Ruta càtara 1. Pinzellades d'offroad incorporades

Photo ofRuta càtara 1. Pinzellades d'offroad incorporades Photo ofRuta càtara 1. Pinzellades d'offroad incorporades Photo ofRuta càtara 1. Pinzellades d'offroad incorporades

May 22, 2023
May 2023

near Saint-Estève, Occitanie (France)

Podeu prescindir perfectament de la primera part de la ruta, almenys fins a Estagel. La idea era arribar fins a aquesta població per una carretera secundària que ha resultat ser una "route barrée" per treballs de manteniment a l'alçada del coll de la dona, fent-me desviar fins a Baixàs i Cases de pène, acumulant un quilometratge innecessari encara que entretingut paisatgisticament parlant.
Tampoc he volgut passar per les més que conegudes gorges de Galamús, perquè crec que estan restringides en un dels sentits (i no tinc clar quin), apart que ens perdíem el primer castell(Queribus) i un dels meus objectius d'avui: la fleca del vell molí de Cucugnan, amb el seu pa super artesanal, un producte deliciós elaborat amb varietats primitives de blat que ja no trobareu a gaires més llocs del món. Molt recomanable.
I si voleu gorges, cap a Quillan ja passareu per les de Pierre-Lys (riu Aude); més transitades però també amb encant.

Diguem que després de Maury (comarca de La Fenolleda) comença lo bo. Farem un bucle entre els departaments dels Pirineus Orientals i de l'Aude on trobarem els principals castells mal anomenats "càtars", ja que no vol pas dir que dins d'ells visquessin els bons homes, sinó que els senyor de dit castell els permetia viure dins els seus dominis oferint potser certa protecció o cert grau de simpatia amb aquesta religió/"heretgia".

Trobarem, per aquest orde, els de Queribus, Peyrepertuse, Auriac, Arques, Rennes les ch!âteau (llegiu, si encara no la coneixeu, la història de les riqueses del rector Saunière i potser trobareu el que encara queda enterrat del famós tresor perdut dels càtars -o, segons altres llegendes, dels reis merovingis- ), i Puylaurens. Ens faltaria per completar la ruta el de Puivert, el d'Aguilar, la vil·la de Foix i el castell més important de tots, on s'hi van executar 225 catars després d'un setge de 10 mesos: Montségur.
I si voleu encara més història escrita en pedra, amb aquesta ruta també passareu per les ruïnes de l'Abadia d' Alet-les-bains. Una autèntica joia, antiga catedral i seu d'un bisbat ara decrèpita però amb tant d'encant que li han atorgat l'honor de ser una de les "ruïnes més belles de França". El poble medieval d'Alet encara ens reserva una altra sorpresa a tocar de la plaça major: la casa de Nostradamus, o millor dit dels seus avantpassats de part de pare. Era una família jueva que es va convertir al cristianisme, adoptant des de llavors el cognom de Notredame (Nostradamus).

Entremig de tants quilòmetres de ruta, trobareu algun tram d'off road facilet i almenys de moment legal, que ja és molt en un país on quasi totes les pistes tenen restriccions. Sota la pluja d'avui, he marcat aquests trams com he pogut.
Definit com a moderat pel llarg quilometratge barrejat amb off road que no pas per la dificultat.
Podeu enllaçar en algun punt amb la "Ruta càtara 2"

**Ruta feta amb Yamaha Teneré 700 calçant uns Dunlop D908 RR rally raid davant i darrera**

Probablement en algun punt compartirem ruta amb ramats, ciclistes o excursionistes. Afluixem, saludem i si cal parem (els cavalls sovint s'espanten). No costa res i tothom ho agrairà. Respectem els sembrats i les tanques de pastor. No volem que ens prohibeixin més camins, oi? Hem de tenir un comportament exemplar i demostrar que l'autèntic trail també estima i respecta l'entorn!

PictographCastle Altitude 1,410 ft

Photo ofMoulin de Cucugnan. Boulangerie súper artesanal Photo ofMoulin de Cucugnan. Boulangerie súper artesanal Photo ofMoulin de Cucugnan. Boulangerie súper artesanal