Aktivitet

Storulvån - Sylarna - Storsylen 3 days

Ladda ned

Foton från leden

Bild avStorulvån - Sylarna - Storsylen 3 days Bild avStorulvån - Sylarna - Storsylen 3 days Bild avStorulvån - Sylarna - Storsylen 3 days

Av

Rörlig tid
13 timmar 38 minuter
Tid
2 dagar 2 timmar 13 minuter
Koordinater
Uppladdad
17 juli 2021
Registrerad
juli 2021
Dela

i närheten av Tjallingen, Jämtland County (Ruoŧŧa)

Visad 1292 gånger, laddats ned 4 gånger

Foton från leden

Vägbeskrivning

En del av Jämtlandstriangeln med två övernattningar.

Dag 1: Start Storulvåns parkering, vandring 16 km till Sylarna. Enkel vandringsled med många andra människor. Spänger över våtmarker och broar över bäckar. Lite stenigt och sandigt bitvis. Dass fanns efter 4 och 8 km. Dock var sikten dålig med dimma och regn för vår del.

Dag 2: Startar från Sylarna, ta sikte mot Storsylen och följer den lite mindre stigen. Efter ett tag blir stigen sämre markerad och vi gick lite på känsla och gick upp på kammen av pyramiden. Skönt att ha stavar till större del av stigen. Därifrån klättrade vi en bit för att komma upp på mellantoppen och vidare upp mot Storsylen. Bitvis var det svår terräng och händerna var bra att hjälpa till med. Stavarna hängdes på ryggsäckarna. Brant uppför gick det men väl uppe på toppen är utsikten värd allt slit. Lite blåsigt så det var skönt med en extra jacka vid fikat. Efter toppen siktade vi mot Lillsylen. Här krävdes bitvis klättring men man kan också välja sina stenar för lite lättare väg. På toppen vek vi av västerut för att fortsätta på Sylkammen. Här var det flackare men fortfarande stenigt. Sylkammen fortsätter in en bit i Norge. Nerför var lite svårt i den steniga terrängen men med lite försiktighet så gick det väl. Vi valde att gå leden runt vaktklumpen men det går också att ta sig över för den som vill. Det var en uppmärkt liten stig som var lättvandrad men bitvis lite blöt. Landskapet var flackt så den här biten var inte särskilt krävande.

Dag 3: Klockan 03.20 För att få se soluppgången ville vi upp på östra topparna och hade fått rekommendation om Herrklumpen. Väl uppe en bit insåg vi att vi inte skulle se tillräckligt utan det var bättre att gå upp på Fruntimmersklumpen. Därför är vägen inte särskilt rak. En bättre väg hade varit att följa Helags sommarled upp till kammen och vika av norrut mot toppen. Från Sylarna bör den turen ta ca 30-45 minuter till toppen för den som är sugen på en storlslagen vy.

Klockan 9.00 Vi vandrade den stora leden hem för att regnet hotade oss, annars hade vi tänkt en längre runda mot Blåhammaren och sedan över Storulvåfjället för att få vara lite mer ensamma. Vägen ner gick smidigt och tog 3,5 timmar.

Sammanfattningsvis var det en mycket trevlig tur och där toppturen var den minst folktäta på hela resan. De stora lederna på Jämtlandstriangeln är de mest populära. Kan ni gå hela med en avstickare på toppturen så gör gärna det. Höjdpunkten var definitivt Storsylen. Lycka till!