Aktivitet

Ladda ned

Foton från leden

Bild avHHVF mellan Hägg o Syrén 2024. Etapp 1 av 2. Tjörnarps järnvägsstation - Rallarhustruns i Nösdala Bild avHHVF mellan Hägg o Syrén 2024. Etapp 1 av 2. Tjörnarps järnvägsstation - Rallarhustruns i Nösdala Bild avHHVF mellan Hägg o Syrén 2024. Etapp 1 av 2. Tjörnarps järnvägsstation - Rallarhustruns i Nösdala

Av

Registrerad
mars 2024
Dela

i närheten av Tjörnarp, Skåne (Ruoŧŧa)

Visad 35 gånger, laddats ned 1 gånger

Foton från leden

Vägbeskrivning

På morgonen första dagen samlas vi på järnvägsstationen i Hässleholm för att åka Pågatåget till Tjörnarp. Här påbörjar vår vandring på Skåneleden genom Prästabonnens naturreservat. På vår väg norrut passerar vi också naturreservatet Maglö Ekar och de vackra bokskogarna runt Lillsjödal. Efter cirka 20 km vandring är vi framme vid Rallarhustruns Veranda & Logi i Lunnahöja sen eftermiddag/tidig kväll. För den som har bokat ett paket hos Rallarhustruns väntar här en gemensam middag och övernattning samt frukost och matpaket till nästa dags vandring. För den som har valt att inte boka får på egen hand ordna med persontransport från och till Rallarhustruns. (Det finns ingen tältplats på Rallarhustruns område.)
Andra dagen vandrar vi vår egen ledsträckning från Lunnahöja till Vinslöv cirka 23 km. Vi passerar två blåsippebackar, går genom Göingeåsens naturreservat, förbi Tykarpsgrottan och Vedhygge gruva som Carl von Linné besökte på sin Skånska resa. Eftersom detta inte är en tillrättalagd led så innebär det att vi måste passera några kreatursstängsel utan stättor och en del obanad terräng. Väl framme i Vinslöv tar vi Pågatåget tillbaka till Hässleholm.
För den som vill gå en kortare sträcka kan ansluta vid Maglö ekar första dagen (10 km) och avsluta vid Tykarpsgrottan andra dagen (13 km).

Varje deltagare bokar och bekostar Rallarhustruns paket och tågbiljetter samt andra transporter. Beställ tågbiljett tillsammans med en kompis så får ni rabatt! Maten är fixad och packningen är lätt.

IkonTågstation Höjd 150 m

IkonKorsning Höjd 111 m

IkonFoto Höjd 113 m

Bild avTjörnarpssjön Bild avTjörnarpssjön

Tjörnarpssjön

IkonPicknick Höjd 115 m

Bild avTjörnarps hytta, område med fossil åkermark Bild avTjörnarps hytta, område med fossil åkermark

Tjörnarps hytta, område med fossil åkermark

Beskrivning av lämning Torplämning, ca 50x30 m (NÖ-SV), bestående av 1 husgrund med spismursröse och källargrop samt en kallkälla med lagda stenar-uttorkad. Tomten omges delvis av stenmurar som ingår i ett större hägnadssystem. På lämningen finns även en skylt: "nr 5, Hyttan".

IkonPicknick Höjd 137 m

Beskrivning av lämning Röjningsröseområde, ca 250x40-170 m (NÖ-SV), bestående av ca 70 röjningsrösen. Dessa är i allmänhet 2-4 m diam och intill 1,5 m h, av 0,2-0,3 m st stenar. Vällagda röjningsrösen.

IkonFauna Höjd 138 m

IkonFoto Höjd 140 m

IkonKorsning Höjd 141 m

IkonFlora Höjd 116 m

IkonPicknick Höjd 112 m

Bild avMaglö herrgård Bild avMaglö herrgård Bild avMaglö herrgård

Maglö herrgård

Maglö är en herrgård i Norra Mellby socken i Hässleholms kommun i Skåne. Maglö ligger strax nordväst om Sösdala. Slott är omnämnt cirka 1589. Nuvarande slott är uppfört 1626 av Tomas Nold och Margrete Gjedde. Maglö betyder "den stora ön" på gammeldanska och på 1600-talet fanns en vallgrav runt slottet. Slottet har under 1700- och 1800-talet genomgått flera ombyggnader.

IkonKorsning Höjd 116 m

Korsning - vägval

Välj antingen att följa Skåneleden enligt markeringar eller att vandra genom naturreservatet Magle ekar enligt denna Wikiloc-led och ansluta till Skåneleden längre fram. Följer du denna Wikiloc-led så måste du passera tre kreatursstängsel men slipper att gå på asfaltvägen.

Bild avMaglö ekar naturreservat. Maglöeken utmed vägen är Skånes sjätte största ek 7,45 m i omkrets. Bild avMaglö ekar naturreservat. Maglöeken utmed vägen är Skånes sjätte största ek 7,45 m i omkrets. Bild avMaglö ekar naturreservat. Maglöeken utmed vägen är Skånes sjätte största ek 7,45 m i omkrets.

Mäktiga gamla ekar Gamla grova ekar ger perspektiv på livet och naturen. Man kan oftast bara finna dem i kulturlandskap eftersom de måste stå mycket fritt för att kunna bli riktigt stora. Några av ekarna i reservatet är mer än 500 år gamla. Biologisk mångfald i gamla träd En ek kan under gynnsamma omständigheter bli bortåt tusen år gammal. Det finns tusentals djur-, växt- och svamparter som bara lever i gamla ekar. Det är inte bara under trädets livstid det är värd för dessa arter. Även efter trädets död och under nedbrytningsprocessen lever många organismer av trädet. Det tar ungefär lika lång tid för denna process att fullbordas som det tagit för eken att växa upp. De håliga ekarnas invånare I gamla ekar bildas ofta håligheter efter sprickor eller brutna grenar. Dessa är viktiga boplatser för många djur som fladdermöss och skogsduvor. När ett träd blir gammalt bryts kärnveden ner av insekter och svampar vilket medför att trädet kan bli ihåligt. Kärnveden bryts då ner till mulm. Själva mulmen består av nedbrytningsrester från veden, spillning från insekter och andra djur som lever i det gamla trädet, rester av fågelbon, döda fågelungar och så vidare. I mulmen lever många arter som är helt beroende av denna miljö.

IkonPicknick Höjd 113 m

IkonKorsning Höjd 110 m

Passera stängsel, följ vägen snett höger

IkonKorsning Höjd 108 m

Vänster, följ Skåneleden

IkonFoto Höjd 109 m
Bild avFoto Bild avFoto Bild avFoto

IkonFauna Höjd 105 m

IkonKorsning Höjd 108 m

Bild avLillsjödals friluftsgård Bild avLillsjödals friluftsgård

Lillsjödals friluftsgård

IkonKorsning Höjd 104 m
Bild avHöger,lämna Skåneleden Bild avHöger,lämna Skåneleden

Höger,lämna Skåneleden

Bild avRallarhustruns hotell & restaurang i Lunnahöja Bild avRallarhustruns hotell & restaurang i Lunnahöja Bild avRallarhustruns hotell & restaurang i Lunnahöja

Rallarhustruns hotell & restaurang i Lunnahöja

Rallarhustruns hotell & restaurang i hjärtat av Skåne Vi är glada att du har hittat till vårt lilla hotell i Skåne, alldeles nära Hovdala slott och vandringsområde! Vårt hotell med restaurang finns några minuter söder om Hässleholm och från Lund och Malmö når du oss på en timme. Från Köpenhamn är restiden cirka 1.5 timme. Rallarhustruns är ett unikt och mysigt hotell i Skåne, som passar dig som gillar natur, avkoppling och naturligtvis god mat, gärna med lokal prägel. Från vårt hotell beläget i skogsmiljö har du allt trakten erbjuder inom räckhåll. Kanske är du här för att vandra? Vårt hotell i Skåne ligger helt nära Hovdala slott och några av Skånes finaste vandringsleder. Skåneleden går dessutom precis utanför knuten. Boka vårt fina vandringspaket och njut av lite extra lyx på din vandring: ett bekvämt hotellrum, en härlig middag, en god frukost och ett luncpakke att ta med ut på vandringen ingår! Vårt hotell i Skåne har också en liten restaurang som såväl hotellgäster som middagsgäster från bygden gärna besöker. Restaurangen är en mysig tvåmansbistro med lyxig comfort food och fokus på ekologiskt och mat och dryck, ofta lokalt producerad i Skåne. Boka ett fint hotellpaket på vårt hotell i Skåne där boende och dessutom middag ingår så att du helt kan fokusera på avkoppling, god mat och fina naturupplevelser i hjärtat av Skåne! Vem var Rallarhustrun? Berättelsen om Rallarhustrun “Rallarhustrun föddes och växte upp i dessa trakter. Hon bodde i en röd liten stuga uppe på kullen strax utanför byn Lunnahöja. Hon och hennes make hade inte någon egen gård, och de fick arbeta hårt för att få mat på bordet. Hon tjänstgjorde som mjölkerska på omkringliggande gårdar och livet kändes ofta som en evig cirkel av matlagning, städning och tungt arbete i ladugården. “Vad skulle jag inte ge för att se vad som ligger bakom de där trädtopparna”, tänkte hon ofta när hon såg solen stiga upp bakom horisonten på andra sidan dalen. En dag sprids ett rykte på byn. En järnväg skulle byggas; det skulle till och med passera genom den lilla byn precis nedanför kullen. Rallarhustruns make var stark och van att arbeta hårt; han fick snart jobb som rallare. För en stund såg livet ljust ut för familjen. Järnvägsbolaget betalade bra. Men som för många rallarhustrur blev livet istället ännu hårdare. Hon fick nu ta hand om hemmet och barnen på egen hand, ofta flera veckor i rad. Arbetet på banvallen var också tufft, men det medförde en sällsynt känsla av frihet som rallaren aldrig känt förut. Snart förde arbetet honom ut i världen och han arbetade sig längs rälsen ner genom Tyskland mot Frankrike. Han spenderade det mesta av sina intjänade pengar på barer och krogar längs vägen. Han återvände allt mer sällan hem till den lilla röda stugan på kullen; till slut kom han inte hem mer alls. Och så gjorde Rallarhustrun vad kvinnor alltid har gjort genom historien: hon gjorde det bästa av situationen och av det hon hade. En morgon betraktade hon som vanligt solen som var på väg upp bakom trädtopparna insåg att hon hade allt hon behövde. Nere i dalen passerade den nya järnvägen, och precis runt svängen fanns en viktig handelsväg; båda bar gott om resenärer i behov av mat och logi. De gamla ladorna nedanför henne hus förvandlades till logi för trötta resenärer. Jorden runt hennes stuga på kullen var näringsrik och skulle ge henne färska grönsaker att servera åt hungriga förbipasserande. Och den omgivande skogen var en perfekt miljö för gästerna att koppla av i. “Om jag inte kan resa ut världen, så får väl världen komma till mig”, sade Rallarhustrun.