Photo ofمسیر دوچرخه سواری سنندج به روستاهای ننه له، تازاوای قراگل، آلیپینک، باغچه مریم، تازاوای سرکل و کورکوره(مسیر بان لیلاخ) Photo ofمسیر دوچرخه سواری سنندج به روستاهای ننه له، تازاوای قراگل، آلیپینک، باغچه مریم، تازاوای سرکل و کورکوره(مسیر بان لیلاخ) Photo ofمسیر دوچرخه سواری سنندج به روستاهای ننه له، تازاوای قراگل، آلیپینک، باغچه مریم، تازاوای سرکل و کورکوره(مسیر بان لیلاخ)

Very difficult
11905
June 21, 2019
June 2019

near Khosrowābād, Kordestān (Iran)

🍀گروه کوهنوردی شفق 🍀
تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
رکاب زنی از سنندج به؛

روستاهای ننه له، تازآوای قراگل، آلی پینک، باغچه مریم، تازآوای سرکل و کورکوره( منطقه ی بان لیلاخ)

حداقل زمان رکاب زنی مفید ۹ ساعت می باشد

زمان شروع برنامه ۶:۱۵ صبح

زمان پایان برنامه و بازگشت به سنندج ساعت۸ بعدازظهر

کل مسافت پیموده شده ۸۴ کیلومتر می باشد

برنامه برای اجرای یک روزه سنگین می باشد و باید از آمادگی لازم برخوردار باشید

توصیه می شود به دلیل دور افتاده بودن روستاهای سر راه و مسیرهای ناهموار حتما وسائل یدکی لازم را با خود همراه داشته باشید، حتما از فایل جی پی اس موجود استفاده نمایید یا قبل از اجرای برنامه از نرم افزارهای مربوط به مکان یابی مسیر مورد نیاز خود را طراحی و پیاده سازی نمایید چون راهای فرعی زیادی در مسیر وجود دارد که باید با آگاهی قبلی راه ها را انتخاب نمود.

🍀گروه کوهنوردی شفق 🍀
@ShafaghSanandaj1382

دشت لیلاخ
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به ناوبریپرش به جستجو
دشت لیلاخ (به کردی : لیلاخ و بان لیلاخ - lilax) یکی از بزرگترین دشت‌های حاصلخیز استان کردستان است که در شهرستان دهگلان قرار گرفته و یکی از قطب‌های تولید کنندهٔ سیب زمینی و گندم در استان کردستان و ایران به شمار می‌رود.

ریشه واژه لیلاخ
دشت «لیلاخ» lilax(به کردی: بان لیلاخ) که از (لی) پیشوند مکان و جا در کردی و لاخ از ریشه واژه پهلوی raγ (راغ) به معنی دشت است که (rax) پس از تحول آوایی r به l لاخ (lax)تبدیل به لیلاخ شده‌است.[۱]

دشت لیلاخ یکی از بزرگترین دشتهای استان کردستان می‌باشد که به جهت بزرگی، پتانسیل بالای آب و خاک ناشی از شرایط زمین‌شناسی و آب و هوای مناسب از اهمیت خاصی برخوردار هست. این منطقه با اقلیم نیمه خشک دمایی میانه مابین ۱۰–۱۳ درجه سانتی گراد دارد و متوسط تبخیر آبهای سطحی آن ۲۰۳۳ میلی‌متر و متوسط بارندگی سالیانه آن در حدود ۳۴۸میلی‌متر و تعداد روزهای بارانی آن ۷۸روز می‌باشد. وسعت حوضهٔ ۲۵۸۷ کیلومتر مربع دشت دهگلان در حدود ۶۲۴ کیلومتر می‌باشد جنس سازنده‌های تشکیل دهنده و میزان منابع تغذیه کننده آب زیر زمینی موجب سفره آزاد با حجم ذخیره حدود ۸۰۰میلیون متر مکعب شده‌است. علاوه بر ویژ گیهای کمی آب زیر زمینی این منطقه از نظر کیفی نیز مناسب بوده و جهت شرب و کشاورزی مفید می‌باشد. هدایت الکتریکی از ۳۱۴تا ۹۱۹ میکرو زیمنس بر سانتی‌متر و میزان کلر ۲/. تا ۸/. میلی‌گرم در لیتر تغییر می‌کند به‌طور کلی این پارامتره‌ها از تغذیه به سمت نقاط تخلیه افزایش می یابدو این خود بیانگر یک منبع تغذیه کننده است. با توجه به برآورد سطح آب در دوره ۲۱ سال از سال ۶۶–۸۷ که نماینگر افت سفره در حدود ۱۵/۱۸ متری آب در محدوده دشت دهگلان گردیده‌است که هر سال ۵۶/۶ میلیون متر مکعب از حجم مخزن کاهش می‌یابد[۲]

مشخصات جغرافیایی
دشت لیلاخ دهگلان در استان کردستان در قسمت جنوب شرقی این استان قرار دارد. این دشت که بین طو لهای جغرافیای ۰۰؛۱۰؛۴۷ تا ۰۰؛۴۵؛۴۷ شرقی ۳۵ طول جغرافیای اشغال نموده‌است و عرضهای جغرافیای ۰۰؛۵؛۳۵تا ۰۰؛۳۵؛۳۵ شمالی به‌صورت چهار گوش یا مربع می‌باشد.

این دشت از مرزهای شرقی به خط الراس نه چندان مرتفع شانوره و شهرستان قروه و از جنوب به ارتفاعات کوه دربندکبود و زاجیان عبالرحمان؛ دشت امیرآباد کامیاران و سنقر و از شمال به ارتفاعات کوه شیدا و آخی کمال و خط الراس ارتفاعات مشرف به روستاهای سراب سرخه – حقه – دولت‌آباد- تیلکو- امیر آبادو نهایتاً از غرب به ارتفاعات خاتو شیشه ره؛ خسرو کش؛ باوه ریز – یوسف سیاه – سلطان و شهر سنندج محدود می‌باشد پست‌ترین نقطه ارتفاعی در محدوده مورد مطالعه در مرز شمالی با کمتر از۱۷۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا و بلندترین نقطه ارتفاعی آن در ارتفاعات جنوب شرق «کوه خولانه» با بیش از ۲۸۰۰ متر از سطح دریا واقع است و بلندترین مقر روستایی در منطقه مورد مطالعه رامول با ارتفاع ۲۰۹۷ متر می‌باشد میانگین ارتفاع دشت قروه و دهگلان از سطح دریا ۱۸۷۶ متر و میانگین رطوبت نسبی سالیانه آن در حدود ۷/۴۲ درصد می‌باشد دشت لیلاخ دهگلان در مسیر جاده اصلی سنندج – همدان و در نزدیکی قروه قرار دارد و راه‌های دیگری نیز که از نقاط مختلف استان به این جاده ختم می‌گردند می‌تواند به عنوان راه دسترسی به منطقه تلقی گردد به‌طور مثال جاده فرعی منشعب از جاده کامیاران – سنندج (جاده موچش – دهگلان) که از نواحی جنوبی دشت به سمت شمال امتداد دارد قابل ذکر است.[۳]

شروع مسیر. 4 راه حاجی آباد

دو راهی به سمت نیروگاه قلیان و روستای تازآوای قراگل

ساعت ۱۰:۲۰

ساعت حرکت ۱۱:۲۵

• Photo of arram1981
    arram1981 Jun 24, 2019

درود بر شما . مسیر بسیار عالی . به همراه گزارش برنامه عالی و مستند. همیشه در اوج