Photo ofTUC DETH PÒRT DE VIELHA: Boca nord túnel-Cabana deth Pontet-Pòrt de Vielha-Tuc deth Pòrt de Vielha Photo ofTUC DETH PÒRT DE VIELHA: Boca nord túnel-Cabana deth Pontet-Pòrt de Vielha-Tuc deth Pòrt de Vielha Photo ofTUC DETH PÒRT DE VIELHA: Boca nord túnel-Cabana deth Pontet-Pòrt de Vielha-Tuc deth Pòrt de Vielha

December 29, 2019
December 2019

near Vielha, Catalunya (España)

Les vistes des del cim del Tuc deth Pòrt de Vielha (2.605 m) són espectaculars, especialment les que s'aboquen sobre la zona del Mulleres i la Maladeta

POTS VEURE L'ÀLBUM COMPLET DE FOTOS DE LA RUTA AL GOOGLE FOTOS

Clàssica hivernal de l'Aran que, sortint de la boca nord del túnel de Vielha, o més en concret del costat del centre de tractament de residus o incineradora, permet assolir, sense massa complicacions, aquest emblemàtic cim aranès de 2.605 m, fronterer amb la Ribagorça, de vistes impressionants en els seus 360º. Es tracta d'un camí curull d'història que connecta l'Aran amb la Ribagorça.

Nosaltres vam trigar gairebé 6.30h però és factible fer-ho amb unes 6h sense presses. Vam tenir uns petits problemes amb les fixacions dels esquís del company de ruta que ens van aturar una mitja hora ben bona.

La ruta no reverteix cap dificultat especial més enllà del desnivell (1.200 m aprox) i la distància a fer (13 km aprox). Només cal tenir en compte que l'accés al Pòrt de Vielha pot estar glaçat, tal i com ens va passar a nosaltres, i que per tant els grampons han de venir amb nosaltres (de fet, com a qualsevol hivernal, sigui del nivell que sigui).

En el nostre cas vam trobar neu contínua a partir dels 1.700 m, a principi del matí prou dura com per a caminar sense raquetes, però tampoc grampons, fins a la zona de Fontfreda (2.000 m aprox) on ja ens vam calçar les raquetes fins als peus del Pòrt de Vielha, on les vam canviar pels grampons, que ja no ens vam treure fins a tornar als 1.700 m.

La ruta es pot allargar des del Pòrt de Vielha fins al Tuc de Montanero. Nosaltres no ho vam fer, però és una opció interessant si es vol sumar un altre cim a la sortida.

La ruta s'inicia al costat de la incineradora, o centre de tractament de residus, on hi ha una petita esplanada en la que hi poden caber 7 o 8 cotxes, i prenem la pista forestal que s'endinsa cap al bosc en direcció sud.

Al cap de poc de travessar un torrent trobem el GR 211.5. L'agafem en direcció sud, en forta pujada. Ens durà fins a la cabana deth Pontet, un refugi lliure en condicions prou decents per a fer-hi nit.

Continuem amunt pel GR fins a trobar la Palanca deth Pontet, amb una creu vermella al seu costat que fa una mica de quimera. Travessem l'arriu de Fontfreda pel pontet de fusta i continuem amunt. No ho fem ben bé seguint el GR que aprofita un llom, si no per sota d'aquest, ja que és on ja hi trobem neu contínua.

Després d'un fort pendent, a tocar del Lac de Fontfreda, assolim la vall que ens durà directament al Pòrt de Vielha. Les vistes dels cims que ens envolten des d'aquí és majestuosa.

En aquest punt ens calcem les raquetes i directes al Pòrt. Als peus d'aquest les canviem pels grampons, ja que la neu hi és glaçada. Amb ells assolim el Pòrt sense massa complicacions.

Un cop al Pòrt de Vielha les vistes sobre la Ribagorça són impressionants, però encara no les millors.

Deixem les motxilles al Pòrt, agafem el piolet per si de cas, i tirem amunt pel llom que ens du al Cap del Pòrt de Vielha sense complicacions. Les vistes des d'aquí dalt, de somni, brutals úniques. 360º sobre 2/3 parts del Pirineu potser. I les més impressionants les que s'aboquen sobre la zona del Mulleres i la Maladeta.

Com a cosa curiosa, ben bé al cim hi ha una barraca de pedra, l'entrada de la qual està totalment tapada per la neu aquest dia... desconec si té l'origen a la Guerra Civil (de fet, només iniciar la ruta trobarem un niu d'ametralladores a tocar de la pista, cosa que ens indica la importància que va tenir aquest camí en diferents èpoques de la història).

Toca tornar i ho farem desfent totalment el camí fet de pujada fins al punt de sortida.