Photo ofDel refugi d'Ulldeter a Setcases passant pel coll de la Marrana, coll de la Coma de l'Orri, Les Borregues i el Pastuira Photo ofDel refugi d'Ulldeter a Setcases passant pel coll de la Marrana, coll de la Coma de l'Orri, Les Borregues i el Pastuira Photo ofDel refugi d'Ulldeter a Setcases passant pel coll de la Marrana, coll de la Coma de l'Orri, Les Borregues i el Pastuira

March 16, 2024
March 2024

near Setcases, Catalunya (España)

Travessa pel parc natural de les Capçaleres del Ter i del Freser. La ruta l'iniciem a la darrera corba de la carretera de Vallter on hem deixat un cotxe. L'altre l'hem deixat a Setcases. Naturalment, els dos conductors han hagut de fer un recorregut d'uns 20 km per deixar els dos cotxes a l'inici i al final de la ruta.
Ens dirigim cap el refugi d'Ulldeter seguint el GR 11, camí de Núria a Ulldeter. La neu és bona i ens permet progressar a bon ritme. Seguim el GR fins al coll de la Marrana. Davant nostre, el Bastiments, el Freser i el pic de l'Infern. Darrera la pujada al Gra de Fajol.
Flanquegem el Gra de Fajol per la seva dreta en direcció al coll de la Coma de l'Orri. Aquí la neu està més ventada i hi ha petites zones herbades i sense neu. Arribats al coll ja podem veure la llarga carena fins al cim de les Borregues. Comencem l'ascens pel llom del pic de la Coma de l'Orri i anem progressant per la carena, amb pujades i baixades, fins al cim de les Borregues, on, com que el dia és clar, gaudim de les vistes del Pirineu i de les valls fins al Vallès.
Des de la sortida fins a les Borregues tot el camí és pràcticament de pujada. A partir d'aquí podríem seguir la carena cap al sud-oest per la serra del Catllar que ens portaria al Puig de Fontlletera i al Balandrau.
La carena del sud-est porta cap als cims de la Canal Mala i el Pastuira. És un llarg descens de 1500 m fins a Setcases, amb pales de neu, zones herbades i algunes pedregoses. Anem baixant per un fort pendent fins a arribar a la Crestella on agafem una pista que, fent giragonses, ens portarà a les primeres cases del poble i a l'aparcament.

La ruta no té cap dificultat tècnica i, segons l'estat de la neu, segurament no caldria portar grampons encara que és aconsellable. La principal dificultat és el descens on cal superar un desnivell de 1500 m en 7 km. Cal, doncs, una bona forma física.

IBP: 119

Ruta des d'Ulldeter passant per:
- Arbre sec (0.3 km)
- Refugi d'Ulldeter (0.6 km)
- Coll de la Marrana (2.2 km)
- Coll de la Coma de l'Orri (2.9 km)
- Cim de la Coma de l'Orri (4.2 km)
- Les Borregues (5.0 km)
- Cim de la Canal Mala (7.0 km)
- Puig de Pastuira (7.5 km)

Sortida

Aparcament

PictographMountain hut Altitude 7,320 ft

Refugi d'Ulldeter

GR 11 Camí de Núria

Coll de la Marrana

Coll de la Coma de l'Orri

Cim de la Coma de l'Orri