Fontlletera i Balandrau

April 20, 2013
April 2013

near Tregurà de Dalt, Catalunya (España)

El diumenge 14 d'abril del 2013 vam realitzar aquesta ruta circular des de Tregurà de Dalt al Fontllera i el Balandrau. Molt apropiada per fer amb neu, sense gairebé cap risc d'allaus. Nosaltres però no ens vam posar les raquetes. Resumint: uns 10 quilòmetres de marxa en poc menys de 6 h, amb uns 800 m de desnivell acumulutat.

RUTA:

ACCÉS: si veniu de Barcelona heu de prendre la C-17 fins a Ripoll. A una de les rotondes d'entrada agafeu el desviament cap a St. Joan de les Abadesses i Camprodon. Aquí prendrem la direcció de Setcases, i poc després de Vilallonga de Ter veureu una carretera a mà esquerra que mena a Tregurà de Dalt. A l'entrada del poble cal agafar la pista senyalitzada cap a Pardines.

DESCRIPCIÓ: la pista és asfaltada durant un tram, la resta és de terra. Arribem al coll de la Gralla uns 7 quilòmetres després. Aquí deixem el cotxe. Identificarem el lloc perquè a mà dreta surt una pista que puja (NW), barrada al pas. La seguim a peu. A mà dreta queda el turó rocós nomenat Castell dels Moros. Atenció: si feu l'excursió amb neu fins al poble, segurament l'haureu de deixar aquí i agafar des de Tregurà fins al coll de la Gralla el caminoi que surt indicat a l'Alpina.

A uns 20 minuts arribem al coll (2088) que hi ha entre el Castell dels Moros i el turó de la Bersola. Continuem per la pista generalment en sentit NW fins a la collada de Fontlletera (2127), on hi ha una petita bassa. La ruta a seguir fins al cim de Fontlletera és evident en tot moment, doncs es tractarà de continuar per la carena. Abans però d'agafar-la pròpiament haurem deixat un camí a mà esquerra, que flanqueja el cim per sobre de la coma del mateix nom fins arribar al coll dels Tres Pics.

La pujada és constant fins al Fontlletera (2581) i hi arribem a les 2.30 h de marxa. Les vistes són espectaculars: tota la coma del Freser, la de Coma de Vaca amb el seu refugi, Puigmal, amb força neu encara.

Nosaltres vam baixar cap al coll dels Tres Pics flanquejant el Fontlletera, com veureu al track, però atenció: jo us aconsello seguir estrictament la carena perquè penso que és més segura, tot i tenir força pendent. Prepareu grampons si la neu està gelada.

Al coll dels Tres Pics hi ha una caseta amb una mena d'estació meteorològica. També hi surt a mà dreta un camí que baixa a Coma de Vaca. Cal resseguir amb molta facilitat tota la carena fins al Balandrau, ampla i amb pendents moderades. He llegit que acostumen a formar-se cornises a banda i banda.

Al Balandrau (2585) hi vam arribam amb 4 h, contant alguna parada. Durant el trajecte de pujada us podeu fixar en la carena evident que baixa del Balandrau fins a la pista de Tregurà a Pardines, i que serà per on haurem de tornar per concloure el circuit.

Un cop al cim fixeu-vos doncs en aquesta carena (SE) que queda sobre la coma de Granollers. L'altra forma de descendre seria per la que porta a la serra de la Canya i el Cerverís. La baixada és molt suau, per un llom generós. Aquí també vull fer-vos parar atenció: vam decidir mirar de fer drecera cap a la pista, però la pala per on vam tirar em va semblar un pel exposada en cas de nivell alt en risc d'allaus. Penso que és millor mirar de resseguir també aquí estrictament la carena fins a la pista, just sobre el refugi forestal de Tregurà.

Un cop a la pista la seguim a l'esquerra i en un parell o tres de quilòmetres arribem al cotxe.

TEMPS:

Del cotxe al cim de Fontellera: 2.30 h.
Fins al Balandrau: 4 h.
De nou fins al cotxe: 6 h.