Estany de Besiberri des de Conangles (hivernal)

Photo ofEstany de Besiberri des de Conangles (hivernal) Photo ofEstany de Besiberri des de Conangles (hivernal) Photo ofEstany de Besiberri des de Conangles (hivernal)

January 6, 2022
December 2021

•   4.3 1 review

near Sant-Nicolau dels Pontells, Catalunya (España)

Ruta hivernal fins a l’Estany Gran de Besiberri sortint des del refugi de Conangles feta a finals del mes de desembre i en la que l’hem pogut contemplar del tot glaçat i el seu entorn completament nevat. A més a més, la majestuositat del Besiberri Nord al fons, un senyor 3000, que fa de principal protagonista de tota aquesta vall.

Aquesta ruta es pot fer amb raquetes si la neu és prou tova o amb grampons si és dura. Nosaltres la vam fer amb grampons encara que en alguns trams hauria estat millor portar raquetes. Tot i això, s’ha de tenir en compte que casi arribant al llac, hi ha un tram amb força pendent i algun tram que passa per dins del bosc on es pot trobar alguna clapa sense neu.

També hem de tenir en compte el risc d’allaus. Abans hem de mirar el bolletí d’allaus (BPA) per aquesta zona ja que hi ha algun tram que té cert risc i, de fet, n’hi havia hagut un alguns dies abans del que vam poder veure el rastre que havia deixat. En el nostre cas el risc era feble, la qual cosa ens va animar a fer-la.

La ruta comença al pàrquing que hi ha a mà dreta una mica abans d’arribar a la boca sud del túnel de Vielha per la N-230. S’ha de seguir la pista que porta al refugi de Conangles però un cop passat el pont que travessa el riu Noguera Ribagorçana tirem cap la dreta per una pista entremig d’un bosc de faigs i bedolls.

Seguim per aquesta pista en suau pendent de baixada durant un km aproximadament. Passat aquest tram, trobem un camí a la nostre esquerra amb clar sentit ascendent. Podem dir que, a partir d’aquí, tot puja.

Durant el primer tram, el camí es va creuant varies vegades amb una pista. Anirem sentint cada cop més clar el soroll d’aigua del barranc de Besiberri fins arribat a un punt en que el podrem veure a la nostre dreta en un lloc amb un salt d’aigua molt bonic.

A partir d’aquí i durant uns 200 m ens anirà acompanyant, ara més de més a prop, ara de més lluny, fins que arribem a un punt que l’haurem de creuar. Per sort hi ha instal·lat un pont que evita tenir que saltar de pedra en pedra que, ara a l'hivern no es moment de jugar amb les pedres, l’aigua i la neu.
Un cop passat al barranc, entrem en una zona boscosa formada principalment per avets i que, en algun tram, degut a la seva frondositat, hi ha clapes sense neu. Aquest tram també és el que puja més fort.

Un cop superada aquesta part, el bosc clareja una mica i el gruix de neu cada cop és més important. Últim esforç per superar els darrers metres per arribar al estany.

L’arribada és espectacular ja que vens del bosc tancat i de cop s’obre la vall amb l’estany completament glaçat, tot l’entorn nevat i la imponent presència del Besiberri Nord al fons.

Després de les fotos de rigor, seguim caminant rodejant l’estany fins arribar a l’altre riba. Si la imatge amb el Besiberri Nord al fons és espectacular, la imatge des de l’altre riba també val molt la pena amb la Tuca de Fontana al fons.

La ruta es pot allargar una mica més fins arribar al refugi de Besiberri (no guardat) i l’Estanyet de Besiberri (uns 45' més segons un rètol que es troba tot just al arribar a l'estany) però nosaltres ho vam deixar aquí perquè no hi havia cap traça i volíem plegar d’hora. La baixada la vam fer pel mateix camí.

Una ruta hivernal que val molt la pena per les seves vistes i per ser molt solitària. És molt important anar ben preparats. No té pèrdua però a l'hivern la muntanya es pot complicar molt. Aneu ben abrigats ja que pràcticament tota la ruta és a l’obra (guants, gorro, jaqueta, etc). Porteu bon calçat i sobretot polaines, que en sé d’un que se les va deixar i va acabar amb els peus ben molls. Grampons i piolet si la neu és dura i raquetes si la neu es tova. I sobretot, consulteu el butlletí d’allaus!

Espero que us agradi!

Us deixo las dades del meu GPS Twonav Trail 2 per si les del Wikilock no son prou exactes:

Data: 30-12-2021
Hora d’arribada: 14:41:54

PictographBridge Altitude 5,923 ft

Pont creuar barranc

Pont per creuar el barranc de Besiberri

PictographWaterfall Altitude 5,373 ft

Primer salt d'aigua que ens trobem durant la pujada

PictographWaterfall Altitude 5,459 ft

Segon salt d'aigua que ens trobem durant la pujada

PictographWaterfall Altitude 5,483 ft

Tercer salt d'aigua que ens trobem durant la pujada

PictographLake Altitude 6,540 ft

Vista espectacular només arribar a l'estany

Riba oposada de l'estany al punt d'arribada amb la Tuca de Fontana al fons (2578 m)

PictographRiver Altitude 6,521 ft

Meandre

Meandre a la riba oposada al punt d'arribada i amb el Besiberri Nord al fons

PictographRiver Altitude 5,099 ft

Riu Noguera Ribagorçana en el pont on el creuem al inici de la ruta

PictographTree Altitude 5,081 ft

Bosc Planelles de la Contesa

Bosc de faigs i bedolls en el primer tram de la ruta

Inici caí de pujada

Aquí comença la pujada

• Photo of marta esfo
    marta esfo Mar 5, 2023

Ruta molt bonica però cal anar preparat.

• Photo of xavi_pm
    xavi_pm Mar 5, 2023

Sí, per descomptat, però val molt la pena sobretot quan arribes a dalt i de cop s obre la vall i veus el llac i el Besiberri