Photo ofPIC DE THOUMASSET: Aparcament de Sorteny-Vall de Rialb-Refugi de Rialb-Port de Siguer-Estany Blau-Pic de Thoumasset Photo ofPIC DE THOUMASSET: Aparcament de Sorteny-Vall de Rialb-Refugi de Rialb-Port de Siguer-Estany Blau-Pic de Thoumasset Photo ofPIC DE THOUMASSET: Aparcament de Sorteny-Vall de Rialb-Refugi de Rialb-Port de Siguer-Estany Blau-Pic de Thoumasset

January 16, 2018
January 2018

near Les Sobiranes, Ordino (Andorra)

POTS VEURE L'ÀLBUM DE FOTOS DETALLAT DE LA RUTA AL GOOGLE FOTOS

Ruta preciosa que corona el pic de Thoumasset (2.743 m) des de l'aparcament de Sorteny. És possible fer-la en 1 dia, però nosaltres vam voler gaudir de passar la nit al refugi lliure de Rialb, en bon estat, amb capacitat de 6 lliteres, llar de foc però llenya escadussera en aquesta època de rigurós hivern. Vam tenir una preciosa nit estelada, però d'un fred viu i molt intens.

Jo vaig fer la ruta amb raquetes de neu i els altres dos companys amb esquís de muntanya. En tot cas, apta per a ambdós mitjans.

No presenta dificultats tècniques remarcables, més enllà del desnivell a superar i de la gran quantitat de neu que hi vam trobar en el nostre cas.

En la progressió per l'aresta nord del Thoumasset, des del collet fins al cim, és recomanable dur grampons, ja que tot i la neu que hi havia és fàcil que hagi ventat i s'hi trobi glaç.

A la tornada veureu que no vam acabar d'arribar al port de Siguer, si no que apareixem una mica més a l'est d'aquest. Ho vam fer per a evitar un flanqueig un pèl lleig que vam fer a l'anada intentant seguir el "teòric" camí d'estiu. És un xic dificultós especialment per als esquís, així que vam decidir cercar una alternativa molt més còmoda.

Tota la ruta permet gaudir d'uns paratges fenomenals, per la vall de Rialb, amb el pic de Font Blanca com a amo i senyor de la contrada. Des del port de Siguer les vistes cap a Occitània són fantàstiques també, i l'immens estany Blau, en el nostre cas, tenyit absolutament de blanc també donen un alicient a la ruta, especialment si el pots creuar per sobre, com va ser el nostre cas (tot i que sempre mirant de vorejar una mica... pel que pugui ser!). Finalment les vistes des del Thoumasset són de cine. Un 360º meravellós!

Recomanable 100%

El temps total (parades incloses) dedicat a la ruta va ser de 6:45 hores.
Els temps parcials aproximadament van ser:

APARCAMENT SORTENY - REFUGI: 45 min

• Photo of militon
    militon Feb 17, 2018

Hola.
    He leido en la descripción de la ruta que no representa ninguna dificultad técnica,pero con las nevadas de estos dias te parece que puede haber riesgo de aludes en algun sitio?
    Gracias.
    Javier.

• Photo of El porquet de Sant Antoni
    El porquet de Sant Antoni Feb 18, 2018

MILITON: Lo primero que te recomiendo es que hagas un seguimiento durante los días previos al que tengas pensado hacer la ruta de los boletines de riesgo de aludes del Servei Meteorològic d'Andorra, e incluso del del Servei Meteorològic de Catalunya. Ahí es donde puedes sacar más info del estado de la nieve y del riesgo de aludes por vertiente, altura y dimensiones y riesgo de estos.

Todo la info que saques de estos boletines la pones sobre el mapa. Entonces, teniendo en cuenta la topografía del terreno y la orientación de la ruta, yo creo que los principales riesgos se pueden dar en parte de la subida al port de Siguer y en la subida al collado de la carena del Thoumasset (aunque esta segunda tiene bastante pendiente, con lo que si se va días después de que haya nevado las purgas posiblemente ya habrán estabilizado esta pendiente, pero cuidado que al ser un poco canalizada, un alud ahí por pequeño que sea ahí te puede dejar muy enterrado). El resto de ruta, en principio, no presenta un riesgo considerable (aunque, ojo, no existe el riesgo zero!).

Como último, una vez ya en ruta, tendrás que ir analizando la situación en el momento. Estado de la nieve, acumulaciones por nieve a sotavento, presencia de capa superficial fragil, etc.

Salut i muntanya!

• Photo of militon
    militon Feb 25, 2018

Ruta realizada este sábado.La última rampa hasta la cima bastante expuesta por el hielo,sobretodo por la bajada necesarios los piolos,bajamos la mitad de espaldas.
    Gran ruta.

• Photo of El porquet de Sant Antoni
    El porquet de Sant Antoni Feb 25, 2018

MILITON: Gracias por la valoración y comentarios! En la reseña ya aviso que para la subida final al Thoumasset es recomendable llevar grampones ya que es facil que haya hecho viento y pelado la arista norte, dejando la zona sólo con hielo. En nuestro caso encontramos bastante nieve y no nos hicieron mucha falta, pero veo que vosotros ya los necesitásteis, con lo que reafirma lo que pensaba... grampones y piolet imprescindibles! (de hecho, como en cualquier hivernal).