Aktivitet

Hovdala naturreservat - mellan Hovdala och Brönnestad

Ladda ned

Foton från leden

Bild avHovdala naturreservat - mellan Hovdala och Brönnestad Bild avHovdala naturreservat - mellan Hovdala och Brönnestad Bild avHovdala naturreservat - mellan Hovdala och Brönnestad

Av

Registrerad
juli 2023
Dela

i närheten av Hovdala, Skåne (Ruoŧŧa)

Visad 55 gånger, laddats ned 2 gånger

Foton från leden

Vägbeskrivning

Lär känna vårt nya naturreservat mellan Hovdala och Brönnestad. Många har troligen följt Hovdalaåns dalgång i reservatets mittfåra förbi Hammarmölledamm längs markerade leder. Här går vi motsols längs reservatets yttre gräns. Likt Linus försöker vi hålla oss på linjen men där det är för blött eller snårigt väljer vi närmaste och bästa stig istället. Trots detta består vandringen av ca 20 % obanad terräng dvs. utan stig och med buskage. Jag har i ett annat spår gått exakt på reservatsgränsen men i den här varianten ersatt de svåraste partierna. På bilden kan man jämföra ledsträckningen (orange) med Naturreservatets gränser (grön) Välj Lantmäteriets karta i Wikiloc där är naturreservatets gräns markerad.

LÄNSSTYRELSENS TEXT:
Hovdala naturreservat ingår i det stora rekreationsområde som omger Hovdala slott söder om Finjasjön. Här möts du av lummiga ädellövsskogar, öppna betesmarker och milsvida utsikter. De stora arealerna med blandade trädslag och död ved saknar motstycke i Sverige. Naturen är artrik med flera sällsynta växter och djur. Här finns inte mindre än 18 av Sveriges 19 fladdermusarter. I väster omfamnas området av Matterödsåsen och i öster tornar Göingeåsen upp sig. Den varierade naturen erbjuder flera mil med fina vandringsmöjligheter med Hovdala slott som nav.

Spår från förr
Hällristningar, fossil åkermark och en förhistorisk boplats i Dalleröd. Ja spåren är många efter alla de människor som levt i området under årtusenden. Även skogen i reservatet har fått sin prägel genom äldre generationers vedhämtning. Något som sannolikt tog fart i samband med Hovdala slotts tillkomst under 1500-talets början. Det ståtliga porttornet uppfördes först år 1600 av Sivert Grubbe. I början av 1600-talet, när Skåne fortfarande var danskt, försökte svenskarna inta slottet under Kalmarkriget. Men det dröjde till 1658 innan Skåne och Hovdala blev svenskt genom freden i Roskilde. Men freden varade inte länge. Under det Skånska kriget 1675-79 intogs slottet åter av danskarna. Då eldhärjades stora delar, men porttornet klarade sig. Resten av dagens byggnader är från tidigt 1700-tal.

Biblioteksruin och torpet Boketorp
På 1790-talet började ägaren till Hovdala slott att bygga ett bibliotek mitt ute i den då steniga ljungmarken sydväst om slottet. Idag är här skog, men bland bokstammarna reser sig ruinerna efter denna fantasieggande stenbyggnad. Biblioteksruinen ligger utmed en av vandringslederna och är idag en populär sevärdhet. I ett biflöde till Hovdalaån ligger resterna av två tullkvarnar. Den övre var i drift mellan åren 1804 -1920. I anslutning till kvarnarna ligger 1800-tals huset Boketorp.

I Hovdalaområdet har det tidigare funnits många torp och gårdar. Några försvann i samband med dammbyggen och grustäkt, men flertalet revs när Fortifikationsverket förvärvade området för militärt övningsändamål i mitten av 1900-talet. Skogsbruket upphörde då i princip helt, något som gynnat många arter.

Militärt övningsområde fredade skogen
Tack vare områdets historia som militärt övningsområde har det inte bedrivits något aktivt skogsbruk. Något som har bidragit till att området har mycket höga naturvärden idag.

Dallerödsskogen har som exempel inte varit föremål för skogsbruksåtgärder sedan andra världskriget. Men då höggs många av de äldre träden till ved som sändes till Malmö. Idag finns här näringsrika bok- och ekskogar, men också lövsumpskogar längs med bäckar ner till Finjasjön. Mängden död ved är riklig. På marken växer gulsippa, lungört, hässelklocka, ormbär, aklejruta och gullpudra. Även moss- och lavförekomsten är riklig med arter som askvårtlav, västlig husmossa och den exklusiva pepparporellan. Bland fåglarna märks grönsångare, entita, duvhök, rödvingetrast, mindre hackspett, och spillkråka. Området är unikt både ur ett nationellt och ett internationellt perspektiv.

Slingrande å och flygande läderlapp
Hovdalaån är en starkt slingrande å i en lövsskogsklädd dalgång. Här lever ett hundratal individer av den sällsynta flodpärlmusslan. Beståndet är tyvärr under minskning och riskerar att försvinna. I ån finns även flat dammussla och äkta målarmussla. Vid ån syns fåglar som den turkos-röda kungsfiskaren, den gul-grå forsärlan, samt strömstaren som likt uttern simmar i vattnet. Alsumpskogen närmst ån är tidvis översvämmad och här finns alar med grova socklar. I dalgångens sidor växer gammal men klen bok och avenbok. På marken syns gulplister, desmeknopp och rikligt med mossor och lavar. Vissa med namn som rosa lundlav, bokvårtlav och bokkantlav. Man kan även få se den koralliknande svampen koralltaggsvamp. Skogsduva och stenknäck är några av skogens fåglar.

Områdets äldre ädellövskog är en viktig livsmiljö för fladdermöss. Här lever som exempel barbastell och den mycket sällsynta bechsteins fladdermus som bara är känd från ett fåtal platser i Sverige, främst från Nävlingeåsen i Skåne. Vid Björkviken kan du även se sydpipistrell och mindre brunfladdermus. Hovdalaåns dalgång med omgivningar är en av Sveriges artrikaste fladdermuslokaler. 18 av de 19 arter som är noterade i Sverige finns här. Andra exempel på arter som setts är större musöra, sydfladdermus, nordfladdermus, fransfladdermus, brunlångöra, dammfladdermus, trollpipistrell, dvärgpipistrell och större brunfladdermus.

IkonParkering Höjd 86 m

Bild avBroslätt Bild avBroslätt

Broslätt

Bytomt/gårdstomt Beskrivning av lämning By/gårdstomt, ca 200x75 m (Ö-V). Broslätts gamla tomt enligt 1734 års karta. Tomten delvis bebyggd 1994. Byn lagd under Hovdalagård, "dödförklarad", år 1734. Vid detta tillfälle fanns 16 torpställen (för hantverkare vid godset) på platsen där bondbyn legat. Äldsta namnbelägg enligt DAL: 1647 (Broslätt), 1545 (Hovdala by).

Informationspunkt

Här börjar naturreservatet (den här lilla triangelformade delen)

IkonKorsning Höjd 59 m

IkonKorsning Höjd 48 m

Höger

IkonKorsning Höjd 47 m

Om man riskerar att skada växande gröda fortsätt istället rakt fram och följ sedan ån på den här sidan. Anslut till spåret längre fram.

IkonKorsning Höjd 46 m

Här korsar vi 'Jakten på Gullspira ' igen

Korsning

Då har vi gått runt denna lilla triangelformade del som också ingår i naturreservatet

IkonKorsning Höjd 49 m

Här börjar naturreservatet

IkonFoto Höjd 50 m

IkonKorsning Höjd 48 m

Vi väljer att följa stigarna in på "tarmen" öster om vägen eftersom naturreservatsgränsen är alltför oframkomlig här (blött och snårigt).

Bild avLinbasta Bild avLinbasta

Linbasta

IkonKorsning Höjd 54 m

IkonKorsning Höjd 65 m

Bild avÅge Hytta Bild avÅge Hytta

Åge Hytta

IkonKorsning Höjd 57 m

IkonPicknick Höjd 98 m

Bytomt/gårdstomt Beskrivning av lämning By/gårdstomt, ca 120x100 m (Ö-V). Ellestorps bytomt enligt 1735års karta. Bebyggelselämningar bestående av minst en husgrund(med spisröse?), en jordkällare, en brydestuga, delar avfägator samt röjningsrösen. Markskador efter bandfordon medövertvärande stridsvagnsväg (NV-SÖ). Upplysningsskyltad.Äldsta namnbelägg enligt DAL: 1502.

IkonKorsning Höjd 96 m

IkonKorsning Höjd 92 m

Vänster

IkonKorsning Höjd 93 m

IkonKorsning Höjd 95 m

IkonKorsning Höjd 94 m

Höger

IkonKorsning Höjd 78 m

Reservat-gränsen är här (vi följde stigen invid ån)

IkonKorsning Höjd 81 m

Höger, följ stigen längs Brönnestadsån

IkonPicknick Höjd 76 m

Bild avArkeologisk lokal Bild avArkeologisk lokal

Arkeologisk lokal

Hällristning Figurtyp: skålgrop/älvkvarn Beskrivning av lämning 1/Skålgropsförekomst i block, ca 7x6 m st (NV-SÖ) och 4 mh,bestående av minst 1 skålgrop, 5.5 cm i diam och 1.5 cm dj,belägen i högsta, SÖ delen delen av blockets översida. Blocketutgör NV delen av en naturkluven, ca 15x10 m st (NV-SÖ) och ca4 m h blockmassa. Delvis övermyllad. 28 m VSV om nr 1 är2/Rest sten?, 1.5 m h, 2 m br (NNÖ-SSV) och 1 m tj. Grav markerad av sten/block Typ: rest sten Beskrivning av lämning 1/Skålgropsförekomst i block, ca 7x6 m st (NV-SÖ) och 4 mh,bestående av minst 1 skålgrop, 5.5 cm i diam och 1.5 cm dj,belägen i högsta, SÖ delen delen av blockets översida. Blocketutgör NV delen av en naturkluven, ca 15x10 m st (NV-SÖ) och ca4 m h blockmassa. Delvis övermyllad. 28 m VSV om nr 1 är2/Rest sten?, 1.5 m h, 2 m br (NNÖ-SSV) och 1 m tj.

IkonKorsning Höjd 108 m

IkonKorsning Höjd 91 m

Vänster, efter 25 meter ta höger in i skogen, följ stigen

IkonKorsning Höjd 87 m

Vänster

Bild avCaspers Minne Bild avCaspers Minne Bild avCaspers Minne

Caspers Minne

Minnesmärke Typ: minnessten Beskrivning av lämning Minnessten, gnejs, 1.7 m h, 0.9 m br och 0.5 m tj. Huggeninskription åt SV: CASPER / * d 29 sept 1870 / + d 24 sept 1887Den inhuggna ytan är 0.55x0.4 m st och 2-4 cm dj. Till minneav vådaskjuten son. Skiss i inventeringsboken.

Husgrund, historisk tid Verksamhet: övrig Beskrivning av lämning Ruin, åttsidig, 11 m i diam (4.2 m i sida), med 4.5-5 m h och 1m tj murar av 0.4-1.3 m st block med 0.1 m st kilade stenar,delvis i bruk. Dörröppning i NNÖ, 1.6 m br, fönsteröppningar i alla väggar utom en i SV, 1.5-1.8 m br. I de största stenblocken är borrhål. Några block har fallit ned.Fönsteröppningarna saknar överdel.

IkonKorsning Höjd 94 m

Vik av stigen till höger

Vi följer stigen nära Skogsdamm. Reservatsgränsen går en bit upp i backen till vänster.

IkonKorsning Höjd 93 m

Lämna stigen till vänster

IkonKorsning Höjd 96 m

IkonKorsning Höjd 92 m

Om du vill undvika faran med att gå brant utför på berg/sten och ett elstängsel går du över stättan, ner för nästan hela backen och därefter till vänster och ansluter till leden i skogsbrynet

IkonKorsning Höjd 71 m

Skogsbrynet till vänster

IkonRisk Höjd 95 m
Bild avBrant utför berg/sten Bild avBrant utför berg/sten

Brant utför berg/sten

Följ gränsmarkeringarna nerför berget/stenen genom buskarna och över stängsel vidare längs skogsbrynet mot Boketorp.

Bild avPosta Nillas husgrund Bild avPosta Nillas husgrund

Posta Nillas husgrund

Broslätt och Posta-Nillas stuga Posta-Nillas stuga Broslätt var en hantverkarby under Hovdala med anor från början av 1600-talet, kanske ännu tidigare. När staten tog över Hovdala-området 1945 för att använda som militärt övningsområde, började byn att avfolkas. Flera hus revs eller flyttades, däribland Posta-Nillas stuga 1959. Den återuppfördes dock senare i en skogsbacke öster om grannbyn Nösdala invid vandringsleden "Höjdarnas Höjdarled öst"