Turó del Port Vell-Vall de Rialb (Andorra)

Photo ofTuró del Port Vell-Vall de Rialb (Andorra) Photo ofTuró del Port Vell-Vall de Rialb (Andorra) Photo ofTuró del Port Vell-Vall de Rialb (Andorra)

March 15, 2011
March 2011

•   4.3 1 review

near El Serrat, Parròquia d'Ordino (Andorra)

Un recorregut per la bonica vall de Rialb als peus d’alterosos cims com el de la Font Blanca, el de Bourbonne o el Thoumasset. L’ideal és allargar una mica més el recorregut fins al veí Pic de Rialb (o d’Arial).
Itinerari sense especial dificultat. Amb mala neu, precaució a la primera rampa de pujada al port de Siguer.
Accés. Al Principat d’Andorra, passat el Serrat, per la carretera General 3 en direcció a l’estació d’Ordino-Arcalís, poc més enllà del quilòmetre 18, prenem a mà dreta la CS370 que mena a Sorteny. Deixem el vehicle a la zona d’aparcament, al costat del punt d’informació del Parc Natural de la Vall de Sorteny.
Àrea d’informació de la Vall de Sorteny (1.771 m). Seguim un camí que marxa pel marge esquerre del Riu de Rialb senyalitzat amb pintura (punt grocs). Travessem una zona de lleure amb taules i fogons. Poc més enllà passem pel costat d’una casa i un mur. En suau pendent vers gregal primer i el nord desprès, anem endinsant-nos a la vall. El pendent no passa mai de moderat. Abastem la font Freda (rètol) a la dreta del camí i ben aviat el refugi.
Refugi de Rialb (1.987 m, 50’). Lliure i en bon estat, disposa de sis lliteres, taula i llar de foc. El camí passa a l’altre riba per un pont, però nosaltres continuem pel marge esquerre, a la falda del Pic del Port. Quan la vall s’obre a ponent atenyem els Planells de Rialb on hi ha un parell de cabanes. Continuem amunt deixant a l’esquerra la primera d’elles.
Un rètol ens indica que som a la cruïlla dels senders que menen per la dreta a l’estany de Solanet pel port de Banyell, i per l’esquerra a l’estany Blau pel port de Siguer, que queda ben evident sobre nostre vers gregal (NE). Seguint la línea de la carena, vers el nord destaquen clarament l’arrodonida cresta del Turó de Port Vell i, més punxent i alt, el Pic de Rialb. Vers ponent, al fons de la vall domina alterós el Pic de Font Blanca.
Amb fort pendent que ens obliga a fer alguna llaçada, emprenem la pujada al port. Aquest primer és el tram més costerut. Desprès, quan tenim ja a la vista la gran fita del coll, el pendent s’amoroseix.
Port de Siguer (2.395 m, 2h) anomenat així pel poblet occità assentat aigües avall de la vall del Peiragran, que és la clotada que albirem en guanyar el coll. Vers el nord domina la piràmide del Pic de Bourbonne. Se’ns fa difícil, tot i la seva grandària i tenir-lo ben proper, distingir entre la neu el llac Blau, guardat pel pic del mateix nom i, a sol, ixent pel de Thoumasset.
Seguint el fil de la carena marxem vers ponent per enfilar-nos al Turó del Port Vell que guanyem sense dificultat.
Turó del Port Vell (2.486m 2h 25’). Als peus del Pic de Rialb del que ens en separen dos-cents metres i escaig de desnivell i el coll del Port Vell[1]. Des del seu cim tenim una bona perspectiva de tota la vall de Rialb i del cordal entre el Pic de la Serrera i el Casamanya.
Retornem pel mateix camí esmerçant-hi 1h 50’ de temps efectiu.

Àlbum d'imatges a https://photos.app.goo.gl/aqhNKCQMVY3TSoLb6

Turó del Port Vell

• Xavi21 Dec 13, 2011

Hola Toni!

Estic consultant la ruta que vas fer amb raquetes al Turó del Port Vell. Em podries dir si al llarg del recorregut hi ha perill d'allaus? Ens agradaria fer aquesta ruta aquest hivern.
    Gràcies,

Xavier Hidalgo
    bordor1@yahoo.es

• Photo of Toni Planas
    Toni Planas Dec 13, 2011

Tal com comento a la ressenya (polsar sobre el títol per veure-la) amb mala neu, precaució a la primera rampa de pujada al port de Siguer. Amb perill marcat atenció també a un curt tram entre la Font Freda i el refugi.

• Xavi21 Dec 15, 2011

Gràcies!!

Xavi

• Photo of joanmolamolt
    joanmolamolt Dec 17, 2013

Ruta feta el 14 desembre 2013 amb el teu track i les teves indicacions, sempre molt acurades.
    Moltes gràcies.

• Photo of joanmolamolt
    joanmolamolt Dec 17, 2013

Apropiada per gent amb experiencia de raquetes. Cal portar els grampons per si es volen posar en els marges pendents del riu

• RubenTETE Feb 25, 2014

Molt bona ruta per fer-la amb raquetas i baixadeta amb la taula de snow. Espectacular la cantitat de neu que hi ha. Molt bona ruta. Recomanable.