Photo ofPUIGLLANÇADA (2409m) amb raquetes, pujant pel Torrent Negre i baixant per Alabaus -el Pedró. Circular La Molina (Alp, Cerdanya) Photo ofPUIGLLANÇADA (2409m) amb raquetes, pujant pel Torrent Negre i baixant per Alabaus -el Pedró. Circular La Molina (Alp, Cerdanya) Photo ofPUIGLLANÇADA (2409m) amb raquetes, pujant pel Torrent Negre i baixant per Alabaus -el Pedró. Circular La Molina (Alp, Cerdanya)

December 19, 2021
December 2021

near La Molina, Catalunya (España)

PUIGLLANÇADA (2409m) amb raquetes de neu, pujant per les pistes d'esquí del TORRENT NEGRE (vessant nord) i baixant pel Clot de l'Hospital fins Els ALABAUS - el Pedró (vessant oriental), sense camí definit. Circular La Molina (Alp, Cerdanya - Parc Natural del Cadí-Moixeró).

El Puigllançada és una muntanya de 2409 metres que pertany al municipi de Bagà, comarca del Berguedà, i un dels "100 CIMS" emblemàtics del Projecte de la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC).

Considerat un "cim de vaques", amb una carena arrodonida i habitualment herbada, sense dificultats d'ascens, ni en estiu ni en hivern.

L'aproximació més curta seria des del Coll de Pal, on acaba la carretera que puja de Bagà (Alt. 2106m): uns 2,8 Km en anar/ tornar i aprox. 300mD+. Des del pkg dels Alabaus o Collada del Pedró de La Molina (Alt. 1825m): serien uns 8 Km en anar/ tornar pel mateix camí i aprox. 580mD+

Tant a Coll de Pal (Estació d'Esquí), com als Alabaus, com a L'Estació d'Esquí de La Molina es pot aparcar i fer la ruta. Nosaltres hem optat per combinar dues vessants des de la zona de La Molina per fer una circular.

❄ ❄ ❄ ❄ ❄

❄ INICI: Restaurant Sports Carles Adserà. Observem famílies amb trineus, etc. Aquí mateix es pot llogar material. Aparquem al costat de la carretera.

❄ RECORREGUT (en sentit anti-horari):

Pkg Restaurant Carles Adserà (~1720m).

Triguem uns 15 min fins l'Estació d'esquí de La Molina, combinant trams de neu, i pista, i després caminem pel carrer, pel costat de ERMITA MARE DE DÉU DE LES NEUS (La Molina) obra del 1926, d'estil neoromànic.

Arribem a l'ESTACIÓ D'ESQUÍ DE LA MOLINA. També podem aparcar al gran aparcament habilitat (~1650m), en cas que l'anterior aparcament estigui ple.

Comencem a pujar per un camí tot nevat, que enllaça amb les pistes d'esquí. Donat que anem amb raquetes de neu, progressem pel marge de la pista, evitant torbar els esquiadors o snowers, que baixen a gran velocitat.

Plans de la Font Canaleta.

Llac

Cruïlla al TORRENT NEGRE. Fort pendent d'aquest sector de la cara nord de l'estació d'esquí de la Molina.

arrambats a la tanca de fusta.

Costa del Mig (cruïlla)

TELECADIRA DEL TORRENT NEGRE (2272m), on s'enllaça amb el camí que puja dels Alabaus.

En aquest punt, ens desviem de les pistes d'esquí per assolir la carena, en un anar / tornar, on ens treiem les raquetes, doncs a la carena no hi ha gairebé neu, només trams gelats i herba. Ja solament queda caminar per l'ample cordal fins el cim. Hem trigat unes 3 hores.

PUIGLLANÇADA (2409m), amb vèrtex geodèsic. Des del cim es gaudeix de magnífiques panoràmiques al Berguedà, Ripollès, etc, amb la Serra d'Ensija al davant, amb la Gallina Pelada, la Serra del Moixeró, el Pedraforca a la dreta... fins i tot s'albira Montserrat al fons....

Retornem al Telecadira del Torrent Negre.

El retorn el fem baixant per la Collada de les Tortes.

TELECADIRA "LA COMELLA" (remuntador telecadira de la pista Genciana de La Molina).

Aquí ens desviem a la dreta, primer seguint una pista ampla, avui tancada als esquiadors, i més endavant, baixem al costat d'una torrentera pel bosc: el CLOT DE L'HOSPITAL, sense camí definit, bo i seguint les "petjades" d'altres raquetes, per neu verge, no "aplanada" 😁

Aquest tram és el que més ens ha agradat, molt solitari, a diferència de l'afluència de gent de les pistes d'esquí. El pendent de baixada al darrer tram també és fort!!!

COLLADA EL PEDRÓ ("ELS ALABAUS") (~1825m): Hi ha un Remuntador Telecadira, amb zona d'aparcament vehicles i Cafeteria, al costat de la carretera que va de la collada de Toses a Castellar de N'hug. La Collada del Pedró està a cavall entre els municipis d’Alp (Baixa Cerdanya) i Toses (Ripollès).

Caminem per un sender paral.lel a la carretera. A l'altre costat està el Turó del Cap del Ginebrar (1979m), assequible per la Coma de Roc Blanc.

ROC BLANC. Aquí tenim un altre Remuntador Telecadira, amb espai per pkg vehicles, al costat de la carretera.

Ara ja ens podem treure les raquetes, doncs en aquest darrer tram caminarem pel voral de la carretera.

En breu, arribem al punt d'inici: el Pkg del Restaurant Carles Adserà (~1720m).

Amunt i raquetes!!!

❄ ❄ ❄ ❄ ❄

RESUM: Ermita Mare de Déu de les Neus (la Molina) Alp, Cerdanya, obra del 1926, d'estil neoromànic - Pkg Estació d'Esquí de La Molina - Pista d'esquí, passat el llac (Area recreativa Pletissals) - Esquerra: travessar pista d'esquí - Cruïlla: esquerra. Pujada pel Torrent Negre - Remuntador: gir dreta - Fi telecadira Torrent Negre i enllaç amb pista que ve d'ALABAUS MOLINA - Deixem la pista d'esquí i anem per traça sender - AMORRIADOR DEL RUS (posssible tornada per la torrentada dreta) - PUIGLLANÇADA (2409m) - Remuntador telecadira 'La Comella' - Girar a la dreta - El Pedró. Pkg ALABAUS, LA MOLINA. Telecadira ALBAU TSD 3 - Remolc amb graffitti - Telecadira Roc Blanc TVC 6 i possible pkg - Voral ctra - Pkg Restaurant Carles Adsera / Sports Carles Adserà.

Photo ofErmita Mare de Déu de les Neus (la Molina) Photo ofErmita Mare de Déu de les Neus (la Molina) Photo ofErmita Mare de Déu de les Neus (la Molina)

Ermita Mare de Déu de les Neus (la Molina)

Capella de la Mare de Déu de les Neus, la Molina, Alp, Cerdanya Obra del 1926, d'estil neoromànic

Pkg Estació d'Esquí de La Molina

Pista d'esquí, passat el llac

(Area recreativa Pletissals)

Esquerra: travessar pista d'esquí

Photo ofCruïlla: esquerra. Pujada pel Torrent Negre Photo ofCruïlla: esquerra. Pujada pel Torrent Negre Photo ofCruïlla: esquerra. Pujada pel Torrent Negre

Cruïlla: esquerra. Pujada pel Torrent Negre

Remuntador: gir dreta

Photo ofFi telecadira Torrent Negre i enllaç amb pista que ve d'ALABAUS MOLINA Photo ofFi telecadira Torrent Negre i enllaç amb pista que ve d'ALABAUS MOLINA Photo ofFi telecadira Torrent Negre i enllaç amb pista que ve d'ALABAUS MOLINA

Fi telecadira Torrent Negre i enllaç amb pista que ve d'ALABAUS MOLINA

Photo ofDeixem la pista d'esquí i anem per traça sender Photo ofDeixem la pista d'esquí i anem per traça sender Photo ofDeixem la pista d'esquí i anem per traça sender

Deixem la pista d'esquí i anem per traça sender

Photo ofAmorriador del Rus (gran fita de pedres) Photo ofAmorriador del Rus (gran fita de pedres) Photo ofAmorriador del Rus (gran fita de pedres)

Amorriador del Rus (gran fita de pedres)

Posssible tornada per la Torrentada dreta

PUIGLLANÇADA (2409m)

Cim de 2409 (2408m segons mapa d'Alpina) Aprox 3h fins el cim

Photo ofRemuntador telecadira 'La Comella' : després girar dreta Photo ofRemuntador telecadira 'La Comella' : després girar dreta Photo ofRemuntador telecadira 'La Comella' : després girar dreta

Remuntador telecadira 'La Comella' : després girar dreta

El Pedró. Pkg ALABAUS, LA MOLINA.

Telecadira ALBAUS TSD 3

Remolc amb grafitti

Telecadira Roc Blanc

TVC 6 i possible aparcament vehicles

Voral carretera

(la senyal GPS s'ha desviat)

Pkg Restaurant Carles Adsera / Sports Carles Adserà.