Puig Peric pels estanys de Camporells

Photo ofPuig Peric pels estanys de Camporells Photo ofPuig Peric pels estanys de Camporells Photo ofPuig Peric pels estanys de Camporells

April 19, 2014
April 2014

near Les Angles, Languedoc-Roussillon (France)

A cavall de l’Alta Cerdanya i el Capcir, al nord de l’Estany de la Bullosa, destaquen dos pics d’aspecte amable però que fan guanyar-se amb esforç el premi de coronar-los i gaudir de la dilatada perspectiva que hom domina des del seu cim: el Puig Peric i el Petit Peric.
Aquesta ascensió hivernal hi mena pel vessant nord des dels estanys de Camporells. L’itinerari i el nivell de dificultat dependran molt de l’estat i condicions d’innivació. En el nostre cas, amb poca neu a les pales i a la carena, va resultar moderat: solament ens van caldre curtes i senzilles grimpades exemptes de compromís i, pel que fa a l’equip, raquetes fins a la falda i grampons al Puig Peric, que vàrem descalçar-nos pel Petit.
Però en altres condicions serà aconsellable escollir diferent itinerari, corda i piolet. El que considerem més segur és el de l’aresta NE del Petit Peric (per on vàrem baixar). El coll i especialment d’aquí al cim, poden resultar trams delicats.
Una alternativa, directa al cim, és la canal N (PD+, 45º).
Resulta obvi remarcar que, amb neu, no hem seguit exactament el camí d’estiu.
La llarga aproximació pot requerir, com en el nostre cas, pernoctar al refugi de Camporells.

Accés
Des de La Guingueta d’Ix (Bourg-Madame) ens cal prendre la N116 vers Mont Lluís. A la rotonda desviar-nos a l’esquerra per la D118 i seguir-la en direcció a Matamala i Formiguera (Formiguères). A l’entrada d’aquesta darrera població prenem a mà esquerra la carretera que mena a la seva estació d’esquí. Deixem el vehicle a l’aparcament.
A peu des de l’estació d’esquí de Formiguera al refugi de Camporells per la Serra de Mauri. Amb l’estació oberta es pot pujar al telecadira de la Calmasella (horari restringit, consulteu-lo). Temps de 2h 45’ a 3h. Itinerari recomanat: Estanys de Camporells.
El telecadira no funciona amb l’estació tancada (afegiu-hi 1h més). Itinerari recomanat: Refugi de Camporells.
Retorn entre 2h 30’ i 2h 45’ (no hi ha opció a baixar pel telecadira).
Itinerari alternatiu per la Vall de Galba (més llarg). El de la Lladura no resulta aconsellable en hivernal.

Refugi de Camporells (2250m)
Guardat. 20 places. Cal reserva (0682129922).
Revoltem l’estany del Mig pel N (si és prou glaçat podem passar-hi pel mig) i marxem vers W per lloms de pendent entre suau i moderat. Anem girant a SW en direcció a la base de l’evident esperó NE del Petit Peric.

Base de l’aresta NE (2350m)
Deixem les raquetes en aquest punt des de on podem optar a pujar per l’aresta. Ens calcem els grampons i continuem vers el SW per terreny planer.
A l’alçada del coll entre els dos Peric, si pretenem pujar per la canal N, ens caldrà continuar 450m al W fins a la seva base.
Ens enfilem fent llaçades en direcció al coll. Fort pendent per terreny pedregós. Més pedregós com més amunt.

Coll (2615m)
Entre el Puig Peric i el Petit Peric. Pugem al primer per terreny mix i costerut, propers a l’ampla aresta (dreta en el sentit de la marxa), esquivant la pala (esquerra) que baixa directa del cim. És mes o menys el camí d’estiu. Curtes i fàcils grimpades, incòmodes pels grampons.

Puig Peric (2810m)
Bona panoràmica de 360º de la que en sobresurt el massís del Carlit al SW.
Baixem pel mateix camí fins al coll on desem els grampons: la carena del petit Peric no està gens innivada. Pendent moderat fins al seu cim per camí ben definit.

Petit Peric (2690m)
El seus veïns li eclipsen bona part de la vista cap a ponent. L’aresta NE és molt evident des del cim i, a més, hi ha camí fressat. El seguim de baixada esquivant algunes congestes, tot deixant a mà dreta els esperons rocallosos, passat el darrer dels quals, l’abandonem anant a l’esquerra per una llesca mig pedregosa, mig herbada, per tal d’adreçar-nos directament al punt on recuperem les raquetes.
Sobre els nostres passos, retornem al refugi.