Pic de la Coma de Vairilles, Andorra.

Photo ofPic de la Coma de Vairilles, Andorra. Photo ofPic de la Coma de Vairilles, Andorra. Photo ofPic de la Coma de Vairilles, Andorra.

April 15, 2019
March 2019

near Ransol, Canillo (Andorra)

Rapida sortida al Pic de la Coma de Vairilles, un cim de fàcil accés i amb unes bones vistes del Pirineu Oriental, el que el converteix en un cim ideal per un matí que tens poc temps, o si la meteorologia no és gaire segura.

Aquest cim es troba situat dins del Principat d'Andorra, a la Vall de Ransol, tot i que és fronterer amb França. La vall de Ransol és de totes les valls andorranes, possiblement, la que presenta més cims de fàcil accés, el Coma de Vairilles, Ransol o Comes de Jan, inclòs el gegant Pic de Serrera són cims al nostre abast dins d'aquesta petita vall, el que la converteix en un indret ideal per fer rapides incursions a la muntanya hivernal.

La ruta no tè gaire història, ja que es un recorregut molt fàcil i evident, només hem d'anar amb cura a l'nici de la sortida, ja que el primer tram és pel mig del bosc i ens costarà un xic superar-lo, ja que ès farà bastant feixuc anar evitant els arbres però, si agafem com a referència el Torrent de les Portelles, el superarem sense gaires mal de caps. A més la pujada la vam fer massa a l'esquerra, en el sentit de la marxa, és molt més senzill per pujar, també fer servir el recorregut de baixada.

Un cop superat el bosc sortim als Planells de Caraup, on ja veiem, al fons, el nostre cim, i la petita canal que s'ha de superar per arribar-hi. Ara ja només hem d'anar superant les diferents pales, buscant sempre els trams més assequibles, per fer la pujada menys dura, fins a arribar a la canal abans esmentada. Superada aquesta fàcil canal arribem a un collet als peus del cim, on s'hi arriba molt ràpidament.

Al cim gaudim d'un panorama local del Nord-Est de les muntanyes andorranes, a més de gran part del Pirineu oriental francès. Dominem, des del cim del Rulhe fins al Serrera, passant pels Albe, Escobes, Puigpedros de Lanos, Pas de la Casa, Pics d`'Envalira, Colells, Montmalus, Pessons, Cabaneta, Estanyo i Serrera, per anomenar només els més importants.

Per baixar només em de seguir la ruta de pujada fins a arribar als Planells de Caraup, on entrarem al bosc però, ho farem seguint l'altre torrent que baixa des d'aquest indret, el Torrent dels Planells de Caraup. Tot i que es un tram molt semblant al de pujada jo crec que es més fàcil, al menys es la sensació que vaig tenir en aquell moment, pel que recomano fer la pujada també per aquí.

Avui he tingut la sort de gaudir de la companyia de la Maria Jose i el Jose, els meus amics i habituals companys de muntanya, tot i que, últimament s'ha fet difícil poder coincidir. Per sort, de tant en tant, encara podem gaudir plegats de la nostra passió per la muntanya.

anem massa a l'esquerra, diagonal dreta.

Canal final

Collet previ al cim

inici i final

Massa lluny del torrent, girem a la dreta i pujem, fort.

Pic de la Coma de Varilles

Planells de Caraup

Riu de la Coma, final carretera, creuem el pont

seguim a prop del torrent de Caraup, molt millor que a la pujada