Pic de Salòria des d'Os de Civís

March 11, 2023
March 2023

near Os de Civís, Catalunya (España)

El Pic de Salòria, de 2789 m, és el cim més alt de la comarca de l'Alt Urgell i forma part del Parc Natural de l'Alt Pirineu. A més, és un dels cim essencials de la llista de 100 cims de la FEEC.

L'accés més habitual és des d'Os de Civís, entitat municipal descentralitzada de les Valls de Valira. Per accedir-hi cal entrar a Andorra i agafar la carretera CG-6 des de Sant Julià de Lòria. La carretera és asfaltada fins l'Hotel d'Os de Civís i, a partir d'aquest punt, es converteix en una pista de terra que permet accedir al Pallars Sobirà, passant pel coll de Conflent.
A l'estiu es pot arribar fins el coll i iniciar la pujada al Pic de Salòria per la cara sud. A l'hivern es pot arribar fins l'hotel i seguir la pista del Coll de Conflent o seguir el camí que puja pel riu de Salòria. Des de l'aparcament es divisa la cara sud-est del pic, neta de neu. Aquest hivern no ha nevat gaire i decidim deixar les raquetes de neu al cotxe i agafar només els grampons. Aviat ens adonem de la nostra equivocació. La pujada per la pista del Coll de Conflent és quasi tota per la obaga i, a mesura que anem pujant, ens anem enfonsant més i més a la neu. La pista és llarga però no té massa desnivell. Agafem alguna drecera però, a partir del coll de l'Aubaga seguim la pista obrint la traça amb esforç.
Arribats al coll de Conflent agafem forces i iniciem la forta pujada per la cara sud. És la part de la pujada amb més pendent però sense neu. Al cap de munt d'aquesta pujada s'inicia una esmolada cresta fins el cim. Amb neu a ponent i sense neu a llevant, ens posem els grampons i seguim la cresta amb molta atenció. El darrer esforç ens porta al cim que té unes magnífiques vistes de tot el Pirineu. Malauradament, la boira portada pel vent desdibuixa els cims més propers.
Iniciem la baixada desfent el camí de pujada fins al Coll de Conflent. A partir d'aquí cerquem el camí d'Os de Civís, que segueix el riu de Salòria, ben marcat amb pintura de color groc. Passat el Pla de la Cabana trobem una pista a la dreta que mena directament a la Borda de la Plana i a l'aparcament de l'Hotel Os de Civís.
L'itinerari no té cap dificultat tècnica però és molt recomanable portar raquetes (cosa que no vam fer nosaltres) i grampons. L'esforç físic és considerable i el temps emprat s'acosta a les vuit hores. Cal tenir-ho present a l'hivern que el dia és més curt.