Aktivitet

Filesjön runt för 'Gå för rent vatten '

Ladda ned

Foton från leden

Bild avFilesjön runt för 'Gå för rent vatten ' Bild avFilesjön runt för 'Gå för rent vatten ' Bild avFilesjön runt för 'Gå för rent vatten '

Av

september 2022
  • Betyg

•   5 1 recension

i närheten av Hovdala, Skåne (Ruoŧŧa)

Visad 145 gånger, laddats ned 9 gånger

Foton från leden

Vägbeskrivning

Filesjön runt från Boketorp cirka 12,5 km

Filesjön runt från Boketorp följer Hovdalas ledsystem för vandring cirka 2,5 km i början och 1,5 km mot slutet. Resterande sträcka går vi på stigar, grusvägar och skogsvägar genom P2:s före detta övningsområde. Vi passerar legendariska punkt 41 och flera nerlagda militära skjutbanor. Skånska dragonregementet P 2 var ett pansarförband inom svenska armén som verkade i olika former åren 1942–2000. Hässleholms kommun köper den nerlagda Garnisonen och tillhörande övningsfälten av Fortifikationsverket år 2002.

Riktigt nära Filesjön kommer vi bara vid föreslagna fikaplatserna eftersom det inte finns några framkomliga stigar helt invid sjön.

Vi passerar flera gånger vattnets väg från Filesjön via Skogsdammen mot Tullkvarn.

Vid Stora Sjödala har man hittat nergrävda malmgrytor tillverkade mellan 1600- 1800 talet. Malmgrytorna som återsåg dagens ljus när två värnpliktiga grävde öppna skyttevärn vid Stora Sjödala, en vårdag 1986.

Vi passerar även Biblioteksruinen som är en av Skånes märkligaste byggnader. Ingen vet egentligen så mycket om den förutom att byggnationen påbörjades av Mikael Ehrenborg på Hovdala Slott någon gång under andra hälften av 1700-talet. Byggnaden hann aldrig färdigställas innan hans död så vad vi ser idag är resterna av en idé snarare än en fullbordad byggnad.

IkonParkering Höjd 88 m
Bild avParkering vid Boketorp Bild avParkering vid Boketorp

Parkering vid Boketorp

Bild avStart och mål: Boketorp gamla hantverksbyn Bild avStart och mål: Boketorp gamla hantverksbyn

Start och mål: Boketorp gamla hantverksbyn

IkonFoto Höjd 53 m
Bild avVendels stuga Bild avVendels stuga

Vendels stuga

En bit upp i backen i Broslätts gamla by strax söder om Hovdala slott finns Wendels stuga. Ursprungligen var stugan antagligen av sydgötisk typ och uppfördes på nuvarande plats någon gång på 1700-talet. En uppgift säger att huset uppfördes 1771 åt ladufogden Lars Persson. I väggplankor och takbjälkar har man funnit många inskurna siffertecken som tyder på att stugan flyttas vid något tillfälle. Kanske har den tidigare legat vid en annan plats längre ner vid gatan i byn. Under en tid bodde jägaren Göthrick i stugan och senare kusken Wendel som var den siste som bodde i stugan och har fått ge den sitt namn.

IkonKorsning Höjd 55 m

IkonFoto Höjd 87 m
Bild avFoto Bild avFoto

IkonUtsikt Höjd 90 m
Bild avUtsikt Bild avUtsikt

Utsikt

IkonFoto Höjd 87 m
Bild avSkogsdammen (utloppet) Bild avSkogsdammen (utloppet) Bild avSkogsdammen (utloppet)

Skogsdammen (utloppet)

Tillflödet kommer från Filesjön. Avrinning till Hovdalaån via Tullkvarn

IkonWaypoint Höjd 104 m

Gräns naturreservat

IkonWaypoint Höjd 106 m

Höger, lämna vitmarkerad led en liten bit

IkonWaypoint Höjd 104 m

Vänster följ vitmarkerad led

IkonWaypoint Höjd 103 m

IkonFlora Höjd 102 m

IkonWaypoint Höjd 102 m

IkonFoto Höjd 107 m

Bild avMalmgrytor och Sjödala Bild avMalmgrytor och Sjödala Bild avMalmgrytor och Sjödala

Malmgrytor och Sjödala

SKATTER SOM GÖMTS, GLÖMTS OCH HITTATS Ibland dyker skatter upp självmant, när ingen söker dem längre. Som de fyra malmgrytorna som återsåg dagens ljus när två värnpliktiga grävde öppna skyttevärn vid Stora Sjödala, en vårdag 1986. Strax intill finns Gullkullen med tillhörande skatt. Trots att den finns registrerad i Riksantikvarieämbetets arkiv har ännu ingen funnit den. Närmare Lörup är det en kopparkittel med pengar du ska söka. Penga-eken som stod i backen och alla håligheter efter tidigare skattsökare är numera borta. Ryktet säger att några Lörupsbor lade beslag på skatten. Lyckas du få syn på den kommer en uppflygande höna eller annat fyle försöka skrämma dig. Vad gör man när fienden är i antågande? Gömmer sina klenoder väl. Viktigt är att det inte finns någon lättläst skattkarta som avslöjar platsen. Ett vanligt problem med gömda skatter är att de faller i glömska, en fördel för skattletare.

IkonPicknick Höjd 107 m
Bild avPicknick med utsikt över Filesjön Bild avPicknick med utsikt över Filesjön

Picknick med utsikt över Filesjön

Filesjö är en sjö i Hässleholms kommun i Skåne och ingår i Helge ås huvudavrinningsområde. Sjön har en area på 0,396 kvadratkilometer och ligger 97 meter över havet. Vid provfiske har bland annat abborre, braxen, gers och gädda fångats i sjön. Wikipedia

IkonInsjö Höjd 96 m

IkonFoto Höjd 93 m

IkonWaypoint Höjd 97 m

IkonWaypoint Höjd 84 m
Bild avSkogsdammens tillflöde, kommer från Filesjön Bild avSkogsdammens tillflöde, kommer från Filesjön

Skogsdammens tillflöde, kommer från Filesjön

Bild avBiblioteksruinen Bild avBiblioteksruinen Bild avBiblioteksruinen

Biblioteksruinen

Biblioteksruinen Biblioteksruinen vid Hovdala Slott är en av Skånes märkligaste byggnader. Ingen vet egentligen så mycket om den förutom att byggnationen påbörjades av Mikael Ehrenborg på Hovdala Slott någon gång under andra hälften av 1700-talet. Den åttakantiga byggnaden skulle fungera både som bibliotek och eremitage och står i mitten av ett invecklat system av låga murar som bildar stjärnmönster och gyllene snitt, vilka numera tyvärr döljs av skogen. Byggnaden hann aldrig färdigställas innan hans död så vad vi ser idag är resterna av en idé snarare än en fullbordad byggnad. Vad Mikael Ehrenborg menade med att han behövde en enskild plats för ”studier och nyttiga inrättningar” inom naturvetenskapen är höjt i dunkel. Han återfinns däremot i Frimurarnas medlemslängd från 1700-talet, så med lite fantasi kan man spekulera i att han var influerad av alkemi som var den tidens stora esoteriska strömning. En jakt på de vises sten skulle då förklara både den excentriska geometrin såväl som det ensliga läget för eremitaget.