l'Arcada, Avencs dels Esquirols i de la Línia des d'Olesa de Bonesvalls
13,5 km, +/- 590 m: Roca Foradada i Font del Senyor des de Gelida
14 km, +/- 500 m: Antena de les Planes i Gorg de la Mola des de Pallejà
14 km, +/- 630 m: Garraf Vermell i Puig de les Agulles des de la Sentiu (Gavà)
14,9 km, +/- 450 m: Circular per Sant Climent de Llobregat
15,8 km, +/- 30 m: La Ricarda, Caserna dels Carrabiners i Semàfor, Delta del Llobregat
16 km, +/- 610 m: Circular al Turó del Tàbor i Roca del Barret des de Gavà
16 km, +/- 630 m: La Morella pel Pas del Cavaller
16 km, +/- 700 m: Penya del Moro i Puig Vicenç des de Torrelles de Llobregat
16 km, +/- 850 m: Ermita de Sant Ramón i Montpedrós des de Sant Boi
16,3 km, +/- 700 m: La Morella i Puig de les Agulles des del Pla de Querol
16,7 km, +/- 560 m: Roca del Barret pel GR 92 i la Carrerada des de Gavà
17,0 km, +/- 750 m: La Morella i Puig de les Agulles des de la Sentiu (Gavà)
17,9 km, +/- 680 m: Montau i Puig de la Mola des d'Olesa de Bonesvalls
17,9 km, +/- 740 m: Pi Tallat i Creu de L'Aragall des de Sant Andreu de la Barca
19,3 km, +/- 450 m: Campdàsens, Can LLuçà i Can Planes des de la Cala de Vallcarca (Sitges)
19,7 km, +/- 730 m: Puig Verdaguer, Puig de les Agulles i La Desfeta des de Begues
20,3 km, +/- 700 m: La Morella, Les Solius i Penyes Negres des del Pla d'en Querol
20,3 km, +/- 930 m: Montpedrós, Coves de Can Riera i Puig Gallina des de St-Vicenç dels Horts
20,7 km, +/- 700 m: Circular pel Puig de la Mola, Les Solius, Penyes Negres i Penya Blanca
20,8 km, +/- 700 m: La Morella des de les Casetes del Garraf
21,8 km, +/- 930 m: Puig d'Agulles, Roc de Forellac i Montcau des de Gelida
SÈRIE D'ENTRENAMENTS PER LA SERRALADA DE MARINA I LITORAL
SÈRIE D'ENTRENAMENTS PER COLLSEROLA: SECTOR NORD

Estadístiques de la ruta:
Hora Inici: 7:53 26 nov. 2023
Hora Fi: 11:05 26 nov. 2023
Distància recorreguda: 16,6 km (03:11)
Temps en moviment: 02:33
Temps Ascens: 01:27
Temp Descens: 01:03

PictographCar park Altitude 66 ft

Sortida del Pg. Marítim, Les Botigues de Sitges (10 m)

PictographIntersection Altitude 90 ft

Entrar a la riera (20 m)

PictographIntersection Altitude 126 ft

Sortida riera dreta (25 m)

PictographIntersection Altitude 526 ft
Photo ofAmunt. No seguir les línies elèctriques (150 m) Photo ofAmunt. No seguir les línies elèctriques (150 m) Photo ofAmunt. No seguir les línies elèctriques (150 m)

Amunt. No seguir les línies elèctriques (150 m)

PictographIntersection Altitude 834 ft

Camí a la dreta (255 m)

PictographIntersection Altitude 744 ft

Amunt esquerra SENSE baixar al torrent (200 m)

PictographRiver Altitude 733 ft

Torrent d'Aigua Puda (210 m)

PictographIntersection Altitude 746 ft

Amunt esquerra (220 m)

PictographIntersection Altitude 870 ft

Creuar torrent (250 m)

PictographIntersection Altitude 983 ft

Enllacem amb SL-99 La Morella (295 m)

Abocador del Garraf (470 m)

PictographCave Altitude 1,279 ft

Avenc Emili Sabaté (390 m)

PictographInformation point Altitude 1,122 ft

Centre d'interpretació de La Pleta (340 m)

Sortida ctra. dreta PER GR 92 - NO per camí botànic (320 m)

PictographIntersection Altitude 719 ft

Dreta per GR 92 (220 m)

Ctra. del Rat Penat a la Plana Novella i Olivella (480 m)

Pedrera de Les Pedrisses (310 m)

PictographRisk Altitude 136 ft

ATENCIÓ! Creuar ctra. (40 m)

• Photo of Robbie RatPenat
    Robbie RatPenat Jan 12, 2024

Berti! Genial que hagis seguit el Pas del Cavaller! Com l'has trobat? Ara fa temps que no l'he seguit i no sé si cal netejar-lo... les fites eren a lloc? En fi, molt d'orgull que m'hagis dedicat l'excursió! Un dia pugem plegats!!

Molt bona feina la teva, per cert! molt ben explicades i súper detallades les teves rutes, quin goig! Felicitats!

• Photo of Bertigps
    Bertigps Jan 12, 2024

Hola Robbie,
    Moltes gràcies pels teus comentaris i felicitats a tu per aquesta gran feina en reobrir aquesta via, i permetre’ns gaudir-la! Falten moltes iniciatives com la teva i molt sovint, al Montseny per exemple però arreu del país ens hem trobat camins abandonats, corriols impracticables, fins i tot d'aquests molt treballats amb reforços i dovelles de pedra seca que amb molta pena havien construït els nostres avantpassats, i que amb el pas dels anys van ser abandonats. O sigui que, felicitats!
    A finals de l'any passat (2023) i per respondre a la teva pregunta, el Pas del Cavaller estava bé. Molt ben fitat en tot el seu recorregut i bastant net. Només el vam perdre en dues ocasions, sota la línia elèctrica (vam seguir la línia en lloc d’anar pujant) i més endavant al torrent d'Aigua Puda, on vaig baixar abans d'hora. Vaig fer-hi dos waypoints, per qui vulgui seguir la ressenya.
    Al Pas del Cavaller no s'hi pot córrer encara però si passa gent, se n'anirà fixant. Hi pujarem plegats!
    Salut, i muntanya!

• Photo of Robbie RatPenat
    Robbie RatPenat Jan 13, 2024

Efectivament, la sensació que vaig tenir mentre obria el camí va ser preciosa, tant a nivell físic com emocional. Molt recomanable per a tothom, especialment si esteu en un moment de la vida més aviat baix, aquest tipus d'activitat et revifa i referma la voluntat de seguir endavant.
    A banda del bé comú que fas obrint la muntanya per d'altres, és clar.
    Bé que ho sabeu vosaltres, amants de l'excursionisme, les bondats dels senders!