Aktivitet

26 september 2021
Registrerad
september 2021
Var den första som applåderar
Dela

i närheten av Mala, Skåne (Ruoŧŧa)

Visad 230 gånger, laddats ned 3 gånger

Foton från leden

Bild avMala stenar 11 km Bild avMala stenar 11 km Bild avMala stenar 11 km

Vägbeskrivning

Vandringen går delvis på obanad terräng och genom beteshagar. Kreatursstängsel måste hoppas över eller krypas under.

Visa hänsyn till pågående jordbruksproduktion och kreatursskötsel.

Vandringen rekommenderas inte under höstens jaktperiod.

IkonParkering Höjd 126 m

Bild avMala stenar Bild avMala stenar Bild avMala stenar

Mala stenar

Gravfält Beskrivning av lämning Gravfält, 95x80 m (ÖNÖ-VSV), bestående av ca 50 fornlämningar. Dessa utgörs av 1 rund stensättning, 6 säkra skeppssättningar och 43 resta stenar, varav 11 är kullfallna. Den runda stensättningen är 4,5 m i diam och i höjd med markytan. Kantkedja, gles och oregelbunden, 0,15-0,75 m h, av 0,3-1,1 m l stenar. Två skeppssättningar är 16,5x6 m resp 16,25x2,6 m samt består av 16 resp 9 resta stenar, varav två är stävstenar i vardera skeppssättningen. De övriga skeppsättningarna är 7-25 ml, 3-4,75 m br samt består av 4-12 resta stenar, varav endel är kullfallna. Stenarna är 0,35-1,4 m h, 0,5-1,2 m br och 0,15-0,6 m tj. De kullfallna stenarna är som regel endast delvis synliga i markytan. De resta stenarna är 0,35-1,35 m h, 0,4-1,3 m br och 0,15-0,2 m tj. Ytterligare ett antal stenar är delvis synliga i markytan, de kan ha varit resta. G A Hellman redovisar 1963: 5 runda stensättningar, alla osäkra, 16 skeppssättningar, varav 1 osäker, 5 domarringar varav 2 osäkra, 24 resta stenar, varav 1 osäker samt 12 kullfallna stenar, varav 1 osäker. Ytterligare information kan finnas under Dokument och bilder. Lämningen består av Grav markerad av sten/block - Typ: rest sten, antal 43 Stenkrets/stenrad - Form: skeppssättning, antal 6 Stensättning - Form: rund, Konstruktion: ofylld, antal 1

IkonFoto Höjd 97 m

IkonFoto Höjd 78 m

IkonFoto Höjd 80 m

IkonWaypoint Höjd 87 m

Bild avHålväg börjar Bild avHålväg börjar

Hålväg börjar

Färdvägssystem Beskrivning av lämning Hålvägssystem, bestående av 4 hålvägar med en sammanlagd längd av ca 230 m. Hålvägarna är ca 2 m br och intill 0,6 m dj.

IkonWaypoint Höjd 99 m

IkonWaypoint Höjd 103 m

Följ stigen till höger

IkonWaypoint Höjd 101 m

Vänster

IkonWaypoint Höjd 99 m

Gå upp i skogen till höger

IkonWaypoint Höjd 104 m

IkonWaypoint Höjd 91 m

Bild avLinbasta Bild avLinbasta Bild avLinbasta

Linbasta

Textilindustri Verksamhet: linberedning Beskrivning av lämning Linbastu, totalt 12x6 m (ÖNÖ-VSV). I V är själva bastudelen,invändigt 4x3 m och 1.7 m h, kallmurad med äkta valv av 0.3-0.6 ml stenar. Den öppna förgården i Ö framträder idag somövertorvade vallar, 1-2 m br och intill 0.4 m h.

IkonWaypoint Höjd 80 m

IkonWaypoint Höjd 84 m

IkonFoto Höjd 93 m

IkonWaypoint Höjd 94 m

Gå genom tät skog enligt foto, snett till vänster ute på åker sen åkerväg. Alternativt ta vänster runt tät skog till samma åkerväg.

IkonWaypoint Höjd 97 m

IkonWaypoint Höjd 96 m

Gå in i skogen en bit från åkerkanten bort till Mala stenar.