Puig Coma d’Or (2826 m) REVISITED

May 18, 2023
May 2023

near Porté-Puymorens, Occitanie (France)

ITINERARI (linial):
Col de Puymorens (1920 m) – Captació aigües (2142 m) – Portella Coma d’Engràcies (2534 m) – Portella de Cortal Rossó (2501 m) – Collet N Cap de Llosada (2600 m) – Collet E Cap de Llosada (2694 m) – Puig Coma d’Or, punta S i punta N (2826 m).
DADES:
 Temps total: 6:45 h
 Temps efectivo: 5:15 h
 Ritme de marxa: 2,8 Km/h

Han passat 9 anys des de la darrera ocasió dalt d’aquest gran mirador de l’Ariege i la Cerdanya francesa i va de cosins! La darrera vegada va ser amb un dels cosins i ara retornem amb dos cosins més. Si en aquella ocasió vam tenir un dia molt variable amb neu gelada, vent i sense visibilitat durant gran part de l’ascensió que no ens va deixar gaudir dels paisatges, en aquesta ocasió vam gaudir d’una estabilitat atmosfèrica sensacional en un dia blau i radiant, això si, molt fred. Una gran clàssica de la zona que sempre paga la pena re-visitar. Grans panoràmiques miris on miris en un ambient d’alta muntanya prou allunyat de tot i sense resultar una excursió gaire difícil amb neu per gent avessada.
Per als detalls de l’itinerari us adrecem a l’enllaç de la nostra ruta original ja que el vam fer de manera similar amb petites variants. En aquesta revisió hem millorat les dades tècniques del recorregut i refinat el track, a més d’aportar un photolog molt més complet que en l’anterior ascensió.
Indicar també com a observació que hi ha una variant circular que permet ampliar el recorregut si des de la Portella de Cortal Rossó es fa el retorn per la solana de la Serra de Les Lloses. En el nostre cas la vam desestimar per l’estat humit de la neu i pel tipus de terreny que obliga a progressar en un continu flanqueig a mig vessant (incomode amb raquetes) fins que s’assoleix una pista que baixa fins al Col de Puymorens.

DADES TÈCNIQUES_
- Dificultat física: Moderada. És un recorregut no massa llarg i en terreny que ascendeix gradualment, amb alguns pendents més pronunciats vers la portella de Coma d’Engràcies i en la pala final al cim des del collet Cap de Llosada.

- Dificultat tècnica: Moderada, terreny en general segur, estudiar bé les condicions de la neu, el punt més sensible és la Portella de la Coma d’Engràcies on es poden formar cornises. Recorregut fet integrament amb raquetes amb neu dura al matí òptima i ja humida en el descens a la tarda. Com a més desacable cal parar atenció en el curt pas de cresta final a la punta N, és recomanable l`´us de crampons com en el nostre cas que restava una petita capa de neu dura, però s’ha d’estudiar l’accès a aquesta punta segons les condicions, és un pas que pot resultar força exposat.

- Índex d’esforç (IBP) = 121
Veure anàlisis complet a: https://www.ibpindex.com/ibpindex/ibp_analisis_completo.php?REF=38935250319383&LAN=es&MOD=HKG

- Aproximació: Passada la frontera de França a Puigcerdà prendre la carretera N-20 direcció el Col de Puymorens on deixarem el vehicle a l’ampli aparcament.

- Cartografía: Carte de Randonée IGN 1:25.000 – Bourg-Madame, Col de Puymorens, Pic Carlit.

001 - Col de Puymorens

004 - Portella de Cortal Rossó

2490 m altura

005 - Collet N Cap de Llosada

2610 m altura Amplia llomada NE del Cap de Llosada, arribats s'ha de fer una travessa pel seu vessant nord (tram delicat si la neu està gelada com ara fa 9 anys convé dur crampons), l'ascens és en flanqueig i és el tram que pot rsultar més incòmode amb raquetes