Aktivitet

Ladda ned

Foton från leden

Bild avVulkanvandring från Vätteryds gravfält till Häglinges vulkaner Lönnebjär - Spragebjär- Örnabjär Bild avVulkanvandring från Vätteryds gravfält till Häglinges vulkaner Lönnebjär - Spragebjär- Örnabjär Bild avVulkanvandring från Vätteryds gravfält till Häglinges vulkaner Lönnebjär - Spragebjär- Örnabjär

Av

mars 2021
  • Betyg

•   4,3 1 recension
Var den första som applåderar
1 kommentar
Dela

i närheten av Gunnarp, Skåne (Ruoŧŧa)

Visad 929 gånger, laddats ned 5 gånger

Foton från leden

Vägbeskrivning

Vi vandrar från Vätteryds gravfält in på en skogsväg och några hundra meter genom skog i obanad terräng till Skoghus. Därifrån tar vi oss runt till tre av Häglinges alla vulkaner och sen tillbaks till Skoghus, en runda på ca 6 km. För den som att gå en kortare sträcka (6 km) finns parkeringsmöjlighet på Skoghus. Hela vandringen från och till Vätteryds gravfält är drygt 10 km.

Besök en Skånsk vulkan! Det är inte så konstigt som det låter. För ca 170 miljoner år sedan så låg Sverige i den stora kontinentalplattan Pangea som var belägen vid ekvatorn.

Detta var en geologiskt mycket aktiv period där stora plattor bröt sig loss, rörde på sig osv. I området i mellersta Skåne resulterade det i ett hundratal vulkaner där lava från jordens inre trängde upp. Man kan än idag se spår av ett 50-tal av dessa. Området har varit utsatt för tjocka istäcken under ett 70-tal istider sedan vulkanerna var aktiva och dessa har slipat ner vulkanerna som nu mer ser ut som kullar.

Lönnebjär är en av de bäst bevarade och runt toppen på berget kan man se spåren av den tidigare aktiva vulkanen. Lavan som trängde upp ur mynningen på vulkanen stelnade och när den svalnade snabbt så bildades de karaktäristiska sexkantiga pelarna. Bergarten kallas basalt och är oftast ganska mörk.

Basalten är precis som andra lavabergarter, diabas t.ex., basisk. Detta gör att floran kring berget är rik med blåsippa, gulsippa, gullpudra, igelkottröksvamp, blodsopp, rodnande flugsvamp, marsipankremla, vitvaxing, sprödvaxing, toppvaxing och blodvaxing. De sistnämnda ute i betesmarken. I bokskogen finns det gott om äldre träd, både ek och bok. På dessa hittar man även en del ovanliga arter knutna till äldre lövskog som raggskinn, kantarellmussling, koralltaggsvamp, trädporella, klippfrullania och bokvårtlav.

IkonParkering Höjd 134 m

Parking

Bild avVätterryds gravfält Archaeological site Bild avVätterryds gravfält Archaeological site

Vätterryds gravfält Archaeological site

Vätteryds gravfält

IkonFoto Höjd 100 m

Skeppssättning

IkonKorsning Höjd 99 m

IkonKorsning Höjd 123 m

IkonKorsning Höjd 131 m

Upp på höjden lämna rosa snitsel Gå österut längs vit/svart snitsel

IkonKorsning Höjd 128 m

IkonKorsning Höjd 137 m

IkonKorsning Höjd 132 m

IkonParkering Höjd 134 m

IkonKorsning Höjd 130 m

Ta stigen till höger ner i skogen

IkonKorsning Höjd 114 m

IkonFoto Höjd 130 m

Vulkanstenar har använts till att bygga stengärdsgårdar

IkonFoto Höjd 138 m

Lönnebjär Photo

Bild avGravröse på Lönnebjär Bild avGravröse på Lönnebjär

Gravröse på Lönnebjär

Beskrivning av lämning 1/Röse, 10 m i diam och 0.8 m h. Stenarna är 0.2-0.4 m st, några0.5 m st. En upplockad grop SÖ om mitten är 2x1 m (NÖ-SV) och 0.5m dj, i övrigt lindrigt omplockat och kantskadat. Delvisövertorvade kantpartier. 18 m SV om nr 1 är 2/Stensättning,röseliknande, 6 m i diam och 0.5 m h. Fyllning av 0.2-0.4 m ststenar, enstaka större. Omplockad. Övertorvade kanter.

IkonUtsikt Höjd 152 m

Beskrivning av lämning Fossil åkermark, ca 800x100-300 m (NÖ-SV), bestående av åkerytor med ca 300 röjningsrösen. Dessa är 4-8 m i diam och 0.5-1 m h,delvis övertorvade.

IkonKorsning Höjd 119 m

IkonFoto Höjd 122 m
Bild avLavabomb Bild avLavabomb Bild avLavabomb

Lavabomb

Lava som "skjutits" upp och stelnat i luften innan de landat på marken.

IkonKorsning Höjd 118 m

IkonKorsning Höjd 112 m

Höger

IkonKorsning Höjd 115 m

Följ stigen upp till Skoghus

IkonKorsning Höjd 134 m

IkonKorsning Höjd 138 m

IkonKorsning Höjd 161 m

Följ vit/svart snitsel fram till rosa snitsel