Roca Colom

May 3, 2009
March 2009

near Setcases, Catalunya (España)

A sol ixent del Bastiments i el Pic de la Dona, al mateix cordal carener, hi ha una colla de cims que ronden els 2.500 metres i acaben amb el Costabona. Un d’ells és la Roca Colom. Desprès del Costabona l’alçària minva.
La proximitat de l’estació d’esquí de Valter 2000 (2.162 metres) que ens estalvia desnivell i un relleu poc accidentat, fan que siguin molt aptes per a les raquetes de neu, fins i tot per qualsevol persona que no hi estigui avesada. Tot i que, en el nostre cas, varen resultar més útils els grampons dons la neu era molt ventada i regelada. Solament ens varen caldre a la baixada. Si el perill d’allaus és marcat, cal parar atenció a un curt tram inicial (Clot de la Portella) i a la cornisa de la Portella de Concròs. Aquesta la podem esquivar fàcilment.
Amb una mica més de desnivell, també podem assolir-lo des del coll de Mentet, al Conflent. Sense neu el camí és ben senyalitzat (GR), però amb neu és dificil seguir-ne exactament la traça. En qualsevol cas la ruta és evident i solament la boira (força habitual) podria fer-nos despistar.

Cartografia: Alpina. Costabona/Alta Vall del Ter. Mapa (1:25.000)

Itinerari relacionat: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/roca-colom-i-costabona-38752023

Àlbum d'imatges a: https://photos.app.goo.gl/ov9zdgXkkEAm3euj9

Podeu imprimir la ressenya entrant al següent enllaç:

Vallter 2000

Entre el torrent i l’edifici més a llevant de l’estació de Vallter 2000, surt un camí senyalitzat com a GR (11-6 Ulldeter/Fembra Morta). S’enfila fort vers gregal (NE) pel Clot de la Portella de Mentet.

PictographHiking Altitude 7,533 ft

Desviació de Mentet

A la cota 2.290 cal abandonar la ruta a Mentet i la direcció que portàvem fins ara, fent un gir de 90º vers xaloc (SE) guiats pels senyals del GR per encarar la ruta a la Portella de Morens. Fort pendent.

PictographHiking Altitude 7,835 ft

Portella de Morens

Més amunt quan el pendent es modera, trobem un pal indicador (amb el rètol «Roca Colom» en mal estat) i senyal del GR. A partir d’aquí girem a sol ixent, lleugerament decantats a gregal (ENE) per camí còmode i planer, per enfilar l’àmplia Portella de Morens (2.382 m, 1h)

PictographHiking Altitude 8,061 ft

Roques Blanques

Passada la collada que, com que és tan oberta no te un punt definit, el camí descriu un ampli arc en el sentit contrari a les busques del rellotge, tot resseguint planerament per la Coma Ermada, les bases dels pics de Coma Ermada, de la Llosa i de Roques Blanques. A mesura que hi avancem, ja podem albirar a sol ixent el cim de la Roca Colom. El camí senyalitzat volta el Pic de Roques Blanques pel nord. Però nosaltres, més o menys a l’alçada del Pic de la Llosa, ens en desviem vers sol ixent anant a buscar la carena i la resseguim vers gregal per enfilar-nos còmodament al pic de les Roques Blanques (2.456 m, 2h). Mentre hi anem pujant, podem veure a mà dreta el Circ de Concròs, a migdia de les Roques Blanques i la Roca Colom.

PictographHiking Altitude 7,822 ft

Portella del Callau

Des de la Roques Blanques ens cal davallar lleugerament a la Portella de Concròs (o de Callau).

Roca Colom

Des de la Portella de Callau ens cal enfilar-nos per un còmode llom a la Roca Colom. (2.505 m, 2h 45’). Gran fita coronada per un pessebre i un rètol amb un colom. Bona perspectiva de l’alta vall del Ter i el Canigó. Identifiquem com a punts més llunyans la Serra de Madres (al nord), el Montseny, la Serra de l’Obac i Montserrat (a migdia). Retornem pel mateix camí esmerçant-hi dues hores i mitja.