Pic de la Canal Roya.

1954
April 26, 2022
March 2022

near Gabas, Nouvelle-Aquitaine (Francia)

Després d'un hivern de poques sortides aprofito una sortida familiar a Biescas per fer, amb la meva filla Alba, una escapada a la part de Formigal, a la Vall de Tena, concretament anem al Portalet per fer una de les grans clàssiques d'aquelles contrades, la pujada al Canal Roya i a l'Aneou.

De fet, no era segur poder fer-los, ja que un canvi brusc de temps fa trontollar la sortida, però finalment, després d'una bona nevada nocturna, donen un dissabte assolellat a partir de mig matí, així que, sense matinar gaire ens preparem per fer una de les grans clàssiques del Pirineu Occidental.

El cim del Canal Roya tanca la vall del mateix nom pel vessant aragonès, i el Circ d'Aneou pel vessant francès, esta escoltat pel nord per l'imponent Mdi d'Ossau, i pel sud pel no menys imponent Pic d'Anayet i la seva fascinant cara nord.

La ruta comença al Parquing d'Aneou, un km després de la frontera del Portalet, baixa a creuar el Torrent d'Aneou per un pont de fusta, passa per una cabanya pastoral tancada, on es divideix en dos, a la dreta segueix la ruta cap al Col d'Iliou i el Pic Peyreguet, i a l'esquerra la que seguim avui, la que remunta tota la Vall d'Aneou.

A partir d'ara ja no te pèrdua, es tracta de pujar tota la vall, fins al Col de Houer, passant per sota d'altres cims emblemàtics d'aquestes contrades, com la Campana d'Aneou o el Pene de la Glere.

Quan érem a prop del Col de Houer va entra una intensa boira que va fer que no tinguéssim clar la ruta, ja que la nevada de la nit anterior havia esborrat totes les petjades, sort del GPS.

Tot i que després decidim deixar la ruta al Col de Houer i seguir les petjades de 3 persones que continuen pujant cap al Collet que s'intueix a l'altre vessant del cim, al cordal que segueix cap al cim del Peña Blanca. Un cop a aquest collet atansar-nos fins al cim es bufa i fer ampolles.

Al cim estem una estona esperant que la boira s'esvaeixi, mentre això passa ens va deixant bucòliques imatges de la mateixa boira jugant amb els cims. Finalment queda un dia clar, magnific, sense vent i amb un sol radiant. Ens estem una estona al cim, admirant el paisatge i fent-la petar amb el grupet que anava davant nostre.

Per seguir la ruta, la nostra primera idea era anar a fer el cordal Peña Blanca/Aneou, la ruta clàssica d'aquesta vall, però quan érem a punt de començar a caminar vam veure cauré una allau a les faldes del Peña Blanca, quasi a tocar del cordal pel qual teniem que passar, cosa que va fer que decidíssim canviar d'idea i tornar pel mateix camí de pujada.

Per tant, baixem, ara si, cap al Col de Houer, ple de gent a aquesta hora, i desfem tota la ruta feta de pujada fins a l'aparcament.

Centre Pastoral

Col de Houer

Esquerra, a la dreta al Col d'Iou

Inici i final

Pico de Canal Roya/Pic de Canaourouye

Pont

Pujem per l'esquerra, a la dreta ruta normal al Col de Houer