Aktivitet

8 september 2022
Registrerad
september 2022
Var den första som applåderar
Dela

i närheten av Stoby, Skåne (Ruoŧŧa)

Visad 143 gånger, laddats ned 6 gånger

Foton från leden

Bild avStoby Olahus 10 km Bild avStoby Olahus 10 km Bild avStoby Olahus 10 km

Vägbeskrivning

Vandringen tar oss runt på den ekologiska gården Olahus marker norr om Stoby. Vi vandrar genom bokskogsdungar, på ängs o hagmarker med gamla ekar omgärdade av stengärsgårdar. Björkskog, tallskog, granskog, bokskog och till och med lite alsumpskog får vi se. På markerna finns också lämningar från forntiden, exempelvis rösen, spridda gravanläggningar, stensättningar och domarringar.

Detta är en ganska lätt vandring på stigar och mindre skogsvägar utan några större stigningar. Vi går genom hagar med betande tamboskap så hundarna får stanna hemma.

Enduro träning väster om leden. Träningstider: Onsdag 17.00 – 20.00 Lördag 10.00 – 14.00. Välj gärna andra tider för vandringen om du vill slippa ljudet från motorcyklarna.

Stoby kyrka byggdes på 1100-talet i romansk stil. Vissa tecken tyder på att kyrkan redan från början hade ett brett västtorn. Dokumentariskt finns belagt Stoby torn in på 1600-talet. Därefter uppfördes en fristående klockstapel. Denna ersattes 1854 av nuvarande torn. År 1836 tillbyggdes kyrkan med norra korsarmen nu kallad nykyrkan. På 1400-talet slogs kryssvalv i kor och långhus. I absiden fanns från början ett så kallat hjälmvalv. Valven i långhuset revs ut på 1830-talet. Mer om Stoby kyrka:

IkonParkering Höjd 59 m

IkonWaypoint Höjd 46 m

Arkeologisk lokal

Fossil åkermark, ca 200x100-120 m (N-S), bestående av ett 60-talröjningsrösen och 3 terrasseringar. Röjningsrösena är 5-10 m idiam och 0.5-1.3 m h. Terrasseringarna är belägna i områdetsNV-NÖ och S delar. I S finns en högliknande lämning.

IkonWaypoint Höjd 51 m

Bild avArkeologisk lokal Bild avArkeologisk lokal

Arkeologisk lokal

Fossil åkermark, ca 200x100-120 m (NÖ-SV), bestående av ett 100-tal röjningsrösen, 2-6 m i diam och 0.3-0.5 m h. I området ärgravar, raä nr 131, röse och stensättning.

IkonFoto Höjd 58 m

Olahus Gård donerades 1930 av Ola och Ored Ohlssons stiftelse till Önnestadsgymnasiet. Gården ligger naturskönt belägen i utkanten av Stoby. Gården drivs ekologiskt och är KRAV-certifierad sedan 1996. Gården omfattar cirka 200 hektar. På Olahus Gård bedrivs nötköttsuppfödning med ett 40-tal dikor, växtodling för foderproduktion samt skogsbruk. Dikorna är till den största delen av rasen Simmental, som betäcks med renrasig Simmentaltjur. Djuren hålls i lösdrift med djupströbäddar och skrapgångar vid foderborden. Korna kalvar mellan februari till april inomhus. När betessäsongen börjar släpps samtliga djur ut på naturbetena kring gården. De äldre handjuren går i en grupp för sig och dikorna går med sina kalvar fram till avvänjning.

IkonFoto Höjd 48 m

IkonFoto Höjd 43 m
Bild avOlahus:s nötkreatur Bild avOlahus:s nötkreatur Bild avOlahus:s nötkreatur

Olahus:s nötkreatur

Håll höger

IkonWaypoint Höjd 45 m

IkonWaypoint Höjd 50 m

Gå till höger, söderut. (Norrut kommer man till Rättelövsmölla)

IkonWaypoint Höjd 46 m

IkonFoto Höjd 48 m

IkonPicknick Höjd 48 m

Bild avFossil åkermark Bild avFossil åkermark

Fossil åkermark

Fossil åkermark, ca 1100x400-650 m (NV-SÖ), bestående avröjningsrösen. Dessa är runda, 2-10 m i diam och 0.3-1.2 m h. Röjningsrösena är i områdets S del belägna på långsträckta moränryggar med mellanliggande sumpiga partier. Områdets N delutgörs av flack till svagt N-NÖ-sluttande mark. Röjningsrösena är talrikast i den S delen.

IkonWaypoint Höjd 55 m
Bild avHöger Bild avHöger

Höger

IkonWaypoint Höjd 56 m
Bild avVänster följ stigen med gul markering Bild avVänster följ stigen med gul markering

Vänster följ stigen med gul markering