Aktivitet

Vedhygge Oretorp Högaberg 15 km

Ladda ned

Foton från leden

Bild avVedhygge Oretorp Högaberg 15 km Bild avVedhygge Oretorp Högaberg 15 km Bild avVedhygge Oretorp Högaberg 15 km

Av

14 januari 2022
Registrerad
januari 2022
Var den första som applåderar
Dela

i närheten av Ignaberga, Skåne (Ruoŧŧa)

Visad 242 gånger, laddats ned 1 gånger

Foton från leden

Vägbeskrivning

Vandringen börjar med att passera genom ett område med igenrasade gruvor från 1100 talet (och några hundra år framåt). Vi passerar Oretorps fruktodlingar, går runt Högaberg och tillbaka genom fruktodlingen för att på vägen tillbaka vika av till "Blåsippebacken". Avslutar med att vandra invid den efter kalkbrytningen återställda delen av dagbrottet.

Ca 12 km är lättvandrad skogsväg. Jag har ändå klassat vandringen som svår med hänsyn till längden och höjdmetrarna.

I Ingnaberga har kalksten brutits och bränts från slutet av 1100-talet, då Ignaberga gamla kyrka byggdes. Carl von Linné besökte Vedhygge gruva i Ignaberga, där brytningen ägde rum från 1500-talet till 1700-talets mitt, på sin skånska resa 1749. Underjordisk brytning skedde i flera små brott vid Tykarpsgrottan från 1700-talet till 1888.[1]

Nuvarande Ignaberga kalkbrott ligger i norra delen av Nävlingeåsen, varunder ett 5-15 meter lager av morän finns en kalkklippa.

IkonParkering Höjd 107 m

Bild avArchaeological site Bild avArchaeological site Bild avArchaeological site

Archaeological site

Igenrasade gruvor från 1100 talet (och några hundra år framåt). Man lämnade inga pelare att bära upp taket (ovanliggande mark). I Tykarpsgrottan, den yngsta och enda gruva man kan besöka i området, började bönderna bryta kalk i mitten av 1700-talet. I slutet av 1800-talet när brytningen upphörde i gruvan hade den mer industriella kalkbrytning påbörjats ovan jord i Ignaberga kalkbrott. Här kunde man bryta större mängder kalk under kortare tid, och konkurrerade ut den underjordiska kalkbrytningen. Den mängd man bröt ovan jord på en dag motsvarade ett års brytning under jord. Kvar i Tykarpsgrottan finns idag en 20 000 m² underjordisk labyrint med salar, gångar och hundratals pelare. Här har man sedan 1920-talet hållit guidade visningar för allmänheten. Temperaturen i gruvan är +8 °c året runt.

IkonWaypoint Höjd 66 m

Snett Vänster

IkonUtsikt Höjd 62 m
Bild avPanorama Bild avPanorama

Panorama

IkonWaypoint Höjd 44 m
Bild avIn i skogen, följ stigen Bild avIn i skogen, följ stigen

In i skogen, följ stigen

IkonWaypoint Höjd 57 m

Höger

IkonFoto Höjd 74 m

IkonWaypoint Höjd 89 m

IkonFoto Höjd 87 m

IkonFoto Höjd 89 m

IkonUtsikt Höjd 91 m
Bild avVinslövs lagersilos i fjärran Bild avVinslövs lagersilos i fjärran

Vinslövs lagersilos i fjärran

Bild avBlåsippebacken Bild avBlåsippebacken

Blåsippebacken

IkonWaypoint Höjd 18 m
Bild avOmråde med raserade mindre kalkgruvor Bild avOmråde med raserade mindre kalkgruvor Bild avOmråde med raserade mindre kalkgruvor

Område med raserade mindre kalkgruvor

IkonStrand Höjd 14 m
Bild avInofficiell badplats Bild avInofficiell badplats

Inofficiell badplats

IkonWaypoint Höjd 13 m

IkonFoto Höjd 17 m

IkonRisk Höjd 16 m

Följ stora vägen ute till vänster för säkerhets skull

IkonFoto Höjd 15 m

IkonFoto Höjd 9 m

IkonWaypoint Höjd 22 m

IkonInsjö Höjd 5 m
Bild avWaypoint Bild avWaypoint Bild avWaypoint

Återställd del av dagbrott efter kalkbrytning. Naturvärden Ignaberga kalkbrott kan besökas flera gånger om året under olika årstider. Det mest framträdande och det du ögonblickligen ser är kalken: allt är vitt. På grund av detta finns här också en del arter som svårligen kan ses på andra platser där kalk inte kommer i dagen. Kalken består inte minst av fossiler, och den med lite tålamod kan därför här finna allt från sjöstjärnor till hajtänder. De blottade partierna med kalk blir snabbt uppvärmda och i sluttningarna kan du leta efter sandödla. I branterna häckar backsvala. I dammarna häckar olika sjöfåglar och en del rastar också under vår- och höststräcken. Finns där vatten finns där också trollsländor, här är exempelvis en av Europas största arter, blå kejsartrollslända, vanlig. Fjärilar som mindre- och vitfläckig guldvinge samt skalbaggen gullrisbock kan den med uppmärksamheten riktad neråt finna. Den senare gynnas av det invasiva kanadensiska gullriset som breder ut sig över mycket stora ytor här. En annan invasiv växt finns i dammarna: smal vattenpest (läs mer om invasiva arter här). Betydligt trevligare växter som både är kalkgynnade och allt annat än invasiva här är stenkrassing, slokstarr och luddunört.