Aktivitet

Sösdala. Vannaröds Slott - Lillsjödal 10 km

Ladda ned

Foton från leden

Bild avSösdala. Vannaröds Slott - Lillsjödal 10 km Bild avSösdala. Vannaröds Slott - Lillsjödal 10 km Bild avSösdala. Vannaröds Slott - Lillsjödal 10 km

Av

januari 2022
  • Betyg

•   4,3 1 recension
Var den första som applåderar
2 kommentarer
Dela

i närheten av Sösdala, Skåne (Ruoŧŧa)

Visad 689 gånger, laddats ned 16 gånger

Foton från leden

Vägbeskrivning

Börja vandringen från parkeringen till Sösdalas Sporthall eller hoppa av Pågatåget och följ Skåneleds markeringar hit (ca en km enkel väg). Fortsätt på Skåneleden genom Vannaröds slottspark och vidare nordväst ut.

Till stor del följer man Skåneleden. Övriga delar är skogsväg och stig. Mycket bokskog.

Både på vägen ut från slottet och på tillbakavägen mot slottet passeras ett område som är medtaget i kommunens narturvårdsprogram som värdefull och bevaransvärd natur.

IkonParkering Höjd 134 m

Sösdala sporthall

IkonBorg Höjd 98 m
Bild avVannaröds Slott Bild avVannaröds Slott

Vannaröds Slott

Vannaröds slott är ett slott i Sösdala, Norra Mellby socken i Hässleholms kommun. Slottet uppfördes 1890, som en kopia av ett slott i Skottland. Slottet är idag restaurang, denna är dock stängd tills vidare. Historia Slottet byggdes av friherre Christian Barnekow (död 1916). Han gifte sig 1886 med skotskan Agnes Sofia Montgomery. Han lät sedan uppföra slottet som en kopia av hustruns föräldrahem. Hans brorson Ernst Barnekow (död 1932) ärvde slottet. Ernst var under några år gift med whiskymagnaten Johnnie Walkers sondotter Connie. Efter ytterligare ägarbyten köptes slottet 1952 av Sösdalaortens bygdegårdsförening, och blev därefter restaurang.

IkonWaypoint Höjd 100 m
Bild avFölj skåneleden Bild avFölj skåneleden

Följ skåneleden

Beskrivning av lämning 1/Milstolpe, 0.55 m h, 0.3-0.4 m br (NÖ-SV) och 0.1 m tj. Huggeninskription åt SÖ: 1/4 / M Postament, kvadratiskt, 0.7 m h,1.1 m sida (NÖ-SV), av 0.2-0.5 m st stenar i bruk.Ursprunglig plats? Ca 30 m V om nr 1 är 2/Fyndsamling,bestående av ett 10-tal trefotsgrytfötter av rött lergods medhål och glasytrester, solur av rött lergods mm. Iskvaltkvarnen.

Lämningstyp Fornlämningsliknande lämning Beskrivning av lämning Stensättning/röseliknande röjningsröse, 6 m i diam och 0.5 m h.Övermossad, delvis övertorvad fyllning av 0.2-0.4 m st stenar,några större, av vilka flertalet vid kanten, 0.5-1 m st.Omedelbart N härom är ytterligare ett röjningsröse. Ingår iraä nr 223, fossil åkermark.

IkonWaypoint Höjd 99 m

IkonFoto Höjd 77 m

IkonWaypoint Höjd 77 m

IkonWaypoint Höjd 73 m

Stigen upp till vänster är lite svår att följa genom skogsdungen. Här finns svaga röda markeringar på träden. Alternativt följ skogsvägen rakt fram (svänger till vänster länge fram) till nästa markering, se kartbild.

IkonFoto Höjd 84 m

IkonWaypoint Höjd 80 m

Höger

IkonWaypoint Höjd 74 m

IkonFoto Höjd 61 m

IkonWaypoint Höjd 71 m
Bild avPhoto Bild avPhoto

Vänster på motionsspår efter genomgång, Både på vägen ut från slottet och på tillbakavägen mot slottet passeras ett område som är medtaget i kommunens narturvårdsprogram som värdefull och bevaransvärd natur