Puigmal d'Er

January 6, 2009
January 2009

near Valcebollère, Languedoc-Roussillon (France)

Amb els seus 2910 metres, El Puigmal d’Er és la quarta muntanya més elevada de la Cerdanya i del Pirineu oriental. I probablement la més visitada tot l’any. Per veïns te els seus germans «menors»: el Puigmal de Llo, el Petit i el del Segre.
Cim molt popular, ofereix diverses rutes d’accés. Les més conegudes ho son per la Vall de Núria. Pel cantó cerdà es habitual pujar-hi des de l’estació d’esquí d’Er-Puigmal, a l’Alta Cerdanya. Amb un recorregut i desnivell lleugerament inferiors al ripollès. És l’opció que us presentem.
Amb bona neu (tal com la varem trobar nosaltres), es segueix el camí estival (malgrat que l’únic rastre que s’hi troba son algunes fites) i resulta una excursió ideal per fer-la amb raquetes. Els dies festius sol haver-hi una «processó» d’excursionistes amb esquís i raquetes. Al tractar-se de la cara nord, el recorregut de la part baixa és força obac. Això assegura més temps de neu que pel Ripollès, però també és més fàcil trobar-hi neu gelada. Per això resulta aconsellable carregar piolet i grampons.
Si ens trobem amb mala neu (molt de glaç, ha nevat copiosament fa poc,...) hi ha una variant força segura pel que fa a les allaus i més assolellada: pujar pel costat de l’estació d’esquí fins a la carena entre el Pic de Duraneu i la Tossa del Pas dels Lladres. I carenejar des d’allí fins al cim. És una mica més llarga que la ruta normal. No hi ha cap altre dificultat, a banda de les exposades.
La panoràmica des del cim és superba. Hem llegit en alguna guia que, en un dia ben clar, hom pot albirar des del Cap de Creus fins al Montsec.