Aktivitet

Balsbeget 10 km kuperat

Ladda ned

Foton från leden

Bild avBalsbeget 10 km kuperat Bild avBalsbeget 10 km kuperat Bild avBalsbeget 10 km kuperat

Av

24 februari 2022
Registrerad
februari 2022
Var den första som applåderar
Dela

i närheten av Fjälkestad, Skåne (Ruoŧŧa)

Visad 221 gånger, laddats ned 2 gånger

Foton från leden

Vägbeskrivning

Vandringen går genom djupa granskogar och mäktiga bokskogar på och runt Balsberget. Från toppen av Balsberget har man en milsvid utsikt över Kristianstadsslätten och det omgivande landskapet. Vi kollar även på lämningar efter ”Ollonsvinsfållor”, ”Kalkindustri” och sist men inte minst Balsbergsgrottan. För den som vill gå en något kortare sträcka (ca 2 km kortare) och slippa ett antal höjdmeter kan följa stigen mot parkeringen från toppen av Balsberget.

IkonParkering Höjd 69 m

Parking

IkonDörr Höjd 69 m

Toalett

Bild avInformation point Bild avInformation point

Information point

IkonFoto Höjd 87 m

IkonWaypoint Höjd 84 m

IkonWaypoint Höjd 51 m

Ollonsvinfålla upp till höger i backen

Bild avOllonsvinfålla (fler fållor finns längre upp i backen) Bild avOllonsvinfålla (fler fållor finns längre upp i backen) Bild avOllonsvinfålla (fler fållor finns längre upp i backen)

Ollonsvinfålla (fler fållor finns längre upp i backen)

Beskrivning av lämning Ollonsvinsfålla. Yttermått ca 8x7 m. Fållan har flera rum, med öppningar mot S. Avgränsningen i N är av stora stenblock. Rummen uppbyggda av kallmurar, med en sammanlagd längd av ca 20 m, 0,5-1 m h och 0,5-0,8 m br.

IkonWaypoint Höjd 51 m

IkonUtsikt Höjd 112 m
Bild avPanorama Bild avPanorama Bild avPanorama

Panorama

Från toppen av Balsberget har man en milsvid utsikt över Kristianstadsslätten och det omgivande landskapet. Den skogsklädda urbergshöjden på knappt hundra meter ligger vid Råbelövssjön

IkonWaypoint Höjd 116 m

IkonWaypoint Höjd 100 m

IkonFoto Höjd 33 m

Bild avKalkindustri Bild avKalkindustri Bild avKalkindustri

Kalkindustri

Beskrivning av lämning Kalkindustriområde, ca 120x80 m (NÖ-SV), bestående av 1 kalkugn, 1 husgrund och ett antal kalkbrott. Kalkugnen är ca 3x3 m invändigt med ett synligt djup av ca 2 m. Ugnen har kallmurade väggar med ett lager kalkrester. Inmurad i slänt. Husgrund är ca 14x8 m (Ö-V) med väggar av upp till 3 m h och 1,3 m br. Murarna är av huggen sten. Öppningar finns i N, Ö och V och är 2 m br i N och i V och 1 m br i Ö. I Ö vilar ett utskjutande kallmurat fundament av natursten och huggen sten, 1,5 m h. Stenarna är 0,8-1,2 m st. Området omgärdas i NV och delvis i N och S av ett stengärde.

IkonWaypoint Höjd 71 m

Höger för att hämta dem på toppen som inte följt med på senaste slingan

IkonWaypoint Höjd 99 m

IkonWaypoint Höjd 76 m

Bild avBalsbergsgrottan Bild avBalsbergsgrottan Bild avBalsbergsgrottan

Balsbergsgrottan

Djupt nere i berget vilar fladdermössen vintertid. De övervintrar i Balsbergsgrottan som är en av Skånes största grottor. Vattenfladdermus är den vanligaste arten som övervintrar i grottorna men även andra arter hittar hit, exempelvis den hotade barbastellen. Sommartid kan man besöka grottan men under perioden 15 oktober – 15 april är grottan stängd för att undvika att störa fladdermössens dvala. Nycklar till grinden kvitteras ut på godskontoret på Råbelöfs gods. Gångar och salar har en total längd på 290 meter. De största rummen i dagens grotta är drygt 35 meter långa och upp till fem meter höga. En viss del av grottbildningarna är naturliga formationer som bildats genom att vatten löst ut lättvittrad kritkalkstenen som överlagrar urberget men de flesta hålor och gångar har bildats genom kalkstensbrytning.